Üzleti tippek

Mi van az internetezők fejében?

A napokban egymásba érnek azok a konferenciák, amelyek azt állítják magukról, hogy mindent megtudhatunk az online médiáról. Hogy az érdeklődőket összezavarják, három ebből egyszerre fut. Szerkesztőségünk az Interaktív Marketing konferenciáról tudósít.

A boldog ember nem fogyaszt, a reklámszakember feladata ezért – mióta az emberek az isteneket a fogyasztásra cserélték – a „nyálcsorgattatás”, vagyis az emberek enyhe frusztrációban tartása. Ez a frusztráció a termékek megvásárlására sarkallja a fogyasztókat, de ennél nagyobb frusztrációt nem szabad okozni – mondta Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

Egy éve meginogni látszik a szakma: el- vagy felszabadult. A szakember hangsúlyozta: az internet kitermelt új, nem hivatásos kommunikátorokat, bloggereket, honlaptulajdosokat, iwiw– és youtube felhasználókat. A hivatásos kommunikátorok pozíciója eleinte meginogni látszott, a sokat emlegetett paradigmaváltás pedig bekövetkezett. A szakmának fel kell készülnie rá, hogy adott esetében egy cég honlapját kevesebben olvassák, mint a cégről írt blogot.

Stephan Grossmann, a Modem Media vezetője elmondta: naponta 3000 hirdetéssel találkoznak az emberek, rengeteg médium kínálja ezeket a reklámokat és magát, ezért a fogyasztók – olvasók, nézők, hallgatók – tudatosan válogatnak közöttük. Ilyenkor számukra fontos és érdekes dolgokat keresnek, méghozzá olyanokat, amelyek fölött valamilyen módon kontrollt gyakorolhatnak. A mai médiafogyasztók abban is különböznek, hogy csak azokat a hirdetéseket nézik meg, amelyek érdeklik őket, hiszen a legtöbbször ők maguk keresik ezeket az információkat. Az interneten egyre több hirdetésért csak akkor fizetnek, ha az emberek rákattintanak – mondta a német szakember. Magyarországon ezt még kevés médiacég vállalja, mivel az ezekből származó bevétel esetleges. Ennek ellenére a magyar felhasználók is használják az infromációkereső lehetőségeket, a Google keresőjét vagy a cég boltkereső térképét.

A szakember számos külföldi példát hozott arra, hogy a cégek által támogatott blogok és internetes közösségek hogyan épülhetnek fel, kiemelve, hogy a Starwood Hotels szállodát nyitott a legnépszerűbb virtuális világban, a Second Life-ban. Az alapvetően drága szobákat így megismerték a virtuális világ valós felhasználói, a cég pedig megismerte a közönség igényeit.


Grossmann szerint a felhasználók ma már nem azt akarják, hogy beszéljenek hozzájuk, hanem hogy együttműködjenek velük.


Forradalmárkák


A konferencia második része szavazással kezdődött. Mikor lesz sikeres az interaktív marketing? – kérdezték a szervezők, és erre a jelenlévők harmada azt mondta, ha az interaktív. A Novák Péter (P&G) által moderált fórumon Tar Ágnes, a BMW kommunikációs igazgatója elmondta: szerinte a kreativitás a legfontosabb, Mányai Csaba szerint pedig akkor, ha megértjük az üzenet címzettjeit.


A fórum résztvevői (Tar Ágnesen kívül Kristóf Judit a SUN-tól, Csiszár Dénes a Microsofttól, Mányai Csaba az Arcustól és Kürti Gábor a Hajtás Pajtástól) mindannyian egyetértettek abban, hogy nem szabad részterületeket kiemelni, hanem egységes egészként (“holisztikusan”) kell kezelni az interaktív marketinget is.


Kürti Gábor, aki a Critical Mass honlapját is üzemelteti, elmondta, hogy civil kezdeményezések számára kiváló lehetőség a felhasználók bevonása. Például a biciklis szerveződés sajtófigyelését a honlap olvasói tudják a legjobban megoldani, ők egy fórumba gyűjtik a megjelent cikkeket.


A többség halott


Dobó Mátyás, a Blogter vezető fejlesztője szerint a 2001-es terrortámadások növelték meg nagyon a blogok ismertségét. Szeptember 11 -én ugyanis a legtöbb hivatalos médiumot annyira leterhelték az olvasók, hogy leálltak a szerverek. Ekkor kezdtek a felhasználók alternatív hírforrások után kutatni. Az első blog azonban ennél sokkal korábban indult: Tom Bernard-Lee, az internet atyjaként is ismert férfi már 1994-ben írni kezdett “What’s new?” címen.


A Blogter vezető fejlesztője szerint 94-98 között volt az első forradalom, akkoriban volt a feltöltés újdonság, 2007-ig a megosztás számított újdonságnak, az idén pedig már az, hogy nemcsak számítógépről lehet képeket, szövegeket és videókat feltölteni, hanem mindenféle mobil eszközzel (telefonnal, palmtoppal, közvetlenül kamerával).


A long tail megmagyarázza a blockbustereken túli világot – hangsúlyozta az Index.hu-hoz tartozó blogoldal munkatársa.


2500 telefon ingyen


Cimkézni kell, engedni, hogy ezek az oldalak „utazzanak” a felhasználók között. Sok hirdető nem meri bevállalni a közösségi szájtokon való hirdetést – mondta Parrag Krisztina, a Carnation munkatársa. A Nokia PR helyett BR-t (Blog Relations) alkalmazott az N90 bevezetésekor. Ezen a blogon kifejezetten a bloggereknek közöltek információkat. Ezen kívül 2500 telefont ki is osztottak a véleményvezéreknek számító bloggereknek, így rájuk bízva a termékről szóló írások elkészítését.


A szakember elemezte a Dorritos kampányát is, ahol az internetezők szavazhattak arra, hogy melyik reklám legyen a cég következő reklámja. A dolog további érdekessége, hogy a reklámszpotokra is pályázatot írtak ki amatőr filmkészítőknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik