Üzleti tippek

Újra helyzetben

A futball népszerűségének növekedését és a sportág üzleti környezetének felpezsdülését reméli David Beckham amerikai szerződtetésétől a profi labdarúgóliga (MLS).

Rekordösszegű, 250 millió dolláros szerződéskötés után David Beckham az USA-ban folytatja labdarúgó-karrierjét a nyártól. Sokak szerint a pályafutása csúcsán már túljutott középpályás könnyű pénzkeresetként, csupán levezetésként igazolt a Los Angeles Galaxyhoz. Az amerikai labdarúgást irányító profi liga, az MLS azonban nagyon bizakodó, és a sportág jelentős fellendülését várja a sztárjátékos leszerződtetésétől. Reményeik szerint a csapatokat teltházas lelátók fogadják majd, és bővülnek a kereskedelmi, szponzorációs lehetőségek is. Az LA Galaxy pedig már most biztos lehet abban, hogy ötezerrel több bérletese lesz a következő szezonban, a hivatalos bejelentést követően ugyanis a drukkerek azonnal megrohamozták a jegypénztárakat.
A játékos és felesége számára eközben valóra válhat az amerikai álom. Hollywood bennfentes barátaiknak: Brad Pittnek, Tom Cruise-nak és Jack Nicholsonnak köszönhetően karnyújtásnyi távolságba kerül, miközben Los Angeles a társasági életnek és a játékos saját bizniszének, a futballakadémia vezetésének is virágzó helyszíne lehet.

Ligameccsek

A 13. harcos



A labdarúgóliga legújabb, 13. csapata, a Toronto új stadiont épít, amely várhatóan 62,5 millió dollárba kerül. A teljes összegből a város 9,5 millió dollárt vállalt, a többit a tulajdonos Maple Leaf Sports & Entertainment fedezi. A most épülő 20 ezer fős aréna Kanada legnagyobb befogadóképességű pályája lesz. A Toronto az első US A-n kívüli klub a bajnokságban.

Szponzori milliók

Öt világcég évente közel 20 millió euróval támogatja az angol középpályás karrierjét. A legtöbbet, évi 4,5 millió eurót a német Adidas adja a játékosnak. A sportszergyártóval kötött szerződése pályafutása végéig szól, a Motorolával, a Gillette-tel, a Pepsivel és a Cotyval meglévő kontraktusa 2008–2010 között jár le.

Legjobban fizetett labdarúgók

Forrás: The Scotman
(Európában játszók, 2005. május, millió euró)

1. David Beckham 25
2. Ronaldo 19,6
3. Zinedine Zidane 13
4. Christian Vieri 12
5. Alessandro Del Piero 9,6
6. Frank Lampard 9,4
7. Raul 9,3
8. Thierry Henry 9,2
9. John Terry 8,6
10. Luis Figo 8,5

David Beckham amerikai szerepeltetése azért is jön jól a profi labdarúgóligának, mert az MLS hatalmas harcot vív a nézők kegyeiért a nála jelenleg még sokkal népszerűbb többi sportággal. Az amerikai foci, a baseball, a kosárlabda és a jégkorong több évtizedes, sikeres múltat tudhat maga mögött, és folyamatosan szurkolók tízezreit vonzzák, így nem csoda, hogy a legfiatalabbnak számító MLS utánuk csak az ötödik számú ligának számít.

Az érintettek úgy vélik, Beckham szerepeltetése még akkor is jó üzlet, ha ez igencsak sokba kerül a ligának és a kluboknak. A futballista jelenlegi sportszerződése értelmében ugyanis évente 7,9 millió dollárt keres majd játékával, ez a summa közel kilencszer nagyobb, mint amit az ugyancsak az LA Galaxyban játszó helyi sztár, Landon Donovan tehet zsebre.

A Sports Illustrated számításai szerint az angol az öt évre szóló kontraktusa értelmében végül mintegy 50 millió dolláros jövedelemre tesz majd szert. Emellett pedig megközelítőleg 200 millió dollár üti a markát a kereskedelmi jogokból és egyéb szponzori megállapodásokból. Utóbbiakban maga Beckham is érdekelt, ugyanis mind a jegy-, mind pedig a mezértékesítésből részesedik. A játékos sportjövedelmét a Forbes magazin által 7,8 milliárd dolláros vagyonával a 31. leggazdagabb amerikainak tartott üzletember, Phil Anschutz és cége biztosítja.

Kicselezett szabályok

A sztár leigazolása nem volt egyszerű. No nem azért, mert a Real Madrid nem engedte volna el őt. Ismeretes: az ősszel érkező új edző, az olasz Fabio Capello egyre kevésbé tartott igényt játékára. Sokkal nagyobb akadályt jelentett egy az MLS-ben érvényben lévő szabály, amelyet előbb módosítani kellett. A liga gazdasági egyensúlyának megőrzése érdekében ugyanis megszabta a fizetési plafont (salary cap) az együttesek gazdálkodásában, így azok eddig 1,9 millió dollárnál többet nem fordíthattak játékosok javadalmazására. Ettől az elvtől a jövőben sem akarnak túlzottan eltérni, mert véleményük szerint a különböző játékerejű csapatok összecsapása is érdektelen lehet, hiszen a nézők Beckhammel vagy a többi sztárral együtt sem néznék meg az előre lefutott mérkőzéseket.

A még tavaly novemberben életbe léptetett, ún. „Beckham-szabály” viszont már lehetővé teszi a csapatoknak, hogy egy sztárgázsis futballistát igazoljanak, de erre is csak úgy kerülhet sor, ha bizonyos fizetési feltételeket szigorúan betartanak. A szabályok szerint az MLS a sztárok fizetéséből 400 ezer dollárt fedez, a többit a klub tulajdonosának kell állnia. Így a szerződések biztos, hogy nem teszik majd tönkre az MLS gazdálkodását. A szabályozás az idén kezdődő bajnoksággal együtt három évig lesz érvényben, hatását a szakértők elemzik. A hosszabbításról ennek ismeretében döntenek a tulajdonosok.

Elcsábított média

Jól jöhet az új szerzemény a média további megnyerésére is, különösen azok után, hogy 2007 tavaszától immár a nagy tévétársaságok is vevők a focira. A hamarosan induló bajnokság lesz az első az MLS életében, amikor a többi ligához hasonlóan értékesíteni tudták a sugárzási jogokat, azaz úgy tűnik, a nézői érdeklődés a labdarúgás esetében is átlépte azt a határt, amikor a médiabirodalmak számára már üzlet a mérkőzések közvetítése. A több évre szóló, négy csatornával, köztük angol és spanyol nyelvű adóval egyaránt megkötött együttműködések állandó bevételt jelentenek, s a sportág népszerűsítését, versenyképességének fenntartását is biztosítják. A piac dinamikus fejlődésére utal az is, hogy a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség, a FIFA legnagyobb tévéjogdíj-bevétele ma már az amerikai jogok eladásából származik. Ebből 2007–2014 között összesen 425 millió dollár folyik be a FIFA kasszájába, ez az előző időszakhoz képest 125 százalékos bővülést jelent.

Értékes mezek

Az MLS igen komoly üzleti ambícióit jelzi az is, hogy az öt amerikai liga közül elsőként itt engedélyezték a csapatmezek elülső oldalának értékesítését a szponzorok számára. Igaz, a liga az ügyletet nem adta teljesen a klubok kezébe, és nem engedi a rövid távú érdekek érvényesülését sem. Előírásaik szerint ötszázezer dollár alatti megállapodást nem köthetnek a felek, a bevételt pedig meg kell osztani a liga és a klub között: 300 ezer dollárt vagy az arányos részt a csapatnál hagyva.

A 15 ezres átlagos nézőszámok, az európai sztárjátékosok szerződtetésének engedélyezése és nem utolsósorban európai klubok: az angol Crystal Palace és a spanyol Deportivo Alaves amerikai csapatalapítása mind olyan fejlődési pontok, ami miatt a szponzorok számára is egyre vonzóbbá és kiszámíthatóbbá válik az MLS. Nem véletlen, hogy a Beckhamet szerződtető LA Galaxy már megkötötte a mezszponzori együttműködését. Ráadásul a játékos amerikai szerződése kapóra jön a tengerentúlon mind nagyobb babérokra törő német Adidas sportszergyártónak is, amely éppen a napokban indította el legújabb kampányát.

Taktikus játék

A labdarúgás sikeres jövője érdekében további fejlesztéseket is terveznek. E szerint a jelenleg 13 csapatos bajnokságban 16-ra növelnék a klubok számát a következő három évben, miután számtalan befektetői csoport érdeklődik a hatalmas invesztíciót igénylő tulajdonosi lehetőségek iránt. A franchise-jogok megvétele ugyanis már önmagában tekintélyes, tízmillió dolláros összeg. Csak összehasonlításképpen: az amerikai foci (NFL) világában mindezért 140 millió dollárt kell leszurkolni az asztalra. Mindezek mellett klubtulajdonossá csak az válhat, aki be tud kapcsolódni a labdarúgásra alkalmas stadion építésébe is.

A sportág további népszerűsítésére, szórakoztatóerejének bemutatására az említetteken túl a Bajnokok Ligája lebonyolítási rendszerének mintájára (csoportmérkőzések, egyenes kiesés) kialakított nyári sorozatot is szeretnének rendezni, amelyen négy mexikói és négy amerikai csapat küzdene a Super Liga győztesének járó dicsőségért és a figyelemre méltó egymillió dolláros díjért. Érdekessége a sorozatnak, hogy valamennyi mérkőzést az USA-ban rendeznék. A döntés nem meglepő, ugyanis az ország spanyol ajkú lakosságának labdarúgás iránti elkötelezettsége ismert – már „csak” a rendszeresen mérkőzésre járók számát kell növelnie az MLS-nek.

Újabb sztárok

A liga terveinek megvalósításához azonban elengedhetetlen, hogy Beckham mellett újabb sztárok is szakítsanak az európai karrierrel, és amerikai klubban folytassák pályafutásukat. Nem véletlen, hogy az angol középpályás mellett például Ronaldinho ügynökével is felvette a kapcsolatot az MLS. Igaz, egyelőre meglehetősen csekély az esély arra, hogy a Barcelona brazil kiválósága elhagyja a BL-győztes gárdát. Az viszont nem titok, hogy a bajnokságban szereplő további tizenkét együttes esetében kifejezetten támogatják, hogy csapatukat egy-egy, az említettekhez hasonló kvalitású európai klasszis leigazolásával erősítsék meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik