Üzleti tippek

Drasztikusan csökkennek az autós hirdetések

Sok autós hirdető még bizonytalan a tervezett büdzsévágásokkal kapcsolatban, de van olyan cég, ahol már eldőlt, hogy negyven százalékkal csökkentik a marketingkiadásokat.

Fohászkodjanak a jóistenhez! – mondta félig-meddig viccesen Gablini Gábor arra a kérdésünkre, hogy mit tehetnek az autókereskedők, látva eladásaik drasztikus visszaesését. A Peugeot-, Nissan-, KIA-márkakereskedéseket működtető és egyben a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségét elnöklő Gablini szerint azok a kereskedők élik csak túl ezt az évet, akiknek jelentős visszatérő ügyfélköre alakult ki az elmúlt években. Nem meglepő az autópiacon öreg rókának számító szakember pesszimizmusa. A gépjármű-értékesítések már négy éve fokozatosan csökkennek, a 2007-es 176 ezerről tavaly 158 ezerre esett az újautó-eladások száma. Ez kereken 50 ezerrel kevesebb, mint a 2004-es csúcsidőszakban.

Az év eddigi részét nézve még rosszabb a helyzet. Gablini Gábor szerint január első két hetében 40 százalékkal kevesebb autó fogyott, mint 2008 hasonló időszakában. Az év első három hetét nézve pedig a csökkenés már meghaladja az 50 százalékot. Gyakorlatilag kiürültek a szalonok. Suzukiból például az első három héten 203 darabot adtak el, ez azt jelenti, hogy egy-egy márkakereskedő csak két kocsit adott el az idén. Ez persze csak átlag, nyilván van olyan kisebb kereskedés, ahol egy új autó sem fogyott. Gablini Gábor szerint jelenleg felesleges azt becsülgetni, hogy mekkora lesz a teljes visszaesés az idei évre nézve, mert a piac teljesen kiszámíthatatlan.

Pörczi Péter, a Mazda Motor Hungary PR-menedzsere 18 százalékosra becsüli a visszaesést, azaz az idén 130 ezer alá csökkenhetnek az újautó-eladások. Ezzel viszonylag még optimistának is számít, sok piaci szereplő ugyanis már 120 ezer alatti számokat emleget.

Muszáj vágni

A Mazda egyébként azon kevés márka közé tartozik, amely tavaly növelte az eladásait, nem is kevéssel, 38 százalékkal. Azonban 2009-re már ők is nagyjából ötszázalékos csökkenéssel számolnak. Pörczi Péter elmondása szerint a tavalyihoz képest az idén több mint 20 százalékkal csökkentik a reklámköltéseiket. Úgy tudjuk, alig akad olyan márka, ahol az idén nem lesz büdzsévágás. Holott a marketinges tankönyvek szerint éppen ilyen helyzetekben lenne érdemes növelni a reklámkiadásokat.
„Egy kisebb, 5-10 százalékos csökkenésnél ez még igaz is lehet, de amikor ilyen extrém módon visszaesnek az eladások, akkor öngyilkosságnak számít a marketingköltések növelése. Igaz ez az importőrökre és a kereskedőkre is” – vélekedik Gablini Gábor. Tetszik, nem tetszik ezt igazolják a tavalyi számok is. A nagy autóscégek közül 2008-ban a Suzuki, a Toyota és a Renault a trendekkel szembemenve, a korábbi évhez képest többet fordított marketingre. Ennek ellenére a Renault eladása 10, a Suzuki és a Toyota értékesítése pedig 16-17 százalékkal esett vissza. A Porsche Hungaria tavaly jelentős mértékben, 34 százalékkal fogta vissza a költéseit, s
büdzsét vágott a Citroën, a Ford, a Peugeot és az Opel is. Ezeknek az importőröknek az eladása is 10-20 százalékkal csökkent, csakúgy mint a büdzsét növelőké.

Parkolós reklám

A gépjárműhirdetések visszaesése legérzékenyebben az autósmagazinokat érintheti, s láthatóan e tekintetben nem is túl optimisták a piaci szereplők. „Az importőrök részéről a legáltalánosabb hozzáállás a bizonytalanság. Már lefoglalt felületeket mondanak le, kész kampányok médiamixén változtatnak, vagy éppen későbbre halasztják azokat. Másrészt ezzel összefüggésben nem tudnak éves számokat, kommunikációs költségvetést mondani” – ecseteli helyzetüket Dallos Dávid, a nevét Autó2-ről Az Autóra változtató lap marketing- és hirdetési igazgatója.
Az Autópiacot, az Autó Katalógust és az Autó Magazint is kiadó Motor-Presse lapigazgatója, Forgách Katalin is megerősíti, hogy sok hirdető még bizonytalan az idei büdzséjét illetően. „Azok az importőrök, akiktől már kaptunk információt, zömében 20–40 százalékkal kívánják megnyirbálni központi marketingbüdzséjüket. Az ügyfelek 5-10 százaléka jelezte azt, hogy legalább a szaklapokban szinten tartja, vagy kicsit növeli a költését” – ad helyzetképet a Motor-Presse lapigazgatója, aki általános tapasztalatként azt is elmondja, hogy egyre inkább érezhető a költések eltolódása az internet és a kábeltévék irányába.

A többnyire hallgatásba burkolózó autóscégek közül közlékenyebbnek bizonyult Mazdánál nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni az internetes megjelenésekre, ezen belül is a keresőmarketinges megoldásokra. A televíziós és közterületi hirdetések aránya csökkeni fog, mert sokallják az árakat. A BTL-aktivitások mellett a Mazdánál meglepő módon a napilapos hirdetések is nagyobb szerepet kapnak az idén.

Ami a márkakereskedőket illeti, Gablini Gábor is megemlíti az internetes lehetőségek jobb kiaknázását, illetve a direkt marketinget. „Keresni kell a költséghatékony hirdetési megoldásokat. Adni kell egy marék prospektust az értékesítők kezébe, majd ki kell küldeni őket autóstul a nagyáruházak parkolóiba, mert ha nem jönnek be a vevők a szalonba, akkor nekünk kell kimennünk hozzájuk” – ad egy tippet gépjármű-kereskedők szövetségének elnöke..”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik