Üzleti tippek

Kézikönyv vállalkozó kedvű családoknak

A családi vállalkozások vonzó munkahelyek lettek, ahol a szakmai és az egyéni életcélok egyszerre valósíthatók meg.

A nagy dolgok egyszerű ötletek alapján születnek, s talán ugyanez igaz a könyvekre is. John L. Ward és Randel S. Carlock csupán „frissíteni” szeretett volna 1987-ben megjelent Az egészséges családi vállalkozás című, első közös könyvét, de az elmúlt másfél évtizedben oktatóként és tanácsadóként szerezett tapasztalataik egy teljesen új művet eredményeztek. Az így megszületett A családi vállalkozás tervezése az első könyvvel szemben nem a családi vállalkozást kívánta vonzóvá tenni az üzletbe még be nem kapcsolódott családtagok körében, hanem a részvétel tudatos tervezésére irányítja a figyelmet.

A megváltozott cél jól jelzi, hogy a családi vállalkozások az elmúlt másfél évtizedben gyökeres átalakuláson mentek át világszerte. Korábban egy ember, az esetek túlnyomó többségében férfi tulajdonos-ügyvezető személyiségjegyei, értékei határozták meg a családi vállalat működését. Manapság ezzel szemben egyrészt – a nagyvállalatok tendenciáival összhangban – mind több nő kapcsolódik be a vállalkozások irányításába, másrészt egyre természetesebb, hogy a vállalkozást nem „feudális alapon” az egyik (elsőszülött fiú) gyermek viszi tovább, hanem az egész család közösen dolgozik benne. A családi vállalkozások vonzó munkahelyek lettek, ahol a szakmai és az egyéni életcélok egyszerre valósíthatók meg. Hogy miként, arra kíván egyszerű formában választ adni ez a könyv.

A szerzők szerint a dolog pofonegyszerű, két lépésben megvalósítható: az üzleti élet tervezési módszereit át kell ültetni a családtervezésbe, a családi tervezés pedig előzze meg a vállalkozás tervezését. Ez a családcentrikus hozzáállás a hosszú távú siker záloga, hiszen ha rosszul működik a család, esetleg felbomlik, az a vállalkozás sorsát is megpecsételi.

A könyv a sikeres tervezés érdekében egy új fogalmat vezet be, ez a párhuzamos tervezési folyamat (PTF). A módszer lényege, hogy a tervezés folyamán együttesen számba veszi a család és a vállalkozás – mint egymástól függő rendszerek – igényeit és céljait, s ezekre hangolva alakítja ki a vállalkozás üzleti tervét.

A szerzők első lépcsőben bemutatják a családi vállalkozások hasonlóságait és különbségeit a „normális” vállalatokhoz képest, részletesen foglalkoznak a benne rejlő többletekkel, például a családi elkötelezettség jelentette többletmotivációval, és a veszélyekkel is; mi történik, ha egyik rendszer a másikra telepedve gátolja a stratégiai célok elérését.

A második lépcsőben a tervezhető családi életciklusok révén a vállalkozásbeli részvétel folyamatosságának és magas szintű aktivitásának fenntartására kínálnak lehetséges megoldásokat. Ha már a harmadik lépcsőn, az üzleti tervezésen is túl vagyunk, nincs más hátra, mint a két tervet ötvözve egy ütőképes családi és üzleti tervet készíteni. A könyv használati értékét közérthető stílusa és a gyakorlati életből vett esettanulmányok mellett a tervezést bemutató, konkrét minták függeléke is emeli – dinasztiaalapítóknak kötelező olvasmány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik