Üzleti tippek

Spóroljon a telefonon!

Az internet segítségével földrajzi határokat is átívelően tehetjük szinte ingyenessé a cég belső telefonforgalmát, egyszerű hívásoktól a távkonferenciákig.

A hangalapú internetes adattovábbítás (VOIP – Voice Over IP) technológiájának vállalati felhasználása évek óta nyitott lehetőség a hazai cégek számára. A belső telefonos hálózatok átalakítása nemcsak költségcsökkentő tényező lehet, hanem jellegéből adódóan új, következő generációs kommunikációs szolgáltatások olcsó bevezetésének lehetőségét is magában hordozza.

A multinacionális cégek döntő többsége ezért már korábban aktívan integrálta a VOIP megoldásokat nagyvállalati rendszereibe. A külföldi tulajdonosi hátterű cégek jelentős részénél a határokon átívelő kommunikáció igénye magával hozta a többszereplős távkonferenciák és videotelefonálás igényét. A külföldi tulajdonú hazai gyártócégek beszerzési és logisztikai munkatársai a megmondhatói igazán, hogy mennyire fontos és mindennapi eszközzé váltak ezek a megoldások a cég kommunikációjában.

A kialakult gyakorlat szerint többnyire néhány VOIP-központon keresztül kommunikálnak egymással a különböző földrajzi helyeken elérhető kliensek. Bár a technológia alkalmazása olcsó, az egyszeri kiépítés többnyire jelentős költség a cég számára. Talán e miatt, valamint a kisebb földrajzi távolságok miatt a hazai kkv-k egy része még nem indult el az IP-alapú kommunikációs rendszerek bevezetésének útján.

Mai megoldások

Lépésről lépésre



1. A költségszámlák objektív elemzésével megvizsgáljuk a vállalkozás jelenlegi telefonálási szokásait.
2. A cég telephelyeinek kommunikációs összekötése az internet segítségével könnyedén és relatív olcsón megoldható. A telephelyek, irodák között kialakított DSL vagy kábelnetes széles sávú internetkapcsolat lehet a rendszer fizikai infrastrukturális alapja.
3. Erre alapozva ki kell választanunk a számunkra ideális szoftveres megoldást. Érdemes lehet kipróbálni a Microsoft által fejlesztett ingyenes MSN Live Messenger szoftvert, amely hang-, videó- és írásos alapú kommunikációt tesz lehetővé az egyes kliensek között. Alkalmazásával képeket, dokumentumokat vagy akár nagyobb méretű fájlokat is megoszthatunk egymással. Több tízmilliós felhasználói tábora garancia lehet a stabil üzemelésre. Egy webkamera beüzemelésével pedig akár napi videokonferenciákat is szervezhetünk a munkatársak között. Ennek megvalósítására érdekes kísérlet lehet a már hárommillió felhasználóval büszkélkedő Ivisit szoftver (www.ivisit.com) gyakorlati alkalmazása is.

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában mind jobban terjed a kis és közepes vállalatok körében is az azonnali üzenetküldő megoldások (instant messaging) mindennapi alkalmazása. Az AIM, a Jabber, az ICQ, az MSN Messenger, a Powwow, a Skype alkalmazások a két meglévő telepített kliens közötti írásos, hang- és videotelefon-alapú kommunikációt tesznek könnyen elérhetővé.

Egyetlen nehézség az lehet, hogy a hívás felépítéséhez mindkét félnek számítógépközelben kell lennie, meglévő széles sávú internetkapcsolattal és aktívan működő (elindított) szoftverrel. Ez elméletileg nem jelenthet problémát például egyazon cég különböző országokban működő leányvállalatainak kommunikációjában, mivel a munkaidő többnyire adva van. Az azonnali üzenetküldést lehetővé tevő rendszerek felhasználói létszáma mára százmilliós nagyságrendű lehet, és egyes felmérések szerint továbbra is folyamatosan növekszik.

Az ingyenes üzenetközvetítő rendszereket fejlesztő cégek üzleti modellje többek között arra épül, hogy a hagyományos mobil- és vezetékestelefon-piac hívásainak díjaiból is részesülhessenek. A viszonylag olcsó, rendelkezésre álló infrastruktúra elérhetővé teszi a nagy távközlési szolgáltatókkal szemben is rendkívül költséghatékony működést. Ennek megfelelően a hagyományos távközlési szolgáltatóknál kedvezményesebb díjtarifával próbálnak részt szakítani a távközlési piacból. Ennek előnyeit elsősorban az ügyfelek élvezhetik, mivel a költségek jelentős csökkentése mellett bővülő szolgáltatási portfóliót vehetnek igénybe.

Kockázatok, mellékhatások

Az internetes alapú kommunikáció egyik gyenge pontjaként a szakértők többnyire a biztonság kérdéskörét szokták megemlíteni. A világháló köztudottan számos biztonsági fenyegetést és kockázatot hordoz. Érzékeny üzleti információk lehallgatása, az adatforgalom megcsapolása olyan üzleti károkat okozhat, ami ellen védekezni kell.

A VOIP megoldások esetén, a technológia egyedi adottságaiból adódóan a kliensek közötti adatkommunikáció titkosítása szinte a végtelenségig fokozható. Biztonsági szoftverek kombinációjával könnyen olyan különlegesen magas biztonságú VOIP-rendszereket lehet kialakítani, amelyek lehallgatása még a nagy apparátussal dolgozó, csúcstechnológiát alkalmazó szervezetek számára is megoldhatatlan.

Képtelefonálás ingyen

Az eddigi központ–kliens-megoldásokkal szemben a közeli jövő várhatóan az alternatív, ingyenes VOIP- és videotelefonálást lehetővé tevő megoldások további előretörését hozza magával. A VOIP lendületes elterjedését a kkv-szektorban az alternatív elosztott hálózatú telekommunikációs megoldások kialakulása is elősegítheti. A VOIP és a végpontok közötti közvetlen összekötést teremtő technológia (peer to peer) integrációjával egy internetes alapú kommunikációs rendszer kialakításának költségei jelentősen csökkenthetőek, mivel nincs szükség a zavartalan kommunikációt garantáló központi egységekre.

Újabb impulzus lesz a vezeték nélküli adatátvitelt lehetővé tevő WiFi-kompatibilis IP-telefonok idei megjelenése. Ezekkel a korlátlan, földrajzi határoktól független ingyenes videotelefonálás lehetősége is hamarosan elérhető közelségbe kerül. Nem tudni, hogy a mobilszolgáltató cégek milyen választ tudnak kidolgozni erre a meghatározó mértékű technológiai fejlődésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik