Üzleti tippek

Fejeket behúzni!

admin
admin

2009. 04. 14. 12:00

Nem látott mostanában olyan politikust Szántó Péter, a Noguchi Porter Novelli PR-ügynökség igazgatója, aki válságkommunikációs szempontból megfelelően nyilatkozott volna.

– Mostanában a hírműsorokban rengeteg, a kamerák és az újságírók elől menekülő, nem nyilatkozó politikust lehetett látni. Válságkommunikációs szempontból ez mennyire volt jó stratégia?

– A válságkezelésnek van egy trükkje, ami nagyon egyszerű, de kevesen használják. A megoldást úgy hívják, hogy holding statement. Ez azt jelenti, hogy az újságírók elé állunk és elmondjuk, nem egészen tudjuk, mi történt: „utánanézünk, megvizsgáljuk a lehetséges következményeket, és holnap reggel kilenckor részletesen tájékoztatni fogjuk önöket.” Ekkor az újságíró kapott egy használható nyilatkozatot, ígértek neki egy határidőt a részletesebb tájékoztatásra. Az illető is elmondta, hogy tulajdonképpen nem tud semmit, még sem jön ki rosszul a történtekből.

– Láttál olyat, aki így csinálta?

– Nem.

– Nektek van politikai megbízótok?

– Többen megkeresnek bennünket, de nem vállalunk ilyen munkát. Ez amennyi ügyfelet vonzana, pont annyit el is ijesztene a cégtől. Kell ez nekünk?

– A vállalatoknak mire kellene ügyelniük a válság kapcsán?

– Azt szoktuk mondani, hogy az ember ne dugja ki a fejét. Mondok egy példát: ha megjelenik egy hír arról, hogy a rostos gyümölcslevek rákkeltők, nem tanácsolnám egyik üdítős cégnek sem, hogy kiálljon és azt bizonygassa, hogy az ő italuk egészséges. Az emberekben csak az maradna meg, hogy ez a társaság magyarázkodik. Amikor az iparágban baj van, akkor pozitív példaként sem érdemes mutatkozni.

– Nagyon rossz példát láttál mostanában céges válságkommunikációra?

– Talán az E.ON zalai esetét említhetném, amikor a hóesés miatt elszakadtak a vezetékek és napokig nem volt áram sok településen. Ez a hibás kommunikáció klasszikus esete volt, mert egyből vitatni kezdték, hogy ez az ő hibájuk lenne.

– Adtak ajándékcsomagot és nemrég némi kártérítést is az ügyfeleiknek. Ez nem elég?

– Az első reakciójuk az elutasítás volt. Ez még akkor sem jó lépés, ha tényleg vis maior történik. Egy szolgáltató cég, ha jogilag nem felel valamiért, igazából akkor is ő a felelős. Erre a tankönyvi példa a Tylenol esete a 80-as évekből. Ez egy nyugtató volt, amelyet drogériákban lehetett kapni. Egy azóta is ismeretlen elkövető mérget csempészett néhány doboz Tylenolba. A gyártó erről nem tehetett, hisz a boltokban történt a mérgezés. Ennek ellenére szó nélkül, a világ összes országából visszavonták a Tylenolt, az egészet elégették, és biztonságos csomagolásban dobták újra piacra a gyógyszert. Ha ezt nem lépik meg, akkor ugyan több millió dollárt megtakarítanak, de egy éven belül a termék tönkrement volna. Így viszont mind a mai napig a legnépszerűbb nyugtató az USA-ban.

– A Noguchit hogy érinti a válság?

– Nagyon sok ügyfelünk kért válságkommunikációs segítséget és új megrendelők is jelentkeznek.

– A másik oldalon viszont nem vesznek el ügyfelek a PR-költések vagdosása miatt?

– Ez eddig nálunk nem fordult elő. Mindezt azzal próbáljuk megelőzni, hogy hosszú távú kapcsolatokra törekszünk az ügyfelekkel. Van olyan, akivel 10-12 éve dolgozunk együtt.

– A megbízási díjak nem csökkentek?

– Többen indulnak a tendereken, mint eddig. Sokszor megesik, hogy az ügynökségek egymás alá licitálnak, végül valaki a kiindulási ár feléért vállalja el a megbízást.

– A meglévő ügyfelek nem próbálnak alkudozni az árakból?

– Időnként előfordul. Egyébként sokszor szembesülünk azzal, hogy nekünk az a hírünk az iparágban, hogy mi drágák vagyunk. Pedig pont az ellenkezője igaz. Ezért sem nagyon mennek el tőlünk ügyfelek, mert tudják, hogy ezt a szolgáltatást más ügynökségnél csak drágábban kapnák meg.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.