Még szomorúbbá tette két temetkezési vállalkozó amúgy sem túlságosan vidám napjait Anita Roddick, amikor 1967-ben kozmetikumokat árusító butikot nyitott azok közvetlen szomszédságában Brightonban. Az utolsó utakat szervező üzletembereket nem is elsősorban az új bolt háborította fel, hanem annak kétértelmű neve: The Body Shop. A felirat ráadásul egy jókora arany falevél emblémába került, s ez csak fokozta az amúgy is morbid helyzetet. A vállalkozók próbálták rávenni Anitát, hogy változtassa meg üzlete nevét és arculatát, neki azonban nem volt ínyére a dolog, miután a nyitásra felvett 4000 fontos kölcsönből 870-et éppen a dizájnra költött. Arra gondolt, hogy a rá nehezedő nyomást a sajtó segítségével kivédheti, ezért felhívta az egyik helyi lapot, és előadta, hogy megfélemlítette őt a temetkezési maffia, s arra kényszerítik, húzza le a rolót. A média felkapta a krimibe illő történetet, ennek eredményeképpen nemcsak a helyiek támogatását és szimpátiáját nyerte meg, hanem a gyors ismertség hatására egy olyan ügyfélkört is, amellyel megalapozta a The Body Shop karrierjét.
Body building
Az olasz zsidó bevándorlócsaládból származó alapító az angliai Littlehampton egyik légópincéjében született 1942-ben. Tanári oklevelének megszerzése után Anita Lucia Perilli először egy izraeli kibucban tanított, majd nekivágott a világnak szerencsét próbálni. Dolgozott Genfben az ENSZ-nél, beutazta Tahitit, Madagaszkárt, Ausztráliát, Dél-Afrikát.
Hazatérésekor ismerkedett meg a skót Gordon Roddickkal, akivel 1970-ben házasságot kötött. A kétgyermekes pár olasz éttermet, később pedig hotelt nyitott, s miután teljesen belefásultak a munkába, úgy döntöttek, valami teljesen újba kezdenek. Gordon elhatározta, hogy valóra váltja gyerekkori álmát, és megteszi a Buenos Aires–New York közötti utat, mégpedig lóháton. Eközben Anita jelzálogot vett fel a szállodára, s némi extra zsebpénz keresésének reményében 1976-ban az angol fővároshoz közeli tengerpart üdülőhelyen, Brightonban megnyitotta környezetbarát kozmetikai boltját, a The Body Shopot.
Mitől más a The Body Shop?
Termékeit nem teszteli állatokon: ezeket a kísérleteket etikátlannak, szükségtelennek tartja, és küzd a betiltásukért
Környezettudatosan működik. A lehető legkevesebb csomagolóanyagot használ, s ezek is újrahasznosíthatók. Fákat ültet, hogy semlegesítse saját vállalata szén-dioxid-kibocsátását, és szélerőműparkjaiban maga termeli ki a működéséhez szükséges energiát. Együttműködik több környezetvédő szervezettel (pl. Greenpeace, WWF stb.)
Fair: kozmetikumait kézi munkával, természetes alapanyagokból állítja elő, beszállítóinak, alkalmazottainak korrekt árat fizet. Harcol a gyermekmunka ellen
Fontosnak tartja az önbecsülést. Nem kampányol hamis ígéretekkel, nem állítja, hogy termékeitől megfiatalodnak, egészségesebbek és szebbek lesznek a vásárlók. Azt hirdeti, hogy a szépség belülről fakad, és nem a reklámokból
Védi az emberi jogokat. Kereskedelmi tevékenységét és üzleti kapcsolatait az emberi jogok tiszteletben tartásával bonyolítja
2004-ben a The Body Shopot találták Nagy-Britannia második legmegbízhatóbb márkájának, világszinten pedig a 28. helyet szerezte meg magának.
1990-ben, egy évvel azt követően, hogy a The Body Shop megjelent az USA-ban, 2500 vállalkozó jelentkezett franchise-partnernek.
Anita Roddick több könyvet is írt. A Business As Unusual önéletrajz, a Take It Personally a globalizációról, a Troubled Water: Saints, Sinners, Truth & Lies a föld vízháztartásának problémájáról szól.
A 15-féle terméket – amelyek receptjeit utazásai során a legkülönfélébb népcsoportoktól, törzsektől tanulta – Anita az üzlet melletti garázsban készítette. Világjárása során feltűnt neki, hogy a fürdéshez szükséges cikkeket nem lehet kicsi vagy áruminta-kiszerelésben kapni, ezért a kozmetikumok csomagolásához kisméretű, újra felhasználható műanyag flakonokat használt, nem ritkán olcsón beszerezhető vizeletminta-tégelyt. „A marketingről jóformán fogalmunk sem volt, minden csak úgy történt magától” – vallotta az alapító, aki tudta nélkül valószínűleg elsők közt próbálkozott a világon a gerillamerketinggel, amikor illatmintákat szórt az aszfaltra a boltjához vezető úton.
A butik hamar népszerű lett, fél év után a második üzlet is megnyílt. Amikor Gordon tíz hónapos távollét után hazatért, ő is bekapcsolódott a munkába. Addig a boltokat csak családtagok vezették, de a siker láttán egyre többen szerettek volna The Body Shopot nyitni. Roddickék a működtetés finanszírozása mellett nem kértek külön jogdíjat a vállalkozóktól a név használatáért, viszont személyesen elbeszélgettek minden jelentkezővel, mert biztosak akartak lenni abban, hogy partnereik az eredeti üzlet szellemében működnek majd.
Modern Teréz Anya
A The Body Shop nem egy szokványos üzlet: úgy termel profitot, hogy közben mindvégig tekintettel van a szociális és környezeti tényezőkre. „Egy vállalkozáson mindig lecsapódik a tulajdonos életfilozófiája. A cég az ő alteregója” – mondta egy interjúban Anita Roddick, akinek életszemlélete valóban tisztán tükröződik az általa megalkotott márka életén. Vállalkozásuk a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy kicsit jobbá tegye a világot. 1985-ben közhasznú társasággá alakultak, s már abban az évben elkezdték együttműködésüket a Greenpeace-szel, később pedig olyan nagy nemzetközi szervezetekkel dolgoztak együtt, mint a WWF vagy az Amnesty International.
Az emberi jogok és a környezet védelmének elkötelezettjeként 1990-ben Anita létrehozta a Body Shop Alapítványt, a kelet-európai és ázsiai hátrányos helyzetű gyerekek megsegítésére pedig a Children on the Edge elnevezésű jótékonysági szervezetet. Egyetemeken, például a Harvardon, már akkor előadásokat tartott a társadalmi felelősségvállalásról, amikor a vállalati döntéshozók többségének még fogalma sem volt arról, hogy az micsoda. „Mi nemcsak rányomtatjuk a csomagolásra a nyuszi emblémát, hanem teszünk is azért, hogy törvény tiltsa az állatkísérleteket. És nemcsak mondjuk, hogy sajnáljuk a gyerekeket, hanem alkalmazottaink önkéntes munkát vállalnak, ha kell, román árvaházakban vagy albán elmegyógyintézetekben” – mutatott rá egyik nyilatkozatában Anita Roddick arra, mitől más a The Body Shop, mint bármelyik másik cég. Tevékenységének elismeréseként számtalan kitüntetést kapott, ENSZ Global 500 környezetvédelmi díjat vagy Dame Commander of the British Empire rangot, amelyet 2003-ban II. Erzsébet királynőtől vehetett át.
A sors fintora, hogy amíg ő egész életében az emberek iránti tisztelet és figyelmesség mellett kampányolt, a 70-es években egy vérátömlesztés során hepatitis C-vírussal fertőződött, emiatt később májcirrózist kapott. Az idén szeptemberben agyvérzésben halt meg.
Ma már multi
Noha a világ egyik legsikeresebb üzletasszonyának kiáltotta ki a közvélemény, a The Body Shop alapítója soha nem tartotta magát annak. Mint mondta, az ő életfilozófiájával – miszerint az etikus kereskedelem nem a termék eladásáról, hanem az alkalmazottakkal és vevőkkel való kapcsolatról és kommunikációról szól – ez nem fér össze.
Első látásra ennek némileg ellentmond, hogy a cég 30. születésnapját azzal ünnepelte meg tavaly a Roddick család, hogy eladta a társaságot a L’Oréalnak, nem kevesebb, mint 652 millió fontért. Anita azonban nem hazudtolta meg önmagát: „Nem akarok gazdagon meghalni. A pénz nekem semmit nem jelent” – nyilatkozta, majd vagyona nagy részét jótékony célokra fordította.
A The Body Shop jelenleg a lengyel és a cseh piacra koncentrál, ám egyre gyakrabban jelennek meg a sajtóban olyan információk, miszerint egy-két év múlva hazánkban is meg szeretnének jelenni.