Üzleti tippek

A Marketing&Média 20. számának hírei

Marketing

EasyHotel Budapesten


London és Bázel után Budapest belvárosában nyitja meg újabb „fapados” easyHoteljét az easyGroup, várhatóan 2007 tavaszán. A budapesti mellett a társaság további 38 szálloda létesítését tervezi a következő öt évben Indiában, Közel-Keleten és Észak-Afrikában.
Az easyHotel hazai médiaügynöksége az Mmd Budapest, amely az easyJet fapados légitársaság kommunikációját is intézi.

Körtével erősít az Absolut

Absolut Pear néven körteízesítésű szeszes italt dob piacra januártól az Absolut Vodka.
A csomagolás összhangban lesz a termékkel, a palack ugyanis egy körtét formáz majd. Az új ízt elsősorban nyomtatott kampánnyal népszerűsíti az Absolut, a szlogen pedig: The New Temptation („Az új kísértés”).

Gyerekeken segít az Ikea

November 18. és december 24. között minden eladott plüssállat után átutal 1 eurót az Unicef és a Save the Children gyermeksegélyezési programjai részére az Ikea. A lakberendezési áruházlánc tavaly közel kétmillió eurót különített el a két szervezet munkájának támogatására.

Ne Vásárolj Semmit Nap

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén immár hetedik alkalommal tartotta meg Ne Vásárolj Semmit napi fogyasztói böjtjét. November 24-én – a karácsonyi nagybevásárlás előtt – a szervezet arra emlékeztette a vásárlókat, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal. 2006-ban több mint hatvan országban százezrek vettek részt az egynapos vásárlási szünetben.

Reklám

Jön a mágneses papír


A hűtőmágnes népszerűségére épít az az új reklámeszköz, amelyet a MagnetIcon próbál meghonosítani Magyarországon – írja a Médiainfó. A MagneCote-nak nevezett reklámfelület mágnesként tapad, és amellett, hogy vágható, téphető, hajtogatható, mint a papír, nagy előnye, hogy bármilyen eljárással nyomtatható.

Média

Új fotómagazin indul


Fotós szem – A hónap képei címmel fotómagazint jelentet meg az MTI Zrt. A próbaszám októberben került ki a standokra. A hírügynökség tervei szerint 2007 februárjától havonta kerül majd a piacra a lap, amely a megjelenés előtti hónap legjobb sajtófotóiból készít válogatást. A magazin főszerkesztője Vince Mátyás, az MTI elnöke.

Megszűnt a Men’s Health

Megszüntette a Men’s Health hazai kiadványát a Motor-Presse Budapest Lapkiadó, miután az nem hozta a kívánt üzleti eredményeket. A magyarországi kivonulás után a férfimagazin a világ 46 országában van jelen.

Elindult a LUXx TV

November 15-én megkezdte működését az első magyar, erotikus tartalmat szolgáltató internettévés (IPTV) csatorna, a LUXx TV. A 24 órás adó a TVnet Kft.-nek, valamint az erotikus filmgyártás gurujának, a LUXx TV műsorigazgatójának, Kovács Kovi Istvánnak koprodukciójában jött létre.

A tévépiacon erősít az AS

Az Axel Springer (AS) valószínűleg hamarosan megegyezik a legnagyobb lengyel magán-televízióval, a Polsattal, annak 25 százalékos tulajdoni hányadának megvásárlásáról – írja a Világgazdaság. A cég a jövőben olyan európai országokban kíván a televíziós piacon részesedést szerezni, ahol a nyomtatott sajtóban már jelen van, illetve ahol komoly bővülésre számít. A társaság nemrég jelentette be, hogy 375 millió euróért 25 százalékos tulajdoni hányadot vásárolt a török Dogan Tv-ben. Az AS-nek az internetes televíziózás piacán is komoly tervei vannak.

Médiacéget alapít Magic Johnson

Az internetre fókuszáló médiatársaságot alapít minden idők egyik legjobb amerikai kosárlabdázója, Earvin „Magic” Johnson. A Magic New Media 2007-től kezdi meg működését, és az előzetes tájékoztatás szerint az internet mellett a vezeték nélküli tartalomszolgáltatásra fókuszál majd. Az egykori szupersztár nemrég Zmagic néven reklámügynökséget indított.

