Üzleti tippek

Dohány nélkül is van „dohány”

A dohányipari szereplők kiválása után pénzintézetek, elektronikai gyártók és IT-óriások biztosíthatják a száguldó cirkusz milliárdos szponzori bázisát.

A világ egyik legnépszerűbb versenysorozatának 58. idénye kevesebb mint egy hónap múlva, március 15-én rajtol az ausztráliai Melbourne-ben, és tizenhét futamot követően, október 21-én ér véget Brazíliában. Az Afrika kivételével minden kontinenst közvetlenül érintő száguldó cirkusz futamonként rajongók százezreit vonzza a helyszínekre, és több mint százmillió nézőt ültet a képernyők elé. A verseny teljes költségvetése több mint hárommilliárd dollárra rúg,

Újak a ringben

Tudta-e?


A kínai Lenovo és az indiai Kingfisher mellett az elektronikai cikkeket gyártó szintén kínai Huaqi Technology (McLaren) és az egyesült arab emírségekbeli Mubadala Development (Ferrari) is támogatóként jelenik meg az autókon 2007-ben.

A Ferrari a dohányreklám-tilalom ellenére továbbra is együttműködésben maradt a Marlboróval, ez a kapcsolat azonban az idei nyolc európai uniós futamon csak speciális kondíciókkal működhet.

A Magyar Nagydíj nézettsége

Forrás: Hungaroring Sport Zrt., RTL Klub
(nézettség, ezer fő – helyszíni / tévénéző)

2002 185 1053
2003 164 1703
2004 163 1108
2005 215 1557
2006 184 1568

A dohánygyártók F1-es búcsúját az Európai Unió 2005. július 31-én érvénybe lépő rendelete indította el, amely nemcsak minden elektronikus és nyomtatott médiumban tiltotta meg a dohánytermékek reklámozását, hanem az említett termékek rendezvényszponzori megjelenését is megszüntette. Így nem csoda, hogy már a 2005-ös idény után kiszállt a West és a Benson & Hedges, majd rá egy évre a világbajnok Renault-t szponzoráló Mild Seven, illetve a Hondát támogató British American Tobacco is befejezte részvételét az F1-ben. A megüresedett szponzori helyekre hamar érkeztek az új, ám nem kisebb szereplők. A Williams csapatának főszponzora az AT&T lett, s mellette meghatározó támogatóként a Lenovo is megjelent. A kínai székhelyű IT-óriás vezérigazgató-helyettese, Deepak Advani a partnerség kapcsán jelezte, hogy a Lenovo és a Forma–1 párosításával az a céljuk, hogy a fogyasztók tudatában a leggyorsabb, technológiai csúcsként értékelt autók képét összekössék a világ harmadik legnagyobb PC-gyártójával.

A McLaren Mercedes főtámogatója 2007-ben az F1 porondján már évek óta jelen lévő Vodafone lesz, mellette a Johnny Walker is nagyobb szerepet kapott a szponzorok sorában. Az előttünk álló sorozatban a futamok támogatásában vállalt nemzetközi szerepe mellett az ING csapatot is választott, a holland pénzügyi óriás a Renault istálló névadója lesz. A vállalatcsoport igazgatótanácsának elnöke, Michel Tilmant jelenleg az F1-et tartja a legjobb nemzetközi üzenhordozó eszköznek a világon. „Az ING Forma–1-es szponzorációja globális kezdeményezés, ennek segítségével cégcsoportunk ismertsége az egész világon tovább emelkedhet.” – nyilatkozta a vezető.

A BMW Sauber csapata is a pénzügyi szektorból talált fontos szponzort a svájci Credit Suisse személyében. A Toyota a Panasonic nevét viseli majd főszponzoraként, s mellette India egyik leggyorsabban növekvő légitársasága, a Kingfisher Airlines is jelentős támogatója lesz, míg a Toro Rosso immár második éve a Red Bull csapataként áll rajthoz.

A magyar kibúvó

Hazánk korábban két alkalommal, 2005-ben és 2006-ban is „kijátszhatta” az uniós tilalmat, mivel a reklámtevékenységről szóló törvény egyik passzusa lehetővé tette, hogy a gazdasági miniszter „nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű” eseményeken engedélyezze a dohánytermékek szponzorként való megjelenését a hazai futamon. Azonban tavaly októberben az EU másodszor is figyelmeztette Magyarországot, ezért 2006. november 20-án az Országgyűlés törvénymódosítással élt. Azóta nekünk sincs „kibúvó”.

ING vagy Diageo?

A szponzorált csapatok mellett az egyes nagydíjak is külön név alatt futnak. A Hungaroringen zajló Magyar Nagydíjat eddig a Marlboro támogatta, azonban az említett tilalom miatt várhatóan az idén már a hazai versenynek is új névadója lesz. Erre a címre két vállaltcsoport a legesélyesebb. Az egyik az évad első futamát, az Ausztrál Nagydíjat névadóként szponzoráló ING, amelynek képviselője kijelentette, hogy a melbourne-i verseny mellett még jó néhány futamon meg kívánnak jelenni névadóként, míg a másik a nemzetközi italgyártó cég, a Diageo, amely sajtóértesülések szerint előrehaladott tárgyalásokat folytat a sorozatszervező központi egységével, a Formula One Administrationnel. Tekintve, hogy az említett italcégnek a Zwack Rt.-ben tulajdonrésze van, az sem elképzelhetetlen, hogy a Zwack egyik hazai márkája lesz végül a névadó a Hungaroringen. A lehetséges szponzor kilétével kapcsolatos találgatásainkat Palik László, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke nem kommentálta, mindössze annyit fűzött hozzá, hogy az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat a jogtulajdonos folytatja nemzetközi szinten.

A legdrágább sport

Az F1 a világ egyik legdrágább sportja, elég csak azt figyelembe venni, hogy a száguldó versenyautókban a legfejlettebb technológiákat alkalmazzák, ráadásul az alkatrészek java része futamról futamra cserére szorul. A kisebb csapatok is minimum 80-100 millió dolláros büdzséből fedezik kiadásaikat egy szezon alatt, míg a legnagyobbak költségvetése elérheti a 3-400 millió dollárt is. Költéseik jelentős része motorfejlesztésre (20 százalék), alkatrészekre (15), bérköltségekre (10–15), a pilóták és tesztpilóták horribilis fizetésére (10–25) megy el, de komoly tételként jelenik meg a teljes csapat és a felszerelés utaztatásának költsége is, hiszen ez mintegy 10-12 millió dollárt tesz ki évente. Emellett az istállók marketingköltsége szintén felemészt legalább 10, de van úgy, hogy 15 millió dollárt egy szezon alatt.

A versenyző csapatok bevétele elsősorban a szponzorok által kifizetett összegekből áll, ez a büdzsé mintegy 60-70 százalékát teszi ki. A 2007 előtti évtizedekben ezeket a pénzeket a dohánygyárak adták, mivel szinte kivétel nélkül minden F1-es csapat főszponzora valamely dohánytermék gyártója volt. Emellett a versenyistállók pénzügyeiben jelentős szerephez jutnak a közvetítési jogokból és reklámdíjakból származó bevételek, ugyanis az előbbiből befolyó pénzek 47 százaléka a csapatoknál talál gazdára. Ezek egy része fix „jövedelemként”, míg a maradék a versenyeken elért eredmények arányában oszlik szét közöttük.

Szponzori hátszél

Az F1-et választó szponzoroknak és támogatóknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, annak ellenére, hogy 2000 óta csökkentek a száguldó cirkusz hirdetési tarifái. A dohánygyárak szigorú üzleti titokként kezelték, hogy mennyit költöttek el a Forma–1-re, s ez a trend most, a főszponzori réteg szinte teljes kicserélődésével sem változott. Pontos összeget egyik cég sem hozott nyilvánosságra, a nagyságrend megbecsüléséhez azonban némi támpontot adhat a Vodafone képviselői által tavaly nem hivatalosan megemlített 150 millió dollár, amelyet a Ferrarinak fizettek a főszponzori címért három évre.

A támogatók pénzükért cserébe valóban kiemelt globális figyelmet kapnak, hiszen a versenyeket hétről hétre százmilliók nézik, a csapatok és sztárpilótáik nemzetközileg ismertek.

Imázsnövelők

Az F1-től nemcsak a szponzorok, hanem a rendező országok is komoly üzleti sikereket remélnek. Nemzetgazdasági szinten a hazai futam a magyar államnak évente 2,7-3 milliárd forintjába kerül, ezt a költségvetés versenysport-támogatás címén fordítja a nagydíjra. Ez a ráfordítás a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kalkulációi szerint csak az idelátogató turisták által elköltött pénz (napi átlag 250 euró) áfabevételéből megtérül az államnak.

Palik László szerint azonban ennél jóval többet profitál hazánk a sorozat egyik állomásának megrendezéséből: „Ha objektíven nézzük, csak az elmúlt 20 év futamjainak televíziós nézettségi adataiból kiderül, mekkora reklám a Hungaroringen rendezett verseny hazánknak. A Forma–1 szervezetileg és biztonságtechnikailag a világ legbonyolultabb eseményei közé sorolandó. Egy ilyen futam sikeres megrendezése önmagáért beszél, s az, hogy mi, magyarok immár két évtizede rendre sikerrel szervezzük meg a versenyeket, azt jelzi, ha ezt meg tudja csinálni ez az ország, akkor ennél is többre képes”. Palik László szerint a hazai futamnak referenciaértéke van az egész ország számára, ezért értéke felbecsülhetetlen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik