Üzleti tippek

Királycsináló lehet az első számú amerikai blogger

Döntően befolyásolta a demokratapárti elnökjelöltek versenyét a blogként induló, mára komoly médiahatalommá fejlődött Huffington Post. A weboldal akár még „királycsináló” is lehet az elnökválasztási küzdelem.

A Huffington Post internetes blogoldalt 2005 májusában az 57 éves, görög származású Arianna Huffington újságírónő alapította Kenneth Lerer média-üzletember és Jonah Peretti internetes vállalkozó társaságában. A többi hasonló kezdeményezéshez képest azzal tudtak újítani s látogatottságot generálni, hogy az oldalon olyan sztárok, művészek is kifejtették véleményüket, mint John Cusack, George Clooney, Warren Beatty vagy Gwyneth Paltrow. Később a hírességekhez közéleti és médiaszemélyiségek is csatlakoztak, s 2006-ban már közel háromszáz tekintély bejegyzéseit, gondolatait olvashatták, vitathatták a látogatók. Rendszeresen publikált itt Norman Mailer, Walter Cronkite, a két korábbi demokrata elnökjelölt Gary Hart és John Kerry, Robert Kennedy özvegye és fia, a popsztár Peter Gabriel, Patti Smith vagy a filmrendező Mike Nichols.

Befolyásos tartalom

A kínálat szokatlanul gazdag volt, ám az oldalt kezdetben éles kritikák érték a nyomtatott média képviselői részéről, mondván, egy érdekkör szórakozik kedvére balliberális ismerőseivel, barátaival. Ezek a hangok azonban hamarosan elnémultak, mert a „Huffpo” a politikai életben is fogalommá, mértékadó tényezővé vált.

Politikacsinálók

Yoani Sanchez kubai blogger (http://desdecuba.com/generaciony/) is felkerült az idén a Time magazin 100 legbefolyásosabb személyiséget bemutató listájára. A 32 éves újságírónak otthon nincs internet-hozzáférése, ezért internetkávézókban, szállodákban teszi fel a világhálóra a szövegeit, amelyeket ma már havonta négymillióan olvasnak. Szórakoztató és ironikus hangvételű blogját, amelyben Raúl Castro kormányának intézkedéseit és a kubai társadalmi viszonyokat elemzi, kritizálja, a nemzetközi médiában az egyik legfontosabb, hiteles kubai forrásként kezelik. A hatóságok tudomásul veszik a működését, de nem adnak neki kiutazási engedélyt.

Jane Novak Jemenben számít az ottani rezsim első számú ellenségének. A New Jersey-ben élő 46 éves háziasszony 2004-ben Karima al-Kaivani újságírónő megmentése érdekében tett közzé felhívást a világhálón, s a nagy visszhangot kiváltó kezdeményezéséből később olyan blog született, amely ma az arab világ ellenzékijeinek is fóruma. Népszerűségében óriási szerepet játszik, hogy időközben szimbolikus figurává vált, mert a jemeni kormány képtelen „elnémítani”, a média (al-Jazira, Yemen Times) pedig „digitális Jeanne d’Arcot” csinált belőle.

A projekt gyors sikere elsősorban Arianna Huffingtonnak volt köszönhető, aki republikánus politikus férjétől, Michael Huffingtontól való válása után szerzett vagyonával, politikai szerepléseivel (Schwarzenegger ellenfele volt a kaliforniai kormányzóságért vívott küzdelemben) és jelentős kapcsolati tőkéjével szerzett hírnevet magának. Emellett a blogportál szakmailag is kiválóan teljesített, kínálata változatos, tárgyilagos és szokatlanul korrekt volt, ezért az alapvetően liberális irányultságú lap 2006-ban joggal kapta meg a legjobb politikai blognak járó Webby-díjat, majd 2006 májusában Arianna Huffington neve felkerült a Time magazin 100 legbefolyásosabb amerikai személyiséget összegyűjtő listájára. A hírre az első pénzügyi befektetők is megérkeztek: augusztusban elsőként a Softbank Capital szállt be ötmillió dollárral a weboldalba, amely azóta töretlenül fejlődik, s alapítói igyekeznek az amerikai politika teljes spektrumát felölelni.

Ismert bloggerek

A hagyományos médiától eltérően a híreket, a publicisztikákat, a véleményeket nem a megszokott fekete-fehér látásmóddal közlik. A politikai szereplőket, az eseményeket nem pártpreferenciák alapján favorizálják vagy bírálják, hanem a tényekre koncentrálnak, amelyeket több szemszögből igyekeznek láttatni, értelmezni.

