Üzleti tippek

Karácsonyi kosár

admin

2007. 12. 21. 12:00

Az év végi ajándékváltás erősítheti az üzleti és a személyes kapcsolatokat. De ehhez tudni kell, hogy mikor, hogyan és mit ajánlatos adni az itthoni és a külföldi partnereknek.

Decemberben az utolsó üzleti hét elején ajánlatos partnerünknek eljuttatni az ajándékot ahhoz, hogy e-mailben vagy telefonon meg tudja köszönni. Ezt mindenképpen illik megtenni. Viszontajándékot küldeni nem szükséges. „Annyit megtehetünk, hogy felvesszük a jövő évi ajándékozandók listájára azt, aki idén ajándékot küldött” – tanácsolja Görög Ibolya protokollszakértő.

Ajándékunknak azt kell kifejeznie, hogy odafigyelünk az üzleti partnerünkre, de cégünk imázsát vagy a jövőbeni értékesítést is kommunikálhatjuk vele. Utóbbira utalva Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója azt mondja, hogy most karácsonykor a piacon még nem kapható, legújabb fejlesztésű exkluzív, elegáns és igen értékes termékük első darabjait partnereik kapják majd meg.

Finoman a cégjelzéssel

Nem csak partnereknek



A gazdasági környezet és a jogszabályi előírások változásával párhuzamosan az elmúlt egy-két évben csökkent a cégek ajándékozási kedve. A munkatársakat megajándékozni pedig egyre kevésbé szokás. Pedig erre szükség lenne, belső motiváció, a céghez tartozás élménye miatt. A vállalat legalább egy év végi összejövetelt szervezzen, ahol megvendégeli a munkatársakat.
Az 1989-ben alapított, magyar tulajdonú vállalkozás, a humánügyviteli szolgáltatásokat kínáló Nexon például ebéddel egybekötött partit ad 230 dolgozója számára az egyik elegáns fővárosi szállodában. Az eseményen évértékelőt is tartanak. A legjobb alkalmazottaknak ötödik éve díjakat adnak át, aztán jöhet a tombola és a szórakozás.

Hogyan adjuk át?

Ajándékot cégünk reklámszatyrában átadni: otrombaság. Meleg mosoly kíséretében átnyújtani kis faládában egy üveg prémiumminőségű bort: kedves. A személyes átadás során viszont kínos helyzetek merülhetnek fel. Tud-e néhány percet ránk szakítani a partner? Miről beszéljünk? Hogyan adjuk át? A protokollszakértő azt javasolja, küldjük el az ajándékot, és tegyük mellé a névjegyünket p. f. n. a. jelzéssel (pour féliciter la nouvelle année – ez a B. ú. é. k. megfelelője). Az ajándékot mindig gondosan be kell csomagolni, kivéve, ha már eleve díszdobozban van.

A cégvezetőkből ellenérzést vált ki az asztalukon egyre nagyobb halomba gyűlő, rengeteg emblémázott falinaptár, toll, jegyzettömb, ami hamarosan a szemétkosárban landol. Bánjunk finoman a cégjelzéssel! A logó ne üvöltsön az ajándéktárgyról. Legfeljebb a csomagoláson jelenjen meg, vagy a kísérőlevélből derüljön ki, honnan származik a meglepetés, hiszen üzletfelünk nem a mi reklámhordozónk.

Ne adjunk tucatajándékot, giccses jópofaságot vagy könnyen felejthető terméket. Néhány évvel ezelőtt például az egyik cég faládába csomagolt déligyümölcsökkel lepte meg partnereit. A vitamindús karácsonyi kosárra még ma is szívesen gondolnak a megajándékozottak.

Ha tényleg kiemelten értékeljük egy-egy partnerünk együttműködését, gondolkodhatunk személy szerint neki szóló meglepetésen is. Ehhez jó, ha tudjuk, mit gyűjt, mi a hobbija. Tárgyakon kívül élményt is lehet ajándékozni. „Kiemelt ügyfeleink tavaly a Van Gogh-kiállításra díszborítékos belépőjegyet kaptak, mindannyian két fő részére” – meséli Mózes István, a ClientFirst Consulting Kft. ügyvezető partnere.

Nem érhet a testhez

A Nagy Ember mindenképpen kap ajándékot, de rutinos üzletember már tudja, az Igazi Nagy Ember: a titkárnő. Tehát feltétlenül készítsünk neki is valamit, például kisebb ajándékkosarat, de megteszi az elegánsan becsomagolt desszert is. Nem szerencsés a főnöknek és az asszisztensének egyforma csomagot küldeni.

Ha italt nyújtunk át, tudnunk kell, hogy a legdrágább, legmárkásabb nedű is csak barátoknak való magánajándék, ha egyszerűen üvegben, italtáskában van. „Hivatalos ajándékként díszdobozos üveget kell vennünk” – szögezi le a protokollszakértő. Exkluzív megoldás a cég jelzésével dobozt készíttetni, és például a tájra jellemző borokat tenni bele.

Soha nem illik olyan ajándékot adni, ami hozzáér a testhez. Tehát: fehérneműt, zoknit, szoknyát… „Illatszert is csak annak szabad átnyújtanunk, akinek van jogunk beleszagolni a nyakába” – szögezi le Görög Ibolya.
Az ajándék legyen ebből a szempontból személytelen. Hiszen akár férfi, akár nő, mi az üzleti partnert látjuk benne. Ha személyessé akarjuk tenni az ajándékot, lehet nevesíteni. Például egy puha, bőrborítású határidőnaplóra nyomassuk rá a nevét. „De soha nem feltűnően, aranybetűkkel, kívülre, hanem matt mélynyomással vagy a belső oldalra” – mond egy apró trükköt a protokollszakértő.

