Üzleti tippek

Újrahangolt piac

admin
admin

2007. 03. 06. 16:00

Jelentősen átalakult a budapesti rádiók piaca, ám többen is súlyos pénzügyi problémákkal küzdenek. Az új belépőket ez sem riasztja el.

Tulajdonost és ügyvezetőt váltott nemrég a Roxy Rádió: a Mezz-Spw Zrt. helyét 2006. február 1-jétől az amerikai érdekeltségű Radio Group Műsorszolgáltató Kft. vette át, miután az elmúlt években az adó jelentős adósságot halmozott fel. A Radio Group és üzleti partnerei költséghatékony üzleti stratégiájával igyekeznek minél hamarabb helyre állítani a rádió anyagi helyzetét.
Változtattak az értékesítés területén is, így a Roxy a továbbiakban már nem a Danubius Sales House-hoz tartozik.

Fejcsere

Az új ügyvezető, Molnár Ádám hangsúlyozta, hogy az okok mögött nem kell semmiféle „hátsó” gondolatot keresni, egyszerűen az üzletpolitikájuk vonta maga után ezt a döntést. Szerinte a történtek pozitív oldala, hogy egy új cég, a Target Media Sales veszi át az értékesítést, és így nem ütköznek majd az üzleti érdekek. Vovesz Tibor, a Danubius Rádió programigazgatója elmondta, hogy a Roxyt mindig is riválisként kezelte a Danubius. Ezt tükrözik az elmúlt időszak hallgatottsági adatai, amikor láthatóan előbbi rovására (is) gyarapodott a Danubius hallgatói tábora Budapesten a 18–49 éves korcsoportban.

Nem csak a Roxynál, a Juventusnál is vezetőváltás volt. Csomai Kamillát szerződése lejárta után Matthew White váltotta a vezérigazgatói székben, aki azelőtt kereskedelmi igazgatóként dolgozott a rádiónál. A szakember szerint a magyar rádiós piac igen izgalmas és még kiaknázatlan színtér. Kiemelte, hogy hamisak azok az állítások, miszerint a Juventusnak túlélésre van szüksége, hiszen éppen hogy növekedési szakaszba léptek. „A tudatos erősség kihasználása, a precizitás és a hatékonyság növelése jellemzi majd a jövőbeli változásokat” – mondta White, majd hozzátette, hogy az igazgatótanács az ír tulajdonossal együtt elégedett a rádió által teljesített bevétellel, számokkal.

Beszólnak

Bertók László, a Rádió1 programigazgatója szerint a Roxy óriási bajban van, ráadásul ezzel a névvel nem könnyű bármihez is kezdeni. Új hallgatók megszerzéséhez nevet kellene váltaniuk, ez viszont nem biztos, hogy kifizethető lenne a bevételekből – véli a vezető. Földes Ádám, a Sláger rádió kereskedelmi igazgatója viszont úgy látja, hogy a változás jó lehet a Roxynak, hiszen a továbbiakban nem kell „kistestvérként” üzemelnie a Danubius mellett. A Juventus esetében nem vár lényegi változást addig, amíg nem szánnak nagyobb pénzt a marketingre és egy esetleges újrapozicionálásra. Az adó új „vezére”, Matthew White szerint a Danubius szerencsés, hogy talált vevőt a Roxyra, mivel az régóta csak a pénzt emésztette. Ugyanakkor sok szerencsét kívánt az új tulajdonosnak. Soós S. Zoltán, a Danubius Sales House kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy a Roxy értékesítése valóban nehéz volt, és a felszabaduló erőforrásokkal a jövőben a Danubius Rádió reklámidejének értékesítésére, a professzionális ügyfélkiszolgálásra és további, integrált kommunikációs megoldások kidolgozására koncentrálnak. Molnár Ádám, a Roxy új ügyvezetője a változástól frissülést, megújulást, több reklámot és nagyobb bevételt remél. Szondy Réka, a Budapest Rádióból nemrég Pont FM névre váltott adó promóciós igazgatója szerint a beszűkült piaci lehetőségek vészforgatókönyvekre kényszerítik a tulajdonosokat. „A stagnáló piac a legtöbb rádiónál a tervezettnél alacsonyabb bevételt, következésképpen a kulcspozíciókban lévő fejek hullását eredményezi” – mondta.

Rétegremények

Miközben a budapesti érdekeltségű rádiók vezetői telített piacról beszélnek, újabb szereplőkkel bővült a paletta. Február 19-én a Magyar Jazz Rádió elindította a fővárosban fogható 90.9 Jazzy elnevezésű adót. Suri Imre, a rádió egyik tulajdonos-ügyvezetője, valamint program- és zenei igazgatója elmondta, hogy egy hazai felmérés során a vezető reklámügynökségek szakemberei kimutatták: a hallgatók „prémium kategóriáját” nem tudják elérni a meglévő csatornákkal. Így az elképzelésük és a piaci igények egybeestek a dzsesszadó létrehozásával. Arra a kérdésre, hogy mekkora büdzséből gazdálkodik majd a rádió, és ez a terveik szerint milyen reklámkampányokra, versenyelőnyökre lesz elegendő, Suri Imre egyelőre nem tudott érdemi választ adni. Az viszont már bizonyos, hogy az értékesítést a Target Media Sales végzi, és rövid távon Budapesten szeretnék elérni a négyszázalékos hallgatottságot. A Jazzynek tavaly a Lánchíddal és egy katolikus egyházi rádióval kellett megküzdenie az Országos Rádió és Televízió Testület frekvenciapályázatán. A Lánchíd végül egy másik pályázaton szintén kapott engedélyt, és regionális adóként várhatóan tavasszal kezdi meg működését.

Ablonczy Ákos, a Klubrádió kereskedelmi és marketingigazgatója is kíváncsi, hogy milyen teljesítményre lesznek képesek az új piaci szereplők. A Klubrádió elmúlt időszakát értékelve elmondta, hogy kereskedelmi tevékenységük eredményessége tovább folytatódott 2006-ban. Nettó árbevételük közel 40 százalékkal haladta meg a 2005-ös forgalmat, így a tavalyi volt a Klub eddigi legsikeresebb üzleti éve. A vezető jelezte: az idén is dinamikus növekedést remél.

Arculatváltók

Nem csupán nevet, arculatot, és némileg struktúrát is váltott a Budapest Rádió. Az adó megújulása 2006 decemberében kezdődött, amikor saját, önálló székházba költöztek. Tavaly nyár óta számos változás volt: már nemcsak magyar, hanem külföldi zenét is játszanak, és Budapestnél jóval nagyobb hatókörben sugároznak. Ezenkívül új sztárokkal szerződtek, valamint egy hírportállal, a Hírextrával bővült a médiacsoport. Szondy Réka promóciós igazgató szerint ez a sok kis módosulás együtt nagy változást eredményezett, így a Budapest Rádióból lett Pont FM 88.1 ezentúl a rádió vételkörzetében egyetlenként csak rockzenét ad, és elsődleges célcsoportja a 25–45 éves korosztály.
Míg az adó új, díszes köntöst öltött, addig az anyagi nehézségekkel küzdő Rádió C szinte „kényszerzubbonyba” öltözött, és nehéz gazdasági helyzetük miatt a mozgásterük igencsak korlátozottá vált. „A rádió anyagi gondokkal küszködik, ezért a műsorok szüneteltetésével hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a már ötödik éve hallható adó nem tudja megteremteni a folyamatos működés feltételeit” – olvasható a honlapjukon.

Éteri tumultus

Abban szinte minden megkérdezett adó illetékese egyetértett, hogy a rádiós piaci bevételek Budapesten stagnáló tendenciát mutattak az elmúlt évben. Bertók László úgy látja, hogy a gazdasági megszorítások máris éreztetik hatásukat az elektronikus médiában. Míg korábban egy rétegrádió képes volt akár egy kisebb célcsoporttal – ahol jó helyezést ért el – is profitot termelni, ma ez nehezen elképzelhető. Szerinte Magyarországon is az angol példát kellene követni. Nagy-Britanniában a tendereket különböző zenei formátumokra írják ki.

Suri Imre jövőelemzésében „hazabeszélt”, úgy látja, hogy a tematikus rádióké a jövő. Ezt támasztja alá az is, hogy a számtalan fővárosi adó közül a kifejezetten hírszolgáltatásra specializálódott Info és a beszélgetős programjairól ismert Klub üzletileg a legsikeresebb rádiónak számít a piacon. A Klub kereskedelmi és marketingigazgatója szerint a piacot fejlesztő, egyre erősödő versenyre számíthatunk. Ablonczy Ákos jelezte, terveik között szerepel vételkörzetük további bővítése.

Soós S. Zoltán, a Danubius Sales House kereskedelmi igazgatója ugyanakkor kiemelte, hogy a budapesti piacon is az országos rádiók vezetnek, és ez szerinte továbbra is így marad. A Roxy rádió ügyvezetője, Molnár Ádám úgy látja: a rádiós piac, főleg a budapesti, megérett egy kiadós frissítésre, és a „belterjesség” miatt szüksége van új emberekre, új ötletekre. Matthew White talán a legoptimistább. Szerinte a Juventus rádió előző éveit nézve az idei rekordév lehet, és kemény munkával nyereségessé tehető az adó.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.