Üzleti tippek

Egyedi pálya

A nemzetközi folyamatokkal ellentétes tendencia érvényesül a hazai online hirdetési árak alakulásában. Míg a gazdasági válság miatt külföldön csökkennek a díjak, itthon egyes kategóriákban emelkedés tapasztalható. A válság nyertesei a merészen akciózó webhelyek lehetnek.

Főként az időalapú – egy bizonyos ideig (óráig, napig, hétig) tartó – hirdetések árát tervezik emelni a hazai internetes tartalomszolgáltatók – állítja Berényi Konrád, az Onlinemarketing.hu tanácsadója. Ezt a látogatószám emelkedésével indokolják, hiszen a hirdetők így több potenciális vásárlót érnek el ezeken a felületeken keresztül – ismerteti a folyamat hátterét a szakértő.

A tendencia annak tükrében meglepő, hogy a gazdasági válság hatására külföldön a hirdetési díjak csökkentésére kényszerültek a webes tartalomszolgáltatók. Ez persze nem váratlan, hiszen bármennyire is versenyképes az internet, az alacsonyabb árakat a jelenlegi recesszióban elvárja a piac, legalábbis az országhatáron túl. A díjcsökkentés mértéke változó, de éves szinten akár az 50 százalékot is elérheti.

Áresés

A kisebb és a legnagyobb nemzetközi internetes oldalak esetén 52, illetve 54 százalékkal csökkentek az árak 2008 utolsó negyedévében az egy évvel korábbihoz képest, a közepes méretű weblapoknál pedig 23 százalékos volt a visszaesés a több mint 5500 webes tartalomszolgáltató adatait összesítő PubMatic nemzetközi tanácsadó cég hirdetési árindexe szerint.
Az online hirdetési árak jól mutatják a gazdaság egészében zajló folyamatokat, amelyek eredményeként szinte valamennyi kategóriában jelentős visszaesés volt az elmúlt évben – összegezte az eredményeket Rajeev Goel, a cég társalapítója és vezérigazgatója. Ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy a csökkenő reklámköltségvetések mellett a hirdetőknek még fontosabb lesz, hogy az erre a célra szánt pénzt a lehető leghatékonyabban használják fel, s ez jótékonyan hathat a netes hirdetési piacra – tette hozzá a PubMatic vezetője.

Az, hogy a gazdasági válság nem érinti a magyar online hirdetési árakat, abból is adódik, hogy a hazai netes hirdetési piac kevésbé rugalmas, mint az amerikai vagy a nyugat-európai – közölte Berényi Konrád. Ez részben a magyarországi webes struktúrával magyarázható, hiszen míg Nyugat-Európában, de főleg az Egyesült Államokban több lehetőség van válogatni, és a jóval több szereplő miatt sokkal élesebb a verseny, itthon a szakértő szerint mindössze három meghatározó médiacsoport – az Index.hu-t birtokló Közép-európai Média és Kiadó Szolgáltató Zrt., az Origo.hu- és Iwiw-tulajdonos Magyar Telekom, illetve a Startlap.hu-t jegyző Sanoma – uralja a netes hirdetési piacot. Ráadásul a teljes tortából komoly részt kihasító ügynökségi vállalások általában egy évre előre szólnak, így ezt a szegmenst nem vagy lényegesen késleltetve befolyásolják a globális folyamatok.

Jó lehetőség

Az említett nagy hazai tartalomtulajdonosok webes felületein nemcsak a látogatók száma nőtt látványosan az elmúlt évben, de az ott töltött idő is, így jogosnak érezhetik az áremelést. Teljesen érthető eljárásnak tartja a tartalomtulajdonosok részéről Novák Péter, a Kirowski Zrt. vezérigazgatója, ha a kiugró látogatószám-növekedésre a hirdetési árak emelésével reagálnak. Hozzáteszi azonban, hogy az idei év egyáltalán nem kedvez a drágításnak, a hirdetők részéről egyértelműen érezhető a nyomás az árak szinten tartására, illetve csökkentésére. Igaz ugyanakkor, hogy egyelőre a tarifacsökkentésnek sincsenek jelei – mondta Novák Péter. Persze ha nagyon visszaesik a gazdaság teljesítménye és hosszan elhúzódik a válság, akkor megjósolhatatlan, hogy mi történik. Mivel a hazai internetes világ meghatározó szereplői számára kulcsfontosságú, hogy elérjék a kitűzött árbevételt, elképzelhető, hogy ha a vártnál hosszabb ideig tart a válság, akkor ők is árcsökkentésre kényszerülnek a forgalomra vonatkozó célkitűzések teljesítése érdekében – tette hozzá Berényi Konrád.

A jelenlegi gazdasági válság komoly lehetőségeket is rejt magában azon tartalomszolgáltatók számára, akik merészebbek, bátrabban akcióznak – állítja az Onlinemarketing.hu
tanácsadója. A kitűzött bevételi célok rövid távú feláldozása révén – esetenként extrém, a listaárral köszönő viszonyban sem lévő akciók keretében – a neten eddig nem reklámozó csoportokat is megnyerhetik a webes hirdetési platformnak.
Fontos kérdés lesz az is, hogy mennyire lesznek rugalmasak a tartalomtulajdonosok az idei árazási politikájukban, hogyan tudják kiszolgálni a vevők igényeit ezen a területen korábban kevésbé vagy egyáltalán nem használt modellek alkalmazásával – tesz hozzá a Kirowski Zrt. vezetője.

További emelkedés

Míg az időalapú hirdetési tarifák esetén a hazai folyamatok ellentétesek a nemzetköziekkel, addig a kattintásalapú (PPC – pay-per-click) reklámoknál a magyar piac is követi a globális trendeket. Ebben a kategóriában már a múlt év második felében érezhető volt az árcsökkenés, hiszen azok a hirdetők licitálásának eredményeként alakulnak ki, így ebben a szegmensben azonnal érvényesülnek a piaci folyamatok.
A hazai webes hirdetési piacon a tavalyi év vége felé elterjedt az a vélekedés, hogy a recesszió idején sok reklámozó – egyértelmű előnyei miatt – a világhálót választja majd. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy azok a hirdetők, amelyek csökkentették reklámbüdzséjüket, minden csatornán megtették ezt a lépést, azaz nemcsak a hagyományos hirdetési platformokon, de a weben is visszafogták költésüket. Persze ez összességében azt jelenti, hogy míg a többi területen csökkenés is lehet, addig az online hirdetési piacon a növekedés dinamikája lehet kisebb – tette hozzá Berényi Konrád.

Hasonlóan vélekedik Gerentsér Imre, a Sanoma Új Média Divízió vezetője is, aki szerint a korábbi években megszokott látványos, 35-40 százalékos reklámbevétel-növekedéshez képest az idén jóval kisebb mértékben bővülnek majd a webes tartalomszolgáltatók hirdetési bevételei. Gerentsér Imre úgy látja, 20 százalék körüli növekedési várható az idén ebben a szegmensben.

A lassulás jelei már a tavalyi év vége felé érezhetők voltak a hazai internetes reklámpiacon, hiszen 2008 utolsó negyedéve mindössze 21 százalékos bővülést hozott a legjelentősebb webes médiumok adatait összesítő Magyar Online Hirdetési Indexben (MOHI), s ez az elmúlt másfél év legszerényebb bővülése. A tavalyi, 10 milliárd forintot meghaladó MOHI-érték 29 százalékos fejlődést jelent 2007-hez viszonyítva, ez azonban jóval elmarad az abban az esztendőben mért 60 százalék feletti bővüléstől.

Nők vonzásában

A Sanoma Új Média Divíziójának vezetője szerint a helyzet nem drámai, éppen ezért a társaságnál nem tervezik akciós hirdetési tarifák bevezetését, igaz, áremelést sem említett. Azt azonban hozzátette, hogy egyre kreatívabb megoldásokra van szükség a pozíciók megőrzése érdekében, és az ügyfelek megnyerésénél előfordulhatnak extrém kedvezmények. Az új hirdetők megszerzése mellett fontosabb a megtartásuk is, ennek érdekében a tartalomtulajdonosok jobb ügyfélkiszolgálásra törekednek.

Miközben az internetes tartalomszolgáltatóknak szembe kell nézniük azzal, hogy összességében lassul a forgalomnövekedés, van olyan szegmens, ahol épp ellenkezőleg, bővülés tapasztalható. Az elmúlt évben a nők átvették az uralmat a világhálón, a hazai netezők több mint fele közülük kerül ki, ennek megfelelően felértékelődött a női tartalmakat kínáló oldalak szerepe. A Sanoma internetes portfólióján belül kimondottan jól teljesítenek ezek a felületek, folyamatosan jönnek új hirdetők, és a növekedés is megtartotta dinamikáját – tette hozzá Gerentsér Imre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik