Üzleti tippek

Csőd szélén az AiRUnion?

Az RBK Daily című üzleti napilap szerint a többségi magánrészvényesek miatt csődközelben van az AiRUnion légi szövetség. Más lapok arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája - így a kerozin rendkívül magas ára is - hozzájárult a helyzet kialakulásához.

A hét eleje óta az öt társaságot tömörítő AiRUnion gépei közül számosnak az
indítását el kellett halasztani, mivel a szövetség nagy adósságai miatt a
kerozinszállítók nem akartak tovább hitelezni.

A moszkvai Domogyedovo repülőtéren már hétfőn és kedden is elhalasztottak
két-két járatot, de szerdán a szövetség 17 járata nem tudott elindulni, majd
2500 utas rekedt a repülőtéren, ahol botrányos jelenetek zajlottak le, mert nem
biztosították az utasoknak az ilyen esetekre előírt ellátás töredékét sem, továbbá
készpénzhiányra hivatkozva nem váltották vissza a jegyeket. (A járatok
csütörtök estétől kezdve indultak el. Oroszország más repülőterein még legalább
további ezer utast várt hiába gépe indulására.)

Végül a közlekedési minisztérium utasítására az AiRUnion társaságaiban az állam
által tartott részvénypakettek várományosának, a Rostechnologii állami
korporációnak sikerült megállapodni néhány kerozint szállító céggel, úgy, hogy
(nem tudni milyen) garanciákat ajánlott fel nekik, s ezek szerdáig készek
biztosítani az AiRUnion üzemanyag-ellátását.

Időközben azonban a Roszaviacija repülésügyi főhatóság letiltotta az októberben
életbe lépő téli menetrend időszakára történő jegyeladásokat – ami a szakértők
szerint tovább ronthatja a szövetség pénzügyi helyzetét – s kilátásba helyezte,
hogy ha augusztus 28-ig megismétlődik a botrány, teljesen leállítja a
jegyeladásokat.

Az RBK Daily szerint a piaci szereplők egyetértenek abban: nem zárható ki, hogy
ezt a helyzetet az Abramovics fivérek, az AiRUnion fő magánrészvényesei
provokálták ki, mivel ellenzik az állami rész átadását a Rostechnologiinak. E
feltételezések szerint a háttérben továbbra is az áll, hogy Borisz Abramovics –
aki közvetve a Malév részvényese is az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként
– nem ért egyet az ellenőrző többség kérdésében az állami szervekkel.

Tavaly májusban Vlagyimir Putyin akkori államfő aláírta az AiRUnion
részvénytársasággá alakításáról szóló rendeletet, amely lehetőséget hagyott
arra, hogy az ellenőrző többség a magánrészvényesek kezében legyen.
Abramovicsék arra számíthattak, hogy ha mégis az állam kezében van a többség,
viszonylag csekély összegért hozzájuthatnak az ezt biztosító, csekély
mennyiségű részvényhez. Az auditot végző Deloitte azonban azt mutatta ki, hogy
az AiRUnion öt társaságában a szövetség egész vagyonából az állam kezében 58
százalék van: ez azt jelenti, hogy a többségért igen nagy összeget kellene
fizetni, de úgy tűnik, a Rostechnologii nem hajlandó lemondani róla.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik