Üzleti tippek

Ki volt idén a jobb?

admin
admin

2007. 12. 21. 12:35

Idén is megkapta az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása pályázat kérdőívét kitöltő minden vállalkozás az egyedülálló KKV Minősítési Rendszer segítségével készült versenyképességi gyorsauditot.

Az elmúlt évek tapasztalata szerint a sikeres vállalkozások mérettől függetlenül végeznek olyan felméréseket, amelyek eredményeképpen definiálhatók a versenyképesség szempontjából kritikus vezetésszer-vezési tényezők. A kkv-szektor sikeres szereplői is felismerték e cél-irányos „auditok” valós hozzáadott értékét. Ez a fajta a tisztánlátás a fejlődés egyik kulcsa.

Az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása pályázat a tavalyi pozitív tapasztalatok alapján 2007-ben is egyedülálló szolgáltatással egészült ki. Az Ü&S Projekt nagyvállalati partnereinek finanszírozásával elér-hetővé vált minden pályázó számára az IQ ConsultinG vezetési ta-nácsadó egyedi fejlesztése, egy forradalmian új KKV Minősítési Rendszer.

Ez az európai alapkutatásokra épülő szervezeti gyorsaudit a vállalat aktuális versenyképességét vizsgálja. Segítségével számszerűsítve mérhetők a vállalkozás tartós versenyképességét javító, illetve gátló szervezeti tényezők.

Ehhez egy kérdőívet kellett kitölteni az erre a célra létrehozott webes felületen. A válaszok elküldésével a magyarországi kis- és közepes méretű vállalkozások egy olyan nagy hozzáadott értékű szervezetfej-lesztő szolgáltatáshoz jutottak, amit maguk csak nehezen finanszíroz-hattak volna.

Mit mér a rendszer?

Az EFQM (European Foundation for Quality Management) és a brüsszeli központú CDP® (Corporate Development Process) modell alapján az IQ ConsultinG által felépített KKV Minősítési Rendszer olyan metodikát alkalmaz, amely:
azonosította a szervezeti működés erős és gyenge (kritikus) pontjait,
kijelölte a szervezeten belüli legfontosabb fejlesztési területeket,
meghatározta a további fejlődés lehetséges irányát más szervezetek teljesítményével való összehasonlítás alapján.

Mindez lehetővé tette a szervezeti tartalékok célirányos felderítését, és a mozgósításukhoz szükséges akciótervek megfogalmazását. Továbbá számszerűsített visszacsatolást adott a vállalat versenyképességére vo-natkozóan. Amellett, hogy meghatározta, mennyire eredményes vagy hatékony a szervezet működése a vizsgált dimenziókban, arról is pon-tos információkat adott, hogy a szervezet működése milyen mértékben versenyképes a vizsgált benchmarkokhoz (hazai kkv- és iparági szek-torhoz) képest.

Az Üzlet & Siker KKV Minősítési Rendszerében a versenyképességet 26 dimenzió alapján mértük, amelyek az alábbi négy kulcs sikerténye-zőben jelentek meg:
célkitűzések,
teljesítmény,
minőségszemlélet,
hatékonyságfejlesztés.
A felmérés eredményét természetesen befolyásolta a válaszadó sze-mély objektív ítélőképessége. A vállalat így tulajdonképpen a kitöltő személy „szűrőjén” keresztül jelent meg. Teljes körű és objektív veze-tői elemzést a vállalat összes munkatársára vagy fókuszcsoportokra kiterjedő kérdőívek értékelése adhat. A minősítő rendszer kidolgozói erre is lehetőséget biztosítottak.

Az értékelő elemzésben a vállalati értékelés mellett minden tanácsadói fogalom értelmezése is szerepelt. A dolgozat végén a tervezésre, a tel-jesítményfejlesztésre vagy a minőségszemlélet javítására egyedi, vál-lalati fejlesztési javaslatok szerepeltek. Még egy összefoglaló is helyet kapott a magyar innováció európai megítéléséről (1. diagram).

Első a minőség

Összesítve a vállalatok eredményeit, néhány figyelemre méltó követ-keztetést állapíthatunk meg a magyar kkv-szektor versenyképességét befolyásoló tényezőkről. Az 2. diagram bal oldali oszlopa a vállalatok összesített versenyképességét mutatja 100 százalékos skálán. Ez a mu-tató négy további fő mutatóra bontva már élesebb képet ad a verseny-képesség mibenlétéről. Az ábra alapján megállapíthatjuk, hogy ma Magyarországon a legfontosabb versenyelőny a minőség. A legkevés-bé pedig a hatékonyságot kell növelnie a vállalkozónak, ha nyerni akar konkurenseivel szemben.

A fenti megállapítás nagyjából igaz marad akkor is, ha a vállalatokat működési területük szerint vizsgáljuk. A 3. diagram szektor szerinti bontása majdnem teljesen rímel a fent vázolt összesített tendenciára.

Két eltérés tűnhet fel. A teljesítmény és a hatékonyság a termelők ese-tében kevésbé számít a piaci eredményesség szempontjából, mint a kereskedő- vagy szolgáltató cégek esetében.

Szoros mezőny

Érdekes képet mutat a vállalatok bevétel szerinti megoszlása (4. diag-ram). A kategóriák közül a nagy (egymilliárd forint éves bevétel felet-ti) vállalatok a legversenyképesebbek. Egymilliárd forint alatt nincs jelentős különbség a versenyelőnyben. De nagyon szoros a verseny.

Ennek okát a versenyképesség négy tényezőjének kifejtésében találjuk meg. Itt már vegyesebb a kép: míg hatékonyságban a kisebb árbevéte-lű (és általában kisebb létszámú) cégek veszik fel a versenyt a kkv-szektor nagyjaival, addig minőségben a közepes méretű cégek lehet-nek veszélyesek a nagyokra.

Tekintettel arra, hogy hazai viszonylatban a minőség a legfontosabb versenytényező, ebben a kis cégeknek és a milliárdos cégeknek egy-aránt van hová fejlődniük. A kicsik számára az ügyfél igényeinek pon-tosabb feltérképezése, a nagyoknak pedig a minősítési rendszerek be-vezetése és lelkiismeretes használata, fejlesztése lehet a fejlődés egyik útja.

Bodor Márton
IQ ConsultinG

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.