Október 4-én ünnepelheti indulásának tizedik évfordulóját a Tv 2, két nappal később pedig az RTL Klubnál is szeletelhetik a tortát. A nagy ünneplésben sokan talán már nem is emlékeznek arra, hogy a nézők többsége a rajtot követően hetekig csak hallomásból ismerhette a kereskedelmi televíziókat. A kábeles szövetségeknek ugyanis nem tetszett, hogy az adók határozzák meg számukra, hogy mikortól továbbítsák a műsorukat. Ezért szépen bevárták, amíg üzembiztosan megkezdi működését mindkét csatorna, és csak október második felében illesztették be csatornakiosztásukba a tévéket. Tíz év alatt nagyot fordult a világ, hisz ma már az RTL Klub és a Tv 2 diktálhat a piacon.
Elsőből második
A földfelszíni kereskedelmi televíziózás 1997-es indulásakor a legjobb rajtot a Tv 2 vette. Nem véletlenül, hiszen Tolvaly Ferencék már az MTV-s műsorbeszállítói korszakukban is erre edzették magukat. A meghirdetett két országos frekvencia közül a másikat az RTL Klubnak ítélték, s ez legjobban talán magát a csatornát lepte meg, mintha elvi lehetőség szintjén sem számoltak volna ezzel. Igazából Lengyelországban szerették volna megvetni a lábukat, ott azonban nem jártak sikerrel. Állítólag a túl kicsinek tartott magyarországi piacra sokáig nem is tekintettek hosszú távú projektként.
Mindez tükröződött a nézettségi adatokban is. A Tv 2 mindegyik ellenfelét egyből lekörözte. Sőt, a két naggyal együtt induló Tv 3 a kábeles háztartásokban sokszor még az álmatag RTL-t is maga mögött hagyta. Utóbbi szerencséje az volt, hogy a nagy kínálatbővülésben a tévézési szokások még nem szilárdultak meg és a kezdeti bénázás után a stratégiai tervezésben már jobbnak bizonyultak a Tv 2-nél. Akkori áron számolva is milliárdos nagyságrendű összeget öltek a napi szappanopera elindításába, és a Tv 2-nél szilárdabb anyagi hátterüknek köszönhetően másfél évet tudtak várni, amíg az befutott. Szintén fontos lépés volt, hogy már ekkor a 18–49 év közöttieket jelölték meg első számú célcsoportként. Mindeközben a csigatévé a Dáridó és a dél-amerikai szappanoperák kezdeti sikerében sütkérezve kissé elaludt.
Az ezredfordulóra nagyjából az a trend alakult ki, hogy az RTL Klub vezet a 18–49 évesek, a Tv 2 pedig a teljes lakosság körében. Utóbbi gondjai 2001-ben kezdődtek, amikor a teljes lakosságnál is elvesztették vezető pozíciójukat. Ráadásul miközben az RTL Klub már nyereségesen működött, addig 2001 elején a Tv 2 tulajdonosainak tőkeemelés révén 2,8 milliárd forintos gyorssegélyt kellett a cégbe pumpálniuk. Mindezt csak tetézte, hogy a nagy kapkodásban a Tv 2-nél a műsorstruktúrában is hibát hibára halmoztak, ezért az SBS 2002 tavaszán a komplett vezetőséget szélnek eresztette. Új vezérigazgatónak pedig a csatornának műsorokat beszállító Interaktív Kft. egyik vezetőjét, Kereszty Gábort szemelték ki. Az elsőrendű cél ettől kezdve a nyereséges működés volt.
Az RTL Klub mindeközben olyan húzóműsorokat tudott felépíteni, amelyeken riválisa nem talált fogást. 2003-tól kezdve a csatorna legnagyobb problémája már az volt, hogy a hirdetőknek nem tudott megfelelő mennyiségű reklámidőt biztosítani, ezért 2004 elején mozgóáras értékesítési rendszert vezettek be. Az idei évtől a Tv 2-nél is hasonló logika szerint működő értékesítési szisztémára álltak át.
Folyamatos küzdelem
Televíziós életem egyik legnagyobb élménye volt az a pillanat, amikor a két országos kereskedelmi csatorna megkezdte sugárzását Magyarországon. Mi úgy éreztük, hogy egy fiatalabb célcsoportra kell építenünk nézői bázisunkat, a Tv 2 pedig a közszolgálati csatorna nézőinek elhódítására építette fel programstratégiáját.
Az első évek fantasztikus lehetőségeket kínáltak arra, hogy kipróbáljuk a legkülönbözőbb televíziós formátumokat. Sokan szkeptikusok voltak, amikor olyan, más piacokon már jól bevált műsortípusokat indítottunk el, mint a Barátok közt vagy a Mónika-show.
Három év kellett ahhoz, hogy feljussunk a csúcsra. Megszereztük a piacvezető pozíciót, de azóta is folyamatos küzdelmet folytatunk az egyre élesedő versenyben. Remélem az elkövetkezendő tíz év legalább ilyen érdekes és inspiráló lesz, mint a kereskedelmi televíziózás első tíz esztendője.
Dirk Gerkens, RTL Klub, vezérigazgató
Sikerek és kudarcok
A Tv 2 munkatársai büszkék lehetnek a csatornára, amely munkájuk eredményeként „csigatévéből” mára egy minőségi alternatívát nyújtó, izgalmas, szerethető televízióvá vált. Az adó a nézőkért folytatott versenyben is megállja a helyét, és üzleti vállalkozásként is kitűnően működik.
Hosszú, sikerekkel teli és néha bizony kudarcokkal is tűzdelt folyamat során jutottunk el a csatorna tizedik születésnapjáig, de bízom benne, hogy október 4-én mind a Tv 2 képernyője előtt ülő nézők, mind a velünk ünneplő üzleti partnereink őszintén azt fogják gondolni, hogy helyes az az irány, amelyen 2002-ben elindultunk, és amelyen az elkövetkezendő években is haladunk tovább. Szándékaink szerint ez az út – amely a nézők minőségi szórakoztatásán, valamint az üzleti partnereink marketingcéljainak hatékony és innovatív megoldásokkal való professzionális támogatásán alapul – vezet ahhoz, hogy a Tv 2 egy erős és népszerű márka legyen a digitális átállást követően is.
Várdy Zoltán, Tv 2, vezérigazgató
Tudta-e…?
Az RTL Klubnál 2001-ig, Dirk Gerkens kinevezéséig fogyóeszköz volt a vezérigazgató. Pártos Ferenc csak az előkészületekben vehetett részt, jelenleg is kisebbségi tulajdonos. Egy belga vezérigazgató után 1998-ban Kavas István vette át másfél évre a stafétát. Piller András szintén csak egy évig vezette az RTL-t, mert Frei Tamás egyik botrányos műsora miatt távoznia kellett.
Tematikus konkurensek
Miközben nemrégiben az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens megbízatását 2012-ig meghosszabbították, addig a Tv 2 új tulajdonosa, a német ProSiebenSat.1 láthatóan komolyabb változásokat szeretne látni a csatornánál. Távozott az elmúlt öt évet meghatározó Kereszty–Sváby páros, ám a cégen belüli átszervezéseknek ezzel még nincs vége, egyes sajtóhírek szerint ugyanis további száz fő távozhat a tévétársaságtól.
Az új vezérigazgató, Várdy Zoltán fő feladatául feltehetően azt szabta a tulajdonos, hogy növelje a nyereséget. Erre utal, hogy az anyacég a német piacon is erőteljes spórolásba kezdett. Ott azt tűzték ki célul, hogy a forgalomarányos nyereség 22-ről 30 százalékra emelkedjen. A Sat1-nél ezért szélnek eresztették a híradó stábját, költségtakarékossági okokból pedig 180 munkatárstól váltak meg. A hírek szerint a Tv 2-n belül főleg az Interaktívnál várhatók komolyabb elbocsátások.
Öt év múlva, 2012-ben az akkor már kamaszodó kereskedelmi tévék egyrészt ünnepelhetnek, hiszen végre megszabadulnak a koncessziós díjtól, ugyanakkor addigra a már százas nagyságrendben megjelenő tematikus és kábelcsatornák miatt tovább fogyatkozhat a nézettségük, így a reklámbevételük is.
Az RTL Klub például a korábbi évek dinamikus árbevétel-növekedése után tavaly alig több mint 3,6 százalékkal növelte bevételét az egy évvel korábbihoz képest, és a Tv 2 is csak 4,5 százalékos bővülésre volt képes. Eközben a harmadik számú kereskedelmi csatorna, a Viasat 3 tizenegy százalék feletti növekedést produkált. Igaz, az így elért 3,58 milliárd forintos bevétel még így is jócskán elmarad a 32,56 milliárdos árbevételű RTL Klubétól, valamint a 26,58 milliárdot elérő Tv 2-étől.
Kerülős csel
Mindenesetre a tendenciákat látva nem véletlenül hangsúlyozza Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója, miszerint ebben a helyzetben nem vitás, hogy át kell alakítani a médiatörvényt, és lehetővé kell tenni az országos földi sugárzású televíziók számára, hogy tulajdonosai lehessenek más műsorszolgáltatóknak is.
A médiatörvény erre vonatkozó tiltó passzusát persze eddig is ügyesen megkerülte a két nagy adó. Különösen az RTL Klub egyik kisebbségi tulajdonosa, az IKO jeleskedett újabb kábelcsatornák indításában, de a Tv 2 korábbi külföldi tulajdonosa, az SBS is gründolt egy kisebb, tematikus adót. Portfóliójuk jelentős szélesítése viszont valóban nem képzelhető el a vonatkozó passzus módosítása nélkül.
Különösebben elszontyolodni azonban mégsincs okuk, mert a jelenlegi állás szerint nem lesz életképes az ingyenes sugárzású földfelszíni digitális platform, ezért a kábel- és műholdas szolgáltatóktól beszedett előfizetői díjakból busásan kárpótolhatják magukat. Az RTL Klub és a Tv 2 induláskor szerzett előnye – ha csak valami nagy hibát el nem követnek – még a 20. születésnapjukig is kitarthat. Vigyázó szemeiket leginkább a digitális átálláskor vélhetően minden követ megmozgató, a svéd MTG csoport révén a legnagyobb skandináv digitális televíziós vállalatot maga mögött tudó Viasat 3-ra kell vetniük.