A világ legbefolyásosabb blogjai

1. The Huffington Post (www.huffingtonpost.com/)
A történelemformáló új médium, az internetújság: hírek, blogok, videó, közösség.
2. Boing Boing (www.boingboing.net)
Haszontalan, ám trendi és időtöltésre alkalmas dolgok lelőhelye: „a videoklipek legóváltozata”.
3. Techcrunch (www.techcrunch.com)
Amit a technológiai ipar újdonságairól tudni kell és tudni érdemes.
4. Kottke (www.kottke.org)
Jason Kottke webdizájner oldala: film, tudomány, grafika, sport. „Semmi politika és minden, ami trend.”
5. Dooce (www.dooce.com)
Heather Armstrong webnaplója, akit őszinte véleménye miatt kirúgtak a cégétől.
6. PerezHilton (www.perezhilton.com)
Mario Lavandeira bulvárblogja. „Reszkess Hollywood!”
7. Talking Points Memo (www.talkingpointsmemo.com)
Politikai botrányokra és összeesküvés-elméletekre szakosodott tényfeltáró hírblog.
8. Icanhascheezburger (www.icanhascheezburger.com)
A macskák és a blőd szövegek rajongóinak.
9. Beppe Grillo (www.beppegrillo.it)
Egy olasz komikus morgásai a politikai pöcegödör ürügyén.
10. Gawker (www.gawker.com)
Nick Denton, a médiakurkász blogja zaftos pletykákkal és kommentárokkal.

Forrás: Observer

Már ettől a tálalástól is izgalmas, szokatlan hangvételű az oldal, de a tematikai kínálat szintén rendhagyó. A politikai, gazdasági, média- vagy pénzügyek mellett a minőségi bulvár, a pletyka, sőt olykor az összeesküvés-elmélet is belefér a kínálatba. Olvashatunk Demi Moore „sonkáiról”, David Petraeus tábornok szenátusi meghallgatásáról, Rob Lowe gyermekmolesztálási ügyéről vagy éppem Salma Hayek lelki problémáiról.

S a bloggolók névsora is várakozásokra jogosít, hiszen jelenleg is köztük van Alec Baldwin, Steve Martin, Mia Farrow, Tim Robbins, a szexista regényíró Erica Jong, a Watergate-ügy leleplezésében elhíresült Carl Bernstein és a nyugalmazott tábornok, Wesley Clark.

Tízmilliós bevétel

A Huffington Postnak jelenleg mintegy 800 több-kevesebb rendszerességgel író bloggere, a Nielsen szerint havi 3,7 millió látogatója van, s olyan cégek hirdetnek az oldalon, mint a VW, a Starbucks vagy a Hallmark. Nem véletlen, hogy reklámbevétele az idén már elérheti a tízmillió dollárt.
Az oldalt 46 alkalmazott, köztük 27 riporter és szerkesztő működteti, a háttérmunkát pedig hirdetési részleg, marketinges stáb és egy sajtószóvivő erősíti. A Huffpo ennek megfelelően 2008-ra, az előválasztások idejére önálló, szakmai és politikai körökben is elismert intézménnyé vált, amelynek értékét a korábban gúnyolódó The New York Times nemrég 200 millió dollárra becsülte. Aligha véletlenül.

A Huffington Post időközben a „Google-generáció” véleményirányítója, s egyre több amerikai napi információs forrása lett. Ariana Huffingtont pedig a világ egyik legbefolyásosabb, politikacsináló bloggereként emlegetik, aki szerint az internet már napjainkban is döntően befolyásolja a politikát. Mindezt jól mutatja az is, hogy a demokrata párti elnökjelöltek az elmúlt hónapokban „beépítették” kampányukba a Huttington Postot. Barack Obama például, amikor egykori lelkipásztorát, Jeremiah Wrightot akarta megvédeni, nem a hagyományos médiát választotta fórumnak, hanem a hatékonyabbnak ítélt Huffington Poston tette közzé az üggyel kapcsolatos véleményét. Hillary Clinton ugyancsak kihasználta a „legbefolyásosabb alternatív médiumként” emlegetett blogoldal népszerűségét, s februárban saját blogot indított a gyermekszegénységről.

Howard Kurtz, a Washington Post elemzője szerint azonban ez utóbbi népszerűségének hanyatlásában döntő szerepet játszott, hogy a Huffington Post bloggereinek nagy többsége mégsem őt, hanem Obamát támogatta, s nézeteikkel, álláspontjukkal a bizonytalan szavazókat is döntően befolyásolták. Mindez azt jelenti, hogy a Huffpo napjainkra alternatív médiumból mindinkább tömegmédiummá, és egyben médiahatalommá vált. Tisztában vannak ezzel az alapítók is, akik az elmúlt egy évben elsősorban a szakmai hitelességre és az anyagok hírértékének növelésére törekedtek. Ennek érdekében számos tényfeltáró sztárújságírót – köztük Melinda Hennebergert (Newsweek) – nyertek meg maguknak azzal a céllal, hogy minél több olyan exkluzív anyagot közölhessenek, amellyel a The New York Times vagy a Washington Post konkurensévé válhatnak.

Huffingtonék ugyanis meg vannak arról győződve, hogy kezdeményezésük nyomán születőben van az új, tömegbefolyásos online médium, amely bloggerek, profi újságírók, online közösségek, videómegosztók közreműködésével, illetve használatával percről percre, óráról órára készül, s előállítói internetújságnak nevezik, ahogy az a Huffington Post főoldalán is olvasható.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik