Üzleti tippek

Kedvezőtlen klíma

admin
admin

2006. 09. 20. 00:00

Vonzó ajánlatott kapott, ezért távozott Fischer András, a Magyar Televízió üzlet- és termékfejlesztési igazgatója.

Bürokratikus, nem éppen piacbarát intézmény a Magyar Televízió (MTV). Ezzel próbáltuk riogatni a lapunkban közel két évvel ezelőtt megjelent interjúban Fischer Andrást. A Danubius rádió vezérigazgatói székét éppen elhagyó Fischer válaszában elmondta, hogy tisztában van ezzel, de kellő támogatása van, így remélhetőleg meg tudja oldani ezt a helyzetet. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy csak akkor lehet újra építeni az MTV „márkanevet” a hirdetési piacon, ha ehhez megfelelő programtámogatást kap a tévétől.

Az MTV-ben a kereskedelmi gondolkodásmódot meghonosító szakember munkájával alapvetően elégedettek voltak a megkérdezett médiaügynökségi szakemberek és – nyilatkozatai alapján – Rudi Zoltán, a közszolgálati adó elnöke is. „Végre egy nyelvet beszélünk az MTV-vel” – mondja Macher Szabolcs, az OMD ügyvezetője, aki szerint Fischerék egy olyan őskövülethez mertek hozzányúlni, amit igen sokan – főként a benne élők – nem akartak megváltoztatni. Kádár Tamás, a Berg Média ügyvezetője szerint a köztévé tevékenységének jót tett az új csapat érkezése, és nem lesz könnyű pótolni Fischert. Ám mindezen sikerek mellett az sem véletlen, hogy egy vonzó felkérésnek engedve távozott a köztévétől.

Minőség vagy nézettség?

Jönnek-mennek

Friderikusz Sándor
A Szólás Szabadsága című műsort sikerre vivő Friderikusznak az után mondott fel a köztévé vezetése, hogy tavaly ősszel nyilvánosan bírálta Rudi Zoltánt. A médiasztárral egyébként korábban is meggyűlt a baja az MTV-nek, 2004-ben például fel akart mondani, miután nem kapta meg az Este műsoridejét.

Simon András
Az Este korábbi szerkesztőségvezetője 2005 márciusától töltötte be az intézmény műsorokért felelős alelnöki pozícióját. Alig egy évvel később közös megegyezéssel távozott a köztévétől. Ennek okáról nem nyilatkozott, állítólag szakmai kérdésekben nem értett egyet az elnökkel.

Kert Attila
Idén júniustól az MTV hírigazgatója. A korábban a TV2, majd a Magyar ATV hírműsoránál dolgozó szakember – vonzóbb ajánlattal – több kereskedelmi tévés riportert is átcsábított a közszolgálati televízióhoz.

Olaf Steenfadt
A ZDF korábbi vezetője ez év februárjában érkezett a köztévéhez, ahol program-főtanácsadóként dolgozik. A fizetését egyébként nem az MTV, hanem a Robert Bosch Alapítvány állja. Az eredetileg a programstruktúra átalakítása miatt hívott tanácsadó az Indexnek adott interjújában a kínai és a kubai tévékhez hasonlította az MTV-t. Állítása szerint hiba volt 2002-ben megszüntetni a tévé-előfizetési díjat.


A korábban a sajtópiacon tevékenykedő Fischer András hét éven át dolgozott a Danubius rádiónál, ahonnan 2004 végén – a tulajdonos képviselőjével támadt nézeteltérése miatt – távozott. Az MTV megújításán dolgozó Rudi Zoltán kapva-kapott a lehetőségen, és a köztévé kereskedelmi, marketing- és kommunikációs tevékenységének irányítását ajánlotta Fischernek és a rádiótól vele érkezett csapatnak.

Az MTV „megkövült” jellegével kapcsolatