Üzleti tippek

Szólaljon meg!

Az üzleti világban egyre kevésbé nélkülözhető a megfelelő szintű nyelvtudás. A többség „szükséges rossznak” tekinti a nyelvtanulást, pedig sikerélmény forrása is lehet.

Tartós eredmény


A valóban aktív nyelvtudás titka nem más, mint a rendszeresség. Ne gondoljuk, hogy a nyelvvizsgával vége a projektnek, ha nem tartjuk karban a megszerzett tudást, villámgyorsan felejteni kezdünk. A nyelv gyakorlásának számos módja van: nézhetünk eredeti nyelvű filmeket, olvashatunk újságokat, könyveket. A tanulásnak, szinten tartásnak különösen jó eszközei a gyermek- és ifjúsági könyvek. Ruppl Zsuzsanna nyelv- és módszertantanár, a téma szakértője szerint a gyermekkönyvek több okból is kiválóan alkalmasak a nyelvoktatásra. Megszületésükkor az olyan művek, mint a Don Quijote vagy a Robinson, a Gulliver utazásai általános közönséghez szóltak, csak később sorolták őket a gyermekeknek szánt könyvek közé. A gyermekkönyvek nyelvezete gyakran viszonylag egyszerű, így már az alacsonyabb tudásszinteken is sikerélményt ad az olvasásuk. Emellett viszont kiváló eszközök a nyelv mellett az adott ország kultúrájának megismeréséhez, ráadásul sokkal játékosabbá, kellemesebbé teszik a nyelvtanulást. A modern gyermekirodalomban egyre gyakrabban bukkannak fel „felnőtt” témák, így a különböző társalgási témakörökhöz illő szókincsünket is észrevétlenül bővíthetjük e könyvek segítségével. Egyáltalán nem szégyen tehát kölcsönvenni a gyerek angol nyelvű Harry Potter-kötetét…

A statisztikák szerint az európai polgárok 56 százaléka két nyelven beszél, 28 százalékuk pedig három nyelven. Itthon ennél sokkal rosszabbak az adatok: a teljes lakosság kétharmada csakis az anyanyelvén tud megszólalni (a 15 és 29 év közöttiek, valamint a fővárosiak körében 50 százalék alatt van a csak az anyanyelvükön beszélők aránya).

Pedig a magyaroknak különösen nagy szükségük lenne az idegennyelv-tudásra. Nem vagyunk olyan szerencsések, mint a britek, a németek vagy a franciák, akiknek az anyanyelvét világszerte sokan beszélik.

Az üzleti életben egyre kevésbé elkerülhető a kapcsolattartás külföldi partnerekkel, de a magánéletben, utazás közben vagy az interneten barangolva is szinte „elvárás”, hogy legalább egy világnyelven képesek legyünk kommunikálni. Ráadásul elérkezett az az idő, amikor valós, használható tudás nélkül mit sem ér a kínkeservesen megszerzett nyelvvizsga: partnereink és a munkáltatók már nem a papírra, hanem a tudásra kíváncsiak.

Sokaknak az egykori iskolai nyelvórák vették el a kedvét attól, hogy nyelvet tanuljanak, mások úgy ítélik meg, nincs elég idejük arra, hogy rendszeresen órára járjanak, és házi feladatot készítsenek. Szerencsére a nyelvtanítás módszerei is rohamosan fejlődtek az utóbbi évtizedekben, így a legelfoglaltabbak és az egyéni „gondoskodást” igénylők is rátalálhatnak arra, amely számukra a legjobb eredményt hozza.

Csoportban az erő

A legtöbbünknek a nyelviskola jut elsőként eszünkbe, amikor megfordul a fejünkben a nyelvtanulás gondolata: az iskolák hihetetlen választékban kínálnak különféle szintű, általános, szak- vagy üzleti nyelvi tanfolyamokat. A csoportos tanfolyam a nyelvtanulásnak meglehetősen költséghatékony módja. Leginkább azoknak való, akik a hagyományos, iskolarendszerű képzésben is képesek fejlődni: bár korlátozott mértékben a csoportos oktatás is megengedi az egyéni igényekhez való igazodást, a tanterv általában kötött, így a tanulóknak bizonyos szinten alkalmazkodniuk kell egymáshoz és a tanmenethez.

Előny viszont, hogy az egy csoportba kerülők közel azonos szinten beszélik az adott nyelvet, az iskolák szintfelméréssel gondoskodnak arról, hogy senki ne lógjon ki nagyon. A normál csoportokban 7–12 az átlagos létszám, az ezeknél kicsivel drágább, de az egyéni oktatási igényeknek több teret adó minicsoportokban 4–6. A tanfolyamok az iskola helyiségében folynak, így a tanulásra fordított időbe bele kell számolni azt, hogy oda el is kell jutni. Ráadásul az órára akkor is sor kerül, ha nekünk más dolgunk akad: ez egyfelől fegyelmez, másfelől viszont fenyeget: aki túl sokat hiányzik, az menthetetlenül lemarad.

Ha a cégünknél akad legalább öt, közel azonos szinten lévő nyelvtanuló, már érdemes elgondolkodni a kihelyezett vállalati tanfolyam megrendelésén. Ha a vállalat telephelyén folyik az oktatás, az órák helyben lesznek, és igazodhatnak a munkaidőhöz. Mi több: a tanterv a cég profiljához illő szakmai nyelvet is tartalmazhatja, a nyelviskolák maximálisan figyelembe veszik a vállalkozás egyéni igényeit.

A módszer hátránya, hogy a vállalati csoportokban nagyobb szintkülönbségek fordulhatnak elő, mint a „normál” tanfolyamokon, és az irodaházban néha nehéz megteremteni a zavartalan oktatás feltételeit. A szakképzési hozzájárulás 33 százalékát a cégek saját dolgozóik képzésére is fordíthatják, de ehhez igazolniuk kell, hogy a nyelvtudás szükséges az adott dolgozó szakmai munkájához.

Távolról tanítva

Ha elfoglaltságunk miatt sehogyan sem tudunk alkalmazkodni a kötött időben tartott órákhoz, vagy végképp nem nekünk való a csoportos oktatás, érdemes magántanárt keresni. Bár az egyéni oktatás óradíja jóval magasabb, mint a csoportosé, ez a tanulási forma sok esetben hatékonyabb, hiszen a tanár diákja igényeihez és tempójához szabja a tanrendet, és többször is átveszi vele a nehezebben érthető részeket. Az egyéni órákon a kommunikációs készség fejlesztésére is több idő jut, mint a csoportos foglalkozásokon: a nehezebben megszólaló tanuló sem bújhat el a csoport háta mögé. A magánórák a helyszín és az időpont tekintetében is rugalmasabbak, túl sokszor lemondani mégsem ildomos őket.

A távoktatás, ha lehet, ennél is egyszerűbb: a leckék postán vagy interneten érkeznek, és megadott határidőre kell elkészíteni őket. Bár meglehetősen vonzóan hangzik a kötetlenség, a megfelelő haladás érdekében érdemes komolyan venni a feladatot, és minden héten szigorúan elkülöníteni a nyelvtanulásra szánt időt, nehogy a váratlan események és tennivalók rövid úton véget vessenek a lelkesedésnek.

Ugyanakkor a távoktatás esetében mindig ott áll mögöttünk a tanár, aki kijavítja a feladatainkat, és akivel konzultálhatunk, ha valahol elakadtunk. Az internetes távoktatásnak olyan formája is létezik, ahol a konzultációt vagy akár a klasszikus nyelvórákat a neten, a Skype program segítségével, a tanárral beszélgetve bonyolíthatjuk le.

Ennél is kötetlenebbek az önálló tanulást lehetővé tevő könyvek és hanganyagok. Számos otthoni nyelvtanulási rendszer létezik, de az internetről is tölthetünk le feladatsorokat, tananyagokat. Az önállóság mindenekelőtt azoknak való, akiknek már van tapasztalatuk a nyelvtanulásban, és megvan a módszerük arra, hogyan dolgozzák fel egy idegen nyelv logikáját, nyelvtani rendszerét, szókincsét. Ezenkívül, mivel nem áll mellettünk tanár, és határidők sincsenek, nagy fegyelemre is szükség van ahhoz, hogy az állandó időhiányban ne blicceljük el a tanulást.

Az önálló tanulás legnehezebb pontja kétségtelenül a kiejtés és a kommunikációs készség fejlesztése. Előbbihez az oktatócsomagokhoz mellékelt hanganyagok nyújthatnak segítséget, az utóbbit viszont csakis a megfelelő nyelvi közegben, például társalgási klubokban, anyanyelviek társaságában, esetleg internetes fórumokban, chatszobákban gyakorolhatjuk, ezért érdemes minél hamarabb bátorságot gyűjteni a megszólaláshoz.

Intenzív módszerek

Különleges csoportja a tanfolyamoknak és az otthoni tananyagoknak a „relaxációs” módszereké. Ezek nem a hagyományos szövegolvasási, nyelvtani és kommunikációs gyakorlatokra építenek, hanem a tudatalattira hatnak, vagy épp arra a folyamatra alapoznak, ahogyan a kisgyermek is megtanulja az anyanyelvét. Az egyes leckék sokszori meghallgatása után a tananyag szinte magától „ragad” a tanuló fejébe, aki magától ismeri fel a nyelvtani összefüggéseket is.

Ezek a módszerek elsősorban azoknak valók, akik könnyen jegyeznek meg dolgokat hallás után, vagy a hátuk is borsódzik attól a gondolattól, hogy az iskolapadból kikerülve újra magolniuk kelljen. Azoknak is jó megoldást jelenthetnek ezek az oktatócsomagok, akiket annyira szorít az idő, hogy csak úgy jut idejük a nyelvi kazetták hallgatására, ha közben valami mást csinálnak, például készülődnek vagy autót vezetnek.


Ha hirtelen szeretnénk nagyobb „szintugrást” véghezvinni, érdemes intenzív nyelvi tréningbe beruházni. A nyelviskolák intenzív nyelvtanfolyamai mellett bel- és külföldi bentlakásos nyelvtanfolyamokra is van lehetőség. Különösen jól lehet fejlődni, ha az adott országban töltünk el néhány hetet, ott a napi rendszerességű nyelvórák mellett szabad időnkben is rá vagyunk kényszerítve a nyelv használatára. Mindez azonban csak akkor hatékony, ha hazatérve is rendszeresen folytatjuk a tanulást, még ha nem is olyan intenzitással, mint utazásunk idején.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik