Üzleti tippek

Keresőmarketing, a trónbitorló

Az Egyesült Államokban már az online marketingpiac közel felét teszi ki a keresőmarketing útján történő hirdetés. A trend Nyugat-Európában is ebben az irányban erősödik. Hazánkban az elmúlt néhány „ismerkedési” évet követően az idén és 2008-ban erős fejlődés várható.

Nemzetközi szinten a Piper Jaffray elemzője szerint a keresőmarketing-piac értéke 2006-ban elérte a 16 milliárd dollárt, míg az eMarketer ugyanezt a piaci értéket 10,5 milliárd dollárra becsüli. Az Egyesült Államokban a 2005-ös költéseket 26,2%-kal meghaladva a tavalyi évben mintegy 8 milliárd dollárt költöttek el a cégek keresőmarketing szolgáltatásokra. A világpiacon gazdát cserélt 10,5–16 milliárd dollár nagyjából megegyezik az USA teljes online reklámköltésével, de még ennél is érdekesebb, hogy az USA fedi le a 2006-os keresőpiaci költés mintegy 50%-át a maga kb. 8 milliárd dollárjával.

Tudta-e?



Látva a keresőmarketingben rejlő hatalmas lehetőséget, az érintett vállalatok létrehozták nemzetközi szervezetüket, a Professzionális Keresőmarketing Szakmai Szövetséget (SEMPO), melynek célja a keresőmarketing ismertségének növelése, és értékének elismertebbé tétele. A SEMPO több mint háromszáz – elsősorban amerikai – keresőmarketinggel foglalkozó céget tömörít.

2006-ban világszerte kb. 1,4 milliárd dollárt csak arra költöttek, hogy jobb helyezést kapjon egy céges weboldal adott termékekhez és szolgáltatásokhoz, márkákhoz kötődő kereső-kifejezésekre.

„Ezek az adatok rendkívül dinamikus növekedést mutatnak, de még mindig nem elég jelentőset, hiszen ha csak az USA reklámköltését nézzük, látható, hogy a vezető offline hirdetési formára, a postai dm szóróanyagokra szánt éves, csaknem 60 milliárd dollár még mindig több mint hétszerese a szintén az USA-ban vezető online hirdetési formára, a keresőhirdetésre szánt éves kb. 8 milliárd dollárnak. Pedig az Egyesült Államokról nem lehet azt állítani, hogy ott keveset költenének reklámokra, vagy azt, hogy az amerikai marketingmenedzsereket nem érdekli a befektetési megtérülés, azaz a ROI. Márpedig számonkérhetőségben, mérhetőségben az online kiütéssel győz az offline felett. Mégis, még az Egyesült Államokban is van hova növekedni a keresőmarketing terén” – tudtuk meg az Arcanian Consultingtól.

Európában egyértelműen az Egyesült Királyság vezet az online hirdetésekben (ebben feltehetően a BBC reklámmentessége is közrejátszik), de Norvégiában és Svédországban is a teljes reklámköltés 10%-a felett volt az online költés. Iparági becslések Nyugat-Európában az internetes hirdetési piac 20–30%-a közé teszik a keresőmarketingre költött összeget, míg hazánkban ágazati elemzők 5–10% közötti értékről beszélnek. Ezek a számok is jól mutatják, hogy a keresőmarketing kezd már-már önálló iparággá válni.

Optimalizálás

A keresőmarketing gyűjtőfogalma hagyományosan a következő eszközöket foglalja magában: a keresőoptimalizálást (SEO), a keresőhirdetést (PPC), és a fizetett bekerülést (Paid Inclusion). A keresőoptimalizálás lényege a vállalat internetes megjelenésének olyan kialakítása, melynek révén a webes keresőrendszereket használó felhasználók számára a vállalat termékei és szolgáltatásai a legkönnyebben fellelhetőekké válnak. A vállalati weboldal keresőoptimalizálását erre szakosodott informatikai cégek végzik. Munkájuk eredményeként az internetes keresők a megbízó vállalkozását a találati lista lehető legelőkelőbb helyén jelenítik meg. Egy optimalizálás-szolgáltatás függ többek között attól, hogy a megbízó a honlapjával mennyire előkelő helyen kíván megjelenni a találati listán, mennyire széles körben, hány nyelven szeretné, hogy rábukkanjanak stb.

Emellett létezik a keresőhirdetés-szolgáltatás, mely a fentinél direktebb módszer. Ennek keretében valamelyik keresőoldal üzemeltetője lesz az eladó, akitől a hirdető vállalat egyfajta megjelenést vásárol a következő módon. A hirdető megad bizonyos kulcsszavakat, melyek tevékenységére, üzenetére utalnak. Ha a felhasználó ezek egyikét beírja a keresőbe, a találati lista felett, illetve mellett kiemelt helyen a hirdető is megjelenik. Innen az immár potenciális vásárló egy kattintással eljuthat a hirdető internetes oldalára, ahol akár meg is vásárolhatja a kívánt terméket vagy szolgáltatást. A hirdető csak e konkrét kattintások után fizet.

