Üzleti tippek

Tarol az XBox és a Wii a konzolháborúban

A Föld legmagasabb hegyénél, a Mount Everestnél háromszázötvenszer magasabb tornyot lehetne építeni a világon eddig eladott több mint tízmillió XBox 360 egymásra helyezésével – ezzel és hasonló példákkal próbálta érzékeltetni a Microsoft marketingcsapata a cég harmadik generációs játékkonzoljából eddig értékesített mennyiség nagyságát.

A világ vezető szoftvergyártója egy valamire biztosan büszke lehet: a legújabb generációs játékkonzolok területén jócskán megelőzték vetélytársaikat, a Sonyt és a Nintendót. Míg a Microsoft készüléke már 2005 novemberében az üzletekbe került – legalábbis az Egyesült Államokban, itthon erre egy évet kellett várni –, mindkét japán gyártó csak tavaly év vége felé kezdte meg új generációs készüléke forgalmazását.

Vidám karácsony

Az alig másfél hónapja véget ért karácsonyi szezon igazi nyertese a játékkonzolpiacon a Nintendo Wii volt, a japán cég harmadik generációs készülékéből az értékesítés megkezdését követő két napon 325 ezret vásároltak Európában, és az Egyesült Államokban is közel annyit adtak el belőle, mint a Microsoft XBox 360-ból. Magyarországon már a forgalmazás első hétvégéjén is több száz Wiit adtak el, a termék iránti érdeklődést pedig jól mutatja, hogy sokan előjegyzést kértek már a készülék megérkezése előtt.

A könnyű kezelhetősége mellett a rendkívül kedvező ár – a Nintendo harmadik generációs konzolja a legolcsóbb a három vetélytárs termékei közül – is hozzájárult ahhoz, hogy a múlt évben csak az Egyesült Államokban 1,1 milliót adtak el a Wiiből, míg például PS3-ból csak mintegy 690 ezret. De hazai pályán is megverte a nagy riválist a Nintendo, hiszen míg a cég új generációs játékkonzoljából közel egymilliót vásároltak a japán játékosok, addig a Sony értékesítése az ázsiai szigetországban ennek kevesebb, mint a fele volt. A Nintendo egyébként igen ambiciózus értékesítési tervekkel vágott neki az új évnek, 2007 márciusáig hatmillió Wii eladásával számolnak. A vállalat az értékesítés támogatására története legnagyobb hirdetési kampányát indítja el, több mint kétszázmillió dollárt fordít legújabb játékkonzolja reklámozására. A Microsoft ugyanakkor a tízmilliós mérföldkő múlt év végi átlépése után úgy tűnik fékez, a június végén záruló üzleti évre eredetileg 13-15 millió XBox 360 értékesítését tervezték, ezt azonban január végén 12 millióra csökkentették.

Fokozódó harc

A gyengélkedő Sony a játékkonzol-háború eddigi vesztese


Az új generációs játékkonzolok háborúja eddig az XBox 360 és a Wii harcát hozza, köszönhetően a szegmens legnagyobb szereplője, a Sony gyengélkedésének. A társaság új generációs modellje, a PlayStation 3 (PS3) ugyanis jóval gyengébben startolt, mint vetélytársai. A Sony PS3-ból ugyanakkor gyártási problémák miatt az eredetileg tervezett négymillió helyett csak kétmilliót tudnak az üzletekbe szállítani a japán és amerikai bevezetés első hónapjaiban. Európában március 23-tól lesz kapható a Sony játékkonzolja, ráadásul jóval többe kerül majd, mint az Egyesült Államokban. Míg a tengerentúlon hatszáz dollár körüli összegbe kerül egy készülék, addig az európai játékosoknak 599 eurót, vagyis mintegy 780 dollárt kell majd fizetniük érte.

Az új generációs játékkonzol piacra dobásának késése, a szállítási nehézségek, valamint a Nintendo Wii vártnál jobb teljesítménye éreztette hatását a világ egyik vezető szórakoztatóelektronikai gyártójának számító Sony legfrissebb üzleti eredményein is. A decemberben zárult harmadik üzleti negyedévre a japán cég 691 millió dolláros nyereségről számolt be, ez több mint 50 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest, s ebben nagy szerepet játszott a PS3 gyengébb teljesítménye.

Joggal bonthattak ugyanakkor pezsgőt a Nintendo főhadiszállásán a harmadik negyedéves üzleti eredmények bejelentésekor. A társaság éves összehasonlításban 40 százalékos nyereségnövekedésről tudott beszámolni a decemberrel zárult három hónapban, a hordozható játékkonzolok kategóriáját képviselő DS és a Wii kiugróan jó értékesítési adatainak köszönhetően 644 millió dollár volt a nettó eredmény.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik