Üzleti tippek

Arccal az e-kereskedelem felé

A szabályozás liberalizálása, uniós pénzek, minisztériumi e-book is segíti az e-kereskedelem élénkülését. A kedvező feltételek mellett is indokolt azonban a vállalkozások óvatossága.

Megjelent a Magyar Közlönyben az elektronikus kereskedelemről szóló törvény módosítása, a módosítások java jövő héten hatályba lép.

Egyértelműbb spamszabályozás

A törvénymódosítás egyértelművé teszi, hogy kéretlen reklámüzenetet nemcsak e-mailben, de SMS-ben, MMS-ben, faxon sem szabad küldeni – mondta el dr. Kulcsár Zoltán, a Privacy Policy Online Services ügyvezetője. A módosítással az is nyilvánvalóvá vált, hogy a hozzájárulást kérő e-mailek jogszerűtlenek.

Fontos könnyítés, hogy ha a vállalkozás termék, szolgáltatás értékesítése során jogszerűen ismeri meg partnerei e-mail címét, akkor nekik előzetes hozzájárulásuk nélkül is postázhatja hirdetését. Ennek feltétele, hogy a vállalkozásnak feltűnő módon fel kell hívnia ügyfele figyelmét, hogy további reklámok küldését indoklás nélkül, ingyenesen bármikor megtilthatja. A meglévő ügyféladatok nem használhatók fel, ugyanis a tiltás lehetőségére már a kapcsolattartói adatok gyűjtésekor fel kell hívni az ügyfél figyelmét.

Az enyhítő szabályok mellett változás, hogy a hatóság megkeresésére a közvetítő szolgáltató különféle adatokat köteles rendelkezésre bocsátani.

Támogatják az e-kereskedelmet

A legfontosabb módosítás csak 2008. március 31-től lép hatályba: nem kell önálló üzletet fenntartani a csomagküldő kereskedelemhez, így sokkal könnyebbé válik az elektronikus bolt nyitása.

E-kereskedelem és egyéb e-szolgáltatás támogatására 1,392 milliárd forintos keret áll rendelkezésre, ebből 3–20 millió forintos támogatás igényelhető, a források augusztus 24-től pályázhatók (vélhetően persze jelentős önerővel és szigorú feltételekkel).

Az internetes értékesítést fontolgatók számára további segítség a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján található internetes anyagok.

Árverseny a neten is

Bár maga a webáruház interneten elhelyezése olcsón vagy akár ingyen (szabad forráskódú tartalommenedzselő rendszer segítségével) megoldható, a piacra belépés korlátai nem annyira alacsonyak, mint amilyeneknek látszanak. A szükséges promóció költségei ugyanis magasak lehetnek. (Egy internetes áruház, amelyre nem találnak rá a vásárlók, nem sokat ér.) Virtuális piactérhez vagy aukciós térhez csatlakozáskor ugyan a promóció költségei, vagy annak egy része megspórolható, ám számolni kell a rendszer használatáért fizetett költségekkel, továbbá azzal a ténnyel, hogy a virtuális piactéren más szolgáltatókkal is versenyezni kell a fogyasztók figyelméért, illetve pénzéért.

Igaz, a verseny (hangsúlyosan beleértve az árversenyt) semmilyen módon nem kerülhető el: a fogyasztók pár kattintással össze tudnak hasonlítani ajánlatokat. Akadnak olyan speciális gyűjtőweboldalak is, amelyek kifejezetten ár-összehasonlító célzattal jöttek létre.

Azok a kkv-k kapcsolódhatnak be tehát sikerrel az internetes kereskedelembe, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy versenyképes áron tudják beszerezni és értékesíteni termékeiket, vagy olyan egyedi termékpalettával rendelkeznek, amely más forrásból nem elérhető az átlagos netpolgárnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik