Üzleti tippek

Másképp panaszkodhat

A vállalkozónak, aki pénzügyi intézménnyel kapcsolatos panaszával akarta megkeresni valamelyik hatóságot, nem volt könnyű kitalálnia, hogy sérelme kezelésére melyik lehet az illetékes.

Egy szeptembertől életbe lépő törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kiszűrése érdekében pontosítja az állami intézmények hatáskörét is. E szerint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) nem illetékes pénzügyi intézménnyel kapcsolatos panasz esetében. Az ilyen ügyfélbejelentéseknél a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) jár el, ha azok nem a pénzügyi szervezetek egymás közti versenyére (például kartellárakra) vonatkoznak. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) továbbra is a verseny tisztasága fölötti ügyeknél őrködik, ugyanakkor a korábbiakhoz képest csak a fogyasztói jogokat sértő pénzügyi reklámok egy része tartozik majd illetékességébe – ámde éppen a legsúlyosabb hatást kiváltók.

Ilyen eset, ha például a fogyasztókat megtévesztő banki reklámot országos műsorszolgáltató tévében, rádióban vagy legalább három megyében megjelenő napilapban tette közzé az adott pénzintézet, illetve ha szabálytalan direktmarketinges vagy eladásösztönző akciója legalább az ország három megyéjére terjedt ki. A kisebb jogszabálysértő reklámügyeket az amúgy is napi hirdetésfigyelést végző pénzügyi felügyelet kezelheti.

A hatóságoknak kiemelt szigorral kell eljárniuk azoknál az ügyeknél, amikor a pénzügyi intézmények valótlan vagy megtévesztő információkat közölnek az ügyfelekkel, a konstrukciók lényeges jellemzőit elhallgatják vagy – akár szándékosan – félreérthetően közölnek róluk részleteket.
Az új „leosztással” párhuzamosan bővül a PSZÁF jogköre is. Egyedi jogsérelmek esetében ugyan továbbra sem dönthet (erre itthon csak a békéltető testületek vagy a polgári peres bíróságok hivatottak), de immár egyetlen ügyfél bejelentése nyomán vizsgálatot kezdhet bármelyik pénzügyi intézménynél. Ha ennek során utóbbival szemben elmarasztaló határozat születik, az adott bank vagy biztosító aligha tud kihátrálni az ügyfél konkrét kárigénye elől.

A pénzügyi felügyelet e mellett persze nemcsak fogyasztói bejelentésre, de hivatalból is indíthat vizsgálatot tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt, azaz amikor a pénzügyi szolgáltató nem jóhiszeműen, tisztességesen, kellő szakismerettel kezeli az ügyfelet. S hogy mindennek nyomatéka is legyen, a PSZÁF ősztől – felzárkózva a korábban is akár milliárdos büntetések kiszabására jogosult versenyhivatal mellé – szélsőséges esetben akár kétmilliárd forintnyi bírságot is kiszabhat az efféle jogsértéseket elkövető piaci szereplők ellen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik