Üzleti tippek

Dávid elbír Góliáttal a weben

admin

2008. 04. 21. 11:16

Kis cégek is sikerrel vehetik fel a harcot a nagy, multinacionális cégekkel, ha föltalálják magukat az online világban – mutatja az Extreme Digital példája. Igaz, a történet népmesei jellegét némileg csökkenti, hogy ehhez a kis cégnek végül multivá kell válnia. A nagy cégek online passzivitása mindazonáltal sok kisebb szereplőnek tartogat még lehetőségeket.

A nagyvállalatok még mindig nem tekintik igazán terepüknek az internetet, így komoly esélyeik vannak a kis internetes cégeknek – derült ki a közelmúltban rendezett E-business konferencián, amelynek a portálunkat is kiadó Sanoma volt a főtámogatója.

Jelenleg – 2008. márciusi adatok szerint – mintegy 1900 legális e-bolt működik a GKIenet adatai szerint. A fejlődő piac máris erőteljesen koncentrálódik: a húsz legnagyobb cég szerzi meg a bevételek 80 százalékát. Az e-kereskedőknek egyelőre inkább csak egymással, s nem a nagy múltú óriáscégekkel kell megküzdeniük.

Dávid fegyverei

Ötletek, hogyan vehető föl a verseny a kiskereskedelmi multikkal:
– Gyors reagálás a piaci trendekre (új termékcsoport fölfedezése)
– Rugalmas alkalmazkodás a fogyasztói igényekhez (ROPO elv figyelembe vétele)
– Gyorsan növekvő piac választása
– Interaktív információs háttér nyújtása
– Olcsó, hatékony marketing

Ügyetlen multik

A multinacionális cégek valójában nem igazán ügyesek – osztotta meg véleményét az E-business konferencia résztvevőivel Várkonyi Balázs, az Extrém Digital Kft. ügyvezetője. Az ügyvezető a nagy cégek rugalmatlanságának tudja be, hogy másfél-két évig nem vették észre, mekkora üzlet van a digitális fényképezőgépek piacában, így tudott az Extreme Digital itt hosszú távon jelentős – az ügyvezető szerint jelenleg 20-30 százalék közötti – piacrészt kihasítani.

Várkonyi vállalkozása intenzív, éves 30-40 százalékos növekedés mellett tavaly nettó 7 milliárd forintos árbevételt ért a műszaki cikkek kiskereskedelmének a piacán. A cég 2001-ben 3 millió forintos törzstőkével alakult. Az eredmény azért figyelmet érdemlő, mert ezen a piacon olyan óriási szereplők működnek, mint a Media Markt, vagy az Elektro World.

Az e-boltok versenyképessége a nagy kiskereskedelmi láncokkal szemben azok vásárlóinak tudatosságában rejlik – mondta Várkonyi Balázs.

A nagy láncok akciós újságokban alacsony „behívóárakkal” operálnak, majd a vásárlónak az üzletben kell meghoznia döntését, ahol az akciós termékek mellett egy sereg másikat is talál. Bár az akciós termékek „behívóára” akár alacsonyabb is lehet a weben elérhetőnél, az átlagos árszint azonban jóval magasabb, mint az e-boltokban. Nem véletlen, hogy a nagy üzletláncok nem adnak ki árlistát – vélte az ügyvezető.

Sajátos vásárlói magatartás

Az Extreme Digital sikerének egyik kulcsa Várkonyi szerint az online és offline értékesítés kombinálása volt.

Az egész világon, de hazánkban különösen jellemző „ROPO – effektus” – Research Online Purchase Offline – azaz az emberek a weben tájékozódnak, aztán offline vásárolnak (természetesen a fordítottjára is van példa). Az internetes vásárlással szembeni bizalomhiányt hidalja át az elehetőség, hogy a weben megrendelt árut lehetséges az offline boltban átvenni és kifizetni.

Az Extreme Digital vidéki vásárlóinak 60 százaléka a fővárosba utazik, hogy átvegye a megrendelt terméket, bár a házhozszállítás ingyenes – számolt be a vásárlói magatartás sajátosságairól az ügyvezető.

E-kereskedelem: szükséges rossz?

Nem mindenki híve ennek a modellnek. Matyi Dezső, az Alexandra tulajdonosa például kifejtette a konferencián: mindent megtesznek, hogy a webes és az offline vásárlók „ne keveredjenek”, ezért például a weben megrendelt könyveket nem lehet a könyvesházakban átvenni. Az Alexandra tulajdonosa egyébként az internetes kereskedelmet szükséges rossznak tekinti, amelybe a konkurencia miatt kellett belekezdeni, s bízik abban, hogy az e-kereskedelem soha nem válik meghatározóvá (mint azt a FigyelőNetnek adott korábbi interjúban is megemlítette).

Akadnak még tehát bőven lehetőségek az olyan vállalatoknak, amelyek a szükséges rossz helyett lehetőségeket látnak az online kereskedelemben. Az offline kereskedelemben tapasztalatot szerzett nagy cégek passzivitása Magyarországon persze azzal is magyarázható, hogy az e-kereskedelem aránya kiskereskedelemben nem haladja meg az egy százalékot, ami nagyjából fele az EU-15-államok átlagának.

Növekedési kényszer

A piaci rés azonban utóbb piaci résszé lesz. Robert Spector Amazon.com című könyvében meglehetősen jól mutatja be azt a folyamatot, amikor a kis internetes garázscéget a nagyok először észre sem veszik, majd legyintenek rá, később föl akarják vásárolni, végül kénytelenek versenyezni vele, ám az időközben jókora előnyt szerzett. Ehhez a kis cégnek persze időközben óriássá kellett válnia, nem egyszer – legalábbis Spector könyvének tanúsága szerint – a fizetőképesség határán egyensúlyozva.

A növekedési kényszert az Extreme Digital ügyvezetője sem tagadta: a növekvő piacon folyamatosan kell őrizni a pozícióikat, illetve terjeszkedni kell új piacokon, ehhez pedig tőke kell. A multikkal sikerrel ringbe szállt vállalkozás maga is multivá válik.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.