Amennyiben külföldi partnerünk hozzánk jön látogatóba, vagy mi tárgyalunk külföldön, a hazaitól eltérő szokásokkal találkozhatunk. A név- és születésnapokat az üzleti világban általában nem szokás megünnepelni. Kivétel talán, ha valakinek kerek évfordulója van. „Azt semmiképpen sem ajánlom, hogy partnereink születésnapját számon tartva mindig gratuláljunk, mert sokan ezt magánünnepnek tekintik” – hangsúlyozza Görög Ibolya.
A névnap is hasonló, megtartása ráadásul magyar szokás. Elégedjünk meg inkább az év végi ajándékozással. Ezzel egyébként mi jól „megúsztuk”, mert például a japánoknál évente öt olyan nap van, amikor szinte kötelezően ajándékoznak a cégek.

Megvesztegetés kizárva

A meglepetés semmi esetre se tűnjön megvesztegetésnek az értéke, ára miatt. Ha állami intézmény dolgozójának, vezetőjének akarunk ajándékozni, tudjuk meg, hogy elfogadhatja-e. Az Amerikai Egyesült Államokban például az úgynevezett lobbytörvény megszabja, hogy állami alkalmazott 250 dollár értékhatárig fogadhat el ajándékot. De bárhol lehetnek belső rendelkezések.

A német államigazgatásban dolgozóknál még egy golyóstoll átadásával se kísérletezzünk. Sok német cég vezetője is tiltakozik a karácsonyi ajándék elfogadása ellen, annak megvesztegetés jellege miatt.

Indiai közhivatalokban, jelentősebb vállalatoknál sem lehet ajándékot adni. Pedig ott az ajándékozás egyébként igen elterjedt szokás.

Kínában a hivatalos kapcsolatokban gyakori a partnerek megajándékozása. Természetesen ügyelnünk kell arra, hogy az ajándék jellegével vagy értékével ne hozzuk zavarba a másikat. A Holdújévkor Kína gyakorlatilag „bezár”. A barátok, családtagok egymás felkeresésével, megajándékozásával vannak elfoglalva, tehát ha éppen akkor szeretnénk tárgyalni a távoli országban, ne csodálkozzunk, ha nemhogy ajándékot nem tudunk átnyújtani, de még az üzletfelünket is képtelenek vagyunk elérni.

Teve mehet

A nemzetközi üzleti életben általánosan elfogadott, hogy bármilyen kultúrából is érkezik a partner, az év végi köszöntést elfogadja. „Ha nem keresztény országban él, akkor viszont olyan képeslapot válasszunk az ajándék mellé, amelyikre nem írták rá idegen nyelven is a karácsonyi jókívánságot – tanácsolja a protokollszakértő. – Igyekezzünk semleges rajzolatút választani, például téli hangulatot sugárzót, és az ajándékot se díszítsük karácsonyi szimbólummal.”

Szaúd-Arábiában az ajándékozás európai szokás szerint történik, de embert, állatot ábrázoló képet, festményt ne adjunk, kivéve olyat, amin teve vagy sólyom látható. Indiainak bőrből készült tárgyat ne ajándékozzunk, csak ha egészen biztosan tudjuk, hogy az illető vallási meggyőződésével ez nem ellenkezik.

Még bonyolultabb a helyzet egy olyan országban, ahol több vallás követői is együtt élnek. Egyiptominak például nyugodtan adhatunk szeszes italt, ha kopt keresztény, viszont még a sertészsírral készített sütemény is sértés lehet, ha az illető muszlim vallású.

Nem árt utánanézni, nincs-e valamilyen különleges szokás az adott országban. A japánoknál például óriási szerepet tulajdonítanak a csomagolásnak. Nagyon igényesen kell megoldani, már csak azért is, mert az üzletfél nem fogja kibontani a szemünk láttára – náluk nem illik.

Hungarikum előnyben

Külföldi partnerünknek rendkívül gondosan válasszunk ajándékot, ami feltétlenül magyar gyártmányú legyen. Ilyenek például a Magyar Nemzeti Bank által különböző alkalmakra kibocsátott ezüstérmék. Gyönyörű ötvösmunkák, kis díszdobozban vannak, és mindenkinek megfelelnek. Ha az illető numizmata, akkor azért lesz boldog. Ha nem, akkor is örül neki, mert az ajándéka értékképző. A dobozkában ugyanis van egy bizonyítvány, amiből megtudható, hány gramm ezüstöt tartalmaz az érme.

Jó ötlet CD-t vagy DVD-t ajándékozni. Szerencsés, ha magyar szerző műve, vagy magyar előadó szerepel rajta. Ne idegenkedjünk a magyar operettektől se, az Egyesült Államokban, Németországban, Oroszországban például sokan kedvelik a Csárdáskirálynőt. Ugyanez vonatkozik a minőségi cigányzenére is.

A díszes csomagolású CD önmagában is szép, legfeljebb celofánba csomagoljuk még be. Az átkötésre használt szalagon pedig nyugodtan szerepelhet cégünk logója.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.