A hazai piac

Magyarországon a legnagyobb, keresőhirdetési rendszer a Google (becslések szeriont a piacvezető), mely után az ETARGET, az OK, a Kurzor, és a CT Network következik. Az említett cégek árbevétele tarifaáron évi 410–490 millió forintra becsülhető. A keresőoptimalizálással, és keresőhirdetéssel foglalkozó vállalatok piaca még nem igazán letisztult hazánkban. A keresőmarketing két nagy ága ráadásul elkülönül egymástól: a keresőoptimalizálással foglalkozó cégek nem nagyon foglalkoznak keresőhirdetéssel, illetve fordítva, a kulcsszavas reklámkampányok kezelésével foglalkozó ügynökségek nem feltétlenül látnak perspektívát a keresőoptimalizálásban. Világszerte elsősorban olyan vállalatok alkalmazzák a keresőmarketinget, melyek az e-kereskedelemben részt vesznek, lehetővé téve ügyfeleik számára, hogy weboldalukon keresztül adhassanak fel megrendelést, vagy vásárolhassanak. Hazánkban is hasonlóképp alakul a keresőmarketing ügyfélköre, a bankok, biztosítók mellett az utazási (szálláshely-közvetítés, beutaztatás) és logisztikai szolgáltatásokat kínáló vállalatok tartoznak a keresőmarketinget előszeretettel választók táborába. Érdekes azonban, hogy míg az USA-ban az ilyen hirdetési formát választók megoszlása közel ötven-ötven százalék a nagyvállalatok és a kis-és középvállalkozások között, hazánkban a nagyvállalatok közül igen kevesek hirdetnek keresőkön. Ennek oka – Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője szerint – abban keresendő, hogy hazánkban még a nagyvállalatok sem igazán ismerték fel az e-kereskedelemben rejlő potenciált. Éppen ezért a keresőmarketinget kínáló cégek számára a jelen legnagyobb kihívása megismertetni a piaccal, a marketingvezetőkkel és döntéshozókkal a keresőmarketinget, mint eszközt, és ennek használatát. „A keresőmarketing robbanásszerű fejlődése mögött a kiemelkedően magas megtérülési arány áll” – fűzi hozzá Peresztegi Zoltán. „Semmilyen más hirdetési forma sem kínál ilyen szintű ellenőrizhetőséget, és nyomon követési lehetőséget. Elvégre végigkövethetjük a hirdetés sikerességét attól a pillanattól kezdve, hogy a felhasználó fellelte a keresett terméket vagy szolgáltatást, és a hirdetésre kattintva eljutott a vállalat oldalára, egészen odáig, hogy ott vásárolt is valamit.”

Trendek itthon

„Nemzetközi szinten az integrált marketingben kiemelt szerepet kap a keresőmarketing, Ennek megfelelően a nagyobb cégek esetében egyre jellemzőbb lesz a specializált keresőmarketing ügynökségekkel való együttműködés: akár a honlapok keresőkre való optimalizálásáról van szó (SEO), akár a keresőkben futó kulcsszavas reklámkampányokró” – vélekedik Sebestyén Anna, az Arcanian Consulting (Arcus Interactive Group) vezető tanácsadója. „Ugyanakkor növekednek az elvárások is: a megrendelők egyre inkább számon kérik a befektetési megtérülést, ezért egyre fontosabbá válik a versenyképes szoftverek hozzáértő alkalmazása. A világpiacon az elkövetkező néhány évben a kkv-k körében is alapértelmezetté válik a keresőhirdetés alkalmazása”. A szakértő várakozásai szerint a közeljövőben Magyarországon tovább nő a keresőmarketing ismertsége, mivel egyrészt az ügyfelek és ügynökségek, másrészt a hétköznapi felhasználók is egyre tudatosabban és kifinomultabban használják az internetet, és azon belül a keresőket. Üzleti szempontból a népszerű kulcsszavak licitárainak növekedése és a kulcsszavas hirdetések kulcsszó-állományának szélesedése várható, de korántsem olyan léptékben, mint a nemzetközi piacon. Emellett a hazai hirdetési rendszerek képviselői tudatosabban lépnek majd fel. Egyre több és több kisebb-nagyobb szereplő belépésére is számíthatunk a keresőmarketing-piacon, egyre növekvő havi kerettel. „Kérdéses azonban, hogy a hirdetési felületek száma mennyire tudja követni majd a hirdetési kampányok, a nagy számok iránti igényt” – teszi hozzá Sebestyén Anna. „A jelentősebb portáloknál emiatt várható lesz némi átrendeződés, és mérsékelten megindul a verseny sok kisebb weboldalért is.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik