A ma még általánosan elterjedt gyakorlat túl kockázatos a bankoknak, lízingcégeknek, mert előfordulhat, hogy a jármű a hosszú futamidő alatt annyira elértéktelenedik, hogy nem fedezi a nyújtott hitel, lízingösszeg ellenértékét – indokolta Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A finanszírozók saját meggyőződésük mellett a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) fellépésére is szigorítani kényszerülnek. A hatóság ugyanis jelezte: 2009-től kötelező többlettartalékot (magyarán bevételkiesést) ír elő azoknak a finanszírozóknak, amelyek 20 százaléknál kisebb önrésszel és – új járművek esetében – 96 hónapnál hosszabb futamidővel kínálnak ajánlatokat. A fő elv az, hogy új személyautó esetén a jármű életkora és a finanszírozási periódus együttesen ne haladja meg a 15 évet, 3,5 tonnásnál kisebb haszonjármű esetén pedig a 12 évet. A cél az, hogy a finanszírozás mértéke soha ne legyen magasabb, mint a fedezeteként szereplő jármű értékének négyötöde.
Ami a végén marad
A magyar „unikumnak” számító hosszú futamidő helyett elképzelhető megoldás lehetne, ha az Amerikában és Európában jellemző rövidebb (akár 72–84 hónapos törlesztőperiódus) mellett annak végén magasabb maradványértéken történő vásárlási lehetőséget alkalmaznának. Itthon ez eddig azért nem terjedt el, mert a magyar ügyfelek inkább vonzódnak az egyenletes, fix – és a hosszú futamidő alatt mindenekelőtt alacsony összegű – havi törlesztőrészletekhez. Pedig a finanszírozók azt is vállalhatnák, hogy a maradványértéket díjmentesen prolongálják – hangsúlyozta Lévai Gábor. A hazai magánügyfelek és mikrocégek döntő többsége egyébként jellemzően 3-4 év után lezárja finanszírozási szerződését, jellemzően azért, mert más járműre cserélik le addigi autójukat. A cég költségeként leírható amortizációra, kamatköltségekre is figyelő nagyobb vállalkozások (a magánszemélyekkel szemben) jellemzően eredetileg is 5-6 éves futamidőre szerződnek, de az ő egy részük is lecseréli a haszonjárművet, ha az elérte a 100–150 ezer kilométernyi futásteljesítményt, vagy lejárt a jellemzően 3 évnyi garanciális javítási időszak. A finanszírozási változásokon túl a lízingszövetség, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete rövidesen közös törvényjavaslatokat is megfogalmaz a gépjárművek teljes élettörténetének követhetőbbé tételére, az esetleges visszaélések megszüntetésére – jelezte Balogh Árpád, a Gémosz alelnöke.
javaslatok gépjármű -forgalmazásra és Finanszírozásra
- Integrált, a járművek okmányaira és műszaki jellemzőire kiterjedő, rendszeres vizsgáztatás a járművek kilométeróra-állásának hatósági feljegyzésével (az óra manipulálásának büntethetővé tétele).
- Gépjármű-értékesítésnél kötelező átvizsgáltatás a vevő és az eladó védelmében.
- Közhiteles, a földhivatali nyilvántartáshoz hasonló nyilvános adatbázis minden járműről (például a káresemények rögzítése).
- Az illegális autóbontók kiszűrése, a bontók működésének ellenőrzése a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyezésével.
- A járművek valamennyi fontosabb alkatrészének egyedi jelölése.
- Az ingójelzálog-jog ismételt bevezetése az autófinanszírozásban. Az ingózálog-jog bejegyzése nem közjegyzőnél, hanem egyszerűsítetten, elektronikus úton.