Mélyponton a The Sun

Az elmúlt 30 évben még soha nem volt ilyen alacsony a The Sun, angol bulvárlap példányszáma, mint októberben. Az újságból az elmúlt hónapban 3,1 milliót adtak el, míg egy évvel korábban ugyanilyenkor még 3,2 millió fogyott belőle. A The Sun a német Bild után Európa második legnagyobb értékesített példányszámú napilapja.

Ügynökségek

Nevet váltott a Roxer


November végétől Roxer Event&More néven működik tovább az eddigi Roxer HD rendezvényügynökség. A névváltáshoz arculatváltás is társul. „Hat év után aktuális volt a ráncfelvarrás; emellett a 2000-ben Roxer által megvásárolt HD Rendezvényszervező Kft.-vel való egybeolvadás többeket megzavart, ezért sokan kevertek a Hazay-Decker-rel, pedig a két cégnek semmi köze egymáshoz” – magyarázza a lépés okait Rókusfalvy Gábor, a társaság ügyvezetője.

A Samsung a Café PR-t választotta

A Café PR lett a Samsung magyarországi képviseletének stratégiai pr-tanácsadója. Az ügynökség feladata a teljes körű kommunikációs tanácsadás, a sajtókapcsolati munka elősegítése, marketingesemények és kampányok pr-támogatása. A vállalat meghívásos tenderen döntött a Café PR mellett.

Internet

Elindult a Térkép24


A napokban elindult a Térkép24, a lapunkat is kiadó Sanoma Budapest online térképszolgáltatása. A site-ot a legtöbb szolgáltatást nyújtó magyar térképes weboldalnak szánják. Az útvonaltervezés, térképek böngészése, kiemelt helyek mellett a budapesti parkolási díjak is megláthatóak rajta. Az oldalt a Sanoma Budapest a Cartographia New Media Térinformatikai Szolgáltató Kft.-vel közösen fejleszti.

Reuters: társasági médiablogba fektet

A Reuters 7 millió dollárt invesztál a Pluck nevű blog-tárhely oldalba. A döntés értelmében a hírügynökség vállalta, hogy a portált a világ minden részén megismerteti médiavásárlói körében. A jelen pillanatban 3000 blognak helyet adó Pluck a befolyt összeget szolgáltatási területeinek Európára és Ázsiára történő kiterjesztésére fordítja.

Oplay.hu – pénzben is játszhatunk

A régióban elsőként Magyarországon indította el ügyességi játék szolgáltatását a London Technologies Ltd. A Oplay.hu-n pénzben játszhatnak egymás ellen a felhasználók. A szolgáltató a játékok után asztalpénzt kap, ez a tétek 4–15 százaléka. „Az Oplay játékok nem tekinthetők szerencsejátéknak, mert ezekben a tudásnak és a stratégiának van szerepe” –
– nyilatkozta Szabó Gál András a cég marketingigazgatója.

Marketing

Új logót „főzött ki” a KFC


Piros kötényre váltja fehér zakóját Harland Sanders ezredes, a KFC reklámfigurája, mert az általa alapított cég világszerte átöltözteti a csirkés éttermeket. Megújult a céglogó is, amely határozottabb színeket és a néhai alapító arcának jobban kivehető portréját alkalmazza. „Ez nem csak azt teszi lehetővé, hogy aktuálisak maradjuk, hanem így azt is kommunikáljuk a vásárlóink felé, hogy Sanders ezredes valós személy, sőt, maga is szakács volt” – mondta Gregg Dedrick, a KFC amerikai üzletágának elnöke. A logó egyébként 50 év alatt most változik negyedszer.

A cég közleménye szerint a KFC éttermeit a következő 12 hónapban átalakítják. A most épülő gyorsétkezdék már melegebb belső színekkel, nagy kirakatokkal és ingyen használható digitális zenegéppel várják a vendégeket. Az új látványelemek megjelennek többek közt Kínában is, ahol a hálózat naponta nyit egy éttermet. Jelenleg egyébként 80 országban 14 ezer KFC étterem működik, ebből 1700 Kínában található.

Az új cégjelzés – amely már fent van a KFC weboldalán – januártól jelenik meg a médiában, mégpedig az étteremlánc tévéspotjaiban. De az űrből már addig is látható, miután a társaság a nevadai sivatagban festett cserépből kirakta minden idők legnagyobb logóját. A közel 10 ezer négyzetméteres remekmű „megépítését” a társaság így kommentálta: „Kis lépés Sandersnek, nagy lépés a sült csirkének”. A KFC a Taco Bell és a Pizza Hut gyorsétteremláncok anyacégeként is ismert, Kentucky állambeli Yum Brands Inc. tulajdona.

Reklám

Tinilapok: nem bírják el a hamburgert


Várhatóan még a közeljövőben betiltják a gyorséttermek reklámjait az angol tinilapokban. A tervezett intézkedés része annak a kormányzati stratégiának, amelynek keretében megpróbálják megakadályozni a kisgyerekek és a tizenéves korosztály további kóros elhízását. Szakértők szerint a gyorséttermek zsírban, cukorban és sóban gazdag kínálata nagymértékben felelős a fiatalok elhízásáért, ezért vált szükségessé e termékek hirdetéseinek korlátozása.

Az intézkedés folytatása annak a kampánynak, amely már sikerrel állította le a gyorséttermi reklámokat a gyerekeknek szóló televíziós programokban, ám jelentős vihart kavart az érintettek körében. A kampánnyal szemben a televíziós társaságok máris erős lobbizásba kezdtek, azt állítva, hogy a korlátozások miatt kieső reklámbevételek elmaradása miatt jelentős hátrány éri őket a piaci versenyben, s ezzel felborul a médiaegyensúly. A reklámok kiesése miatt ugyanis egyes becslések szerint 140, más számítások szerint évente akár 300 millió font veszteséget is kénytelenek lennének elkönyvelni a kereskedelmi csatornák. Andy Duncan, a Channel 4 igazgatója, nyílt levelében egyenesen ellentmondásosnak nevezte az intézkedéseket, mert így nem jut elég „visszaforgatható” pénz az egészséges életmód és étkezés (például Jamie Oliver műsorainak) propagálására.

Az ellenérvek azonban eddig nem hatották meg a brit kormányt. Patricia Hewitt egészségügyi miniszter elképzelései szerint az elektronikus és printmédiában végrehajtott intézkedések után a gyorséttermek hirdetéseit korlátozni fogják a rádióműsorokban, az interneten és az utcai plakátokon is.

A brit kezdeményezéshez feltehetően hamarosan számos ország csatlakozni fog, hiszen a WHO november közepén Isztambulban megtartott konferenciáján csaknem ötven egészségügyi minisztert próbáltak meggyőzni arról, hogy az egészséges táplálkozás érdekében országukban korlátozzák a gyorséttermi láncok „agresszív marketingjét”, s ezek reklámjai például csak este 9 óra után szerepelhessenek az elektronikus médiában.

Média

Jazzrádió a piacon


Jövő év elején új rádió kezdi meg a sugárzást Budapesten. Neve egyelőre nem publikus, azt viszont már tudni lehet, hogy kizárólag a jazz zenére specializálódik az adót jegyző Magyar Jazz Rádió Kft.
Elsősorban az igényes zenét szerető fővárosi hallgatókat szeretnék megnyerni – mondta el lapunk érdeklődésére a társaság felelős vezetője, Suri Imre. Hangsúlyozta: reményeik szerint üzletileg is sikeres lehet a vállalkozás. Az adó működését egyébként a reklámbevételekből kívánják finanszírozni. Az FM 90,90-es frekvenciára többen pályáztak. A jelöltek között volt a Magyar Katolikus Rádió Alapítvány is.

Az Országos Rádió és Televízió Testületnél (ORTT) idén eddig összesen 26 jogosultságra lehetett kandidálni, amelyből tizenhat pályázat már lezárult. A médiahatóság jelezte, hogy 2006 végéig további hét frekvenciáért lehet jelentkezni.

Budapesten jelenleg mintegy 30 adó fogható, számuk pedig országszerte meghaladja a 160-at. Szakértők szerint a piac túlzsúfolt, emiatt nem igazán kifizetődő dolog újat indítani. A rádiók nehézségeit érzékelteti a Rádió Deejay megszűnése. A tulajdonos olasz Gruppo Espresso azért nem hosszabbította meg az adó idén lejáró műsorszolgáltatási szerződését az ORTT-vel, mert az adó már régóta pénzügyi gondokkal küszködött.
A hazai rádiók tavaly összesen 11,3 milliárd forint hirdetési bevételen osztozkodhattak. A teljes 166,6 milliárdos magyarországi reklámtortából ez 6,8 százalékos részesedést jelentett.

Átrendezi magazinportfólióját a Sanoma

Jelentős változtatásokkal kívánja optimalizálni magazinportfólióját a Marketing&Médiát is kiadó Sanoma Budapest.
A magazinpiacra irányuló kutatásokból kiderül, hogy a női célcsoport szívesen tájékozódik minőségi nemzetközi lapokból. Ezt az igényt hivatott kiszolgálni a Cosmopolitan, illetve 2007-től új termékként megjelenő Marie Claire is, amely a Sanoma női glossy szegmensét fogja tovább erősíteni. A változatos és egyben szórakoztató tartalom a divatra és szépségápolásra hangsúlyt helyező, tudatos és modern nőket igyekszik megszólítani, azokat, akik számára fontosak a valódi értékek és a valódi stílus. A magazin főszerkesztője Békési Ildikó lesz, aki többéves tapasztalattal rendelkezik a női magazinok szerkesztésében. A magyarországi kiadás mellett a Marie Claire világszerte 27 országban jelenik meg, és havonta több mint 15 millió női olvasóhoz jut el.

Stratégiai okok miatt jövő év elejétől visszatér eredeti megjelenési gyakoriságához a Nők Lapja Évszakok magazin, amely 1984-ben negyedéves kiadványként került a piacra, majd később évi tíz lapszám készült belőle. Utolsó havi száma januárban kerül az újságárusokhoz, később – várhatóan március közepén – már az első negyedéves példány lesz megvásárolható. Ezzel a lap azoknak az olvasóknak az igényeit elégíti ki, akik ritkábban vesznek női magazint, de akkor időt szánnak a nagyobb terjedelem áttanulmányozására.

A szintén negyedéves periodikájú Beau Monde megszűnik, kedvelői decemberben vehetik kézbe utoljára a magazint. A Családi Lap kiadásában is változások történnek. A decemberi lapszám lesz az utolsó, amely a Sanoma Budapest gondozásában jelenik meg. A Magyar Vöröskereszt tulajdonában levő magazint évek óta a Sanoma jelenteti meg és forgalmazza, de miután a két társaságnak a lap jövőjéről alkotott elképzelései nem egyeznek, a 2006. december 31-ével lejáró kiadói szerződést a felek nem hosszabbítják meg.

Bővül a Gazprom médiabirodalma

A Gazprom tovább bővíti médiarészlegét, és megvásárolja a legnagyobb példányszámban elkelő orosz bulvár napilapot, a Komszomolszkaja Pravdát. A Kreml-barát lap jelenlegi tulajdonosával, a Prof-Mediát tulajdonló Vlagyimir Potanyin milliárdossal már megszületett a megállapodás, de az ügyletre csak a jövő év januárjában tesznek pontot. A vételárat nem közölték, de a Komszomolszkaja Pravda értékét szakmai körökben körülbelül 70 millió dollárra becsülik. A lapot jelenleg hétköznap 700–830 ezer, hétvégén 3,1 millió példányban nyomják, olvasótáborát a Gallup 8, 4 millióra becsülte, s ezzel jelenleg a 63. helyen áll a világ legolvasottabb lapjainak a listáján.

Szakértők szerint az ügylet része annak a stratégiának, amelynek keretében Putyin elnök igyekszik a legnagyobb példányszámú lapokat és legnagyobb nézettségű televíziós csatornákat még a 2008-as választások előtt az ellenőrzése alá vonni. A szerkesztőség munkatársai nevében ugyanakkor Vlagyimir Sungorkin azt nyilatkozta, hogy a leendő tulajdonostól azt az ígéretet kapták: nem avatkozik bele a lap eddigi szerkesztési elveibe.

A Gazprom médiabirodalmához tartoznak már egyebek mellett az NTV, az NTV Plusz és a TNT tévéadók, számos újság, köztük az Izvesztyija és az Itogi hírmagazin, valamint az Ekho Moskvy rádió többségi hányada.

Online

Napilapokkal társul a Yahoo


Egy USA-szerte 176 napilapot képviselő, hét kiadó alkotta konzorcium bejelentette, hogy széleskörű partneri kapcsolatot épít ki a Yahoo-val – írja a The New York Times. A konzorcium tagjainak tulajdonában 38 amerikai államban vannak napilapok, melyek összesített példányszáma eléri a 12 milliót. Az összefogás tartalmi, hirdetési és technológiai területeket érint, és újabb jele annak, hogy az óvatos napilappiac kezd odafordulni a technológiai vállalatok felé, amelyeket korábban fenyegető tényezőnek tartott.

A megállapodás első lépcsője, hogy a kiadók álláshirdetéseket tesznek közzé a Yahoo munkaközvetítő HotJobs oldalán. A szövetség hosszú távú célja azonban egyértelműen az, hogy a Yahoo megkapja a napilapok tartalmát, melyet felcímkézhet és keresésre optimalizálhat. Így a kis helyi újságok hírei nagyobb eséllyel kerülhetnek be a nagyok anyagai közé, továbbá tartalmaikhoz releváns hirdetéseket kapcsolhatnak, mely azzal kecsegtet, hogy nem csak olvasottságuk nőhet, de a reklámokra is jobban fognak kattintani a netezők.

Az együttműködés a Yahoo-nak is jól jöhet, mert igyekszik visszanyerni a befektetők bizalmát és számos hirdetőnél megkopott hírnevét. Ugyanakkor a szerződéskötés felfogható egyfajta válaszlépésként is, hiszen a megállapodás nem sokkal a Google és 50 napilap, többek közt a The New York Times vagy a The Washington Post együttműködésének bejelentése után került nyilvánosságra.

Idén is szárnyal az online piac

A T-Online Magyarország előrejelzése szerint idén az online hirdetési piac várhatóan 50 százalékkal nagyobb bevételt könyvel majd el, mint tavaly. 2005-ben e piaci szegmens növekedése 40 százalékos volt. A Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) szerint az idei esztendő harmadik negyedévében 1 milliárd 84 millió forint volt a nyolc MOHI-tag együttes tiszta online hirdetésbevétele, ami az előző év azonos időszakához képest 50,9 százalékos növekedést jelent. Az idei első háromnegyedévben a MOHI-tagok 3 milliárd 379 millió forint bevételt termeltek, ami a tavalyi 2 milliárd 202 millióhoz képest 53,5 százalékos bővülést mutat. Ez kis híján annyi, mint a 2005-ös évi összbevétel.

Az online hirdetési piac hozzávetőlegesen 70 százalékát képviselő MOHI-ba tartozó online kiadók (Habostorta, HáziPatika.com, Index.hu, Napi Online, Portfolio.hu, Sanoma Online, Ringier Online, T-Online [origo] portfolió és iWiW) 2003 óta negyedévente összesítik tiszta – ügynökségi jutalékot és egyéb, nem online hirdetésből származó forgalmukat nem tartalmazó – bevételeiket, és hozzák nyilvánosságra az adatokat.

Az idei év első három hónapjában 71 százalékkal ért el több bevételt a MOHI, mint 2005 első negyedében, és az első féléves 55 százalékos növekedés is jelentős. A 2006-os parlamenti választások kampányában a politikai pártok intenzíven használták az online médiumokat, aztán jött a németországi futball-vb, ami újabb alkalommal szolgált az extra hirdetési költésekre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik