Üzleti tippek

Képek háborúja

Javítani kell az észak-atlanti szövetség imázsán – állapította meg tavaly a szövetség katonai vezetése, ezért a médiastratégák nemrégen az interneten elindították a NATO Tv adását.

Jaap de Hoop Scheffer NATO-főtitkár vélekedése szerint az előző években meglehetősen egyoldalúan alakult a médiában vívott propagandaháború a NATO és az ellenségei között. A katonai szövetség a csatatereken eredményesnek bizonyult, ám a világhálón a „videók harcát”, a „képek háborúját” sorra elvesztette, s ebben elsősorban az játszotta a fő szerepet, hogy az elektronikus médiumokban „kőkorszaki” módszereket használt, s hiába kerekedett ellenfele fölé például Afganisztánban, ha a Taliban az elavult fegyverzetét korszerű propagandamódszerekkel pótolni tudta, s mindenekelőtt a világhálót használta ügyesen a céljai érdekében.

Dán hátszéllel

Ám ennek most vége, mert a NATO a továbbiakban a 21. századi fegyverzet mellé 21. századi médiát alkalmaz azzal a nem titkolt céllal, hogy egy hatásos PR-kampánnyal egyrészt a tagországokban javítsa a szövetség imázsát és támogatottságát, másrészt pedig a hadműveleti területek országaiban adjon képet mindazon tevékenységekről, amelyeket az atlanti szövetség a különböző országokban – Afganisztántól Koszovóig – folytat.

A tévécsatorna április elején – a NATO bukaresti csúcstalálkozójával egy időben – kezdte meg adását, s létrejötte elsősorban a dán kormány segítségének köszönhető, amely a működés pénzügyi fedezetét biztosítja. A segítség nem véletlen, hiszen két évvel ezelőtt a dánok indítottak el elsőként – afganisztáni jelenlétükkel kapcsolatosan – egy internetes tévéadót (Forsvarskanalen), amely aztán olyan sikeresnek bizonyult, hogy Brüsszelben felvetődött a bővítés lehetősége, s az elképzelések az idén áprilisra valósultak meg.

A natochannel.tv honlapján a kínálat máris igen gazdag: láthatók beszámolók a frontokról, a szolgálatot teljesítő csapategységekről, az aktuális hadműveletekről és a tanácskozásokról. Emellett bemutatják a kiképzőtisztek életét, frontjelentéseket, interjúkat, valamint speciális összeállításokat sugároznak. Az első hetek tapasztalatai alapján nem klasszikus értelemben vett hírtévéről van szó, hanem olyan csatornáról, amely tematikusan – és persze NATO-szemszögből – olyasmiről tudósít, amit a közönség egyébként jórészt nem láthat az egyéb híradásokban.

Sokkolásmentes adó

A csatorna mindenről és mindenhonnan (de elsősorban Afganisztánból) – tudósít, ahol NATO-hadműveletek zajlanak. Afganisztánban például öt tévéstáb és 12 riporter járja az országot, ám a „véres valóság” ritkán jelenik meg a képernyőn (a világhálóra kerülő anyagot Brüsszelben „felügyelik”), a hangsúly ugyanis nem a sokkoláson, sokkal inkább annak bemutatásán van, hogy a NATO jelenléte mit jelent az egyes országokban, katonái a harci cselekményeken kívül milyen munkát (biztonsági feladatok, újjáépítés, humanitárius segélyezés) végeznek a hátországban. Az afganisztáni filmek például bemutatják, hogy a katonai szervezet miként segít az ott élőknek a hétköznapokban, az újjáépítésben, az orvosi ellátásban, az oktatásban, kihangsúlyozva, hogy a Taliban hatalmának megdöntése óta 1500 kórházat építettek az országban. A főparancsnokság ezeket a csatorna által készített felvételeket a tévék rendelkezésére bocsátja, s ettől szintén azt remélik, hogy vetítésük hozzájárulhat a NATO imázsának javításához.

Szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a NATO Tv-n látható propagandisztikus összkép nyilvánvalóan csalóka, hiszen a csatorna elindítása része a „feketepropagandának”, vagyis az adás egyúttal a megtévesztést, a félrevezetést is szolgálja. Hiszen a „képek háborújában” nem a valóság teljes feltárása, hanem – a hatásos háborúmarketing alkalmazásával – az ellenség legyőzése a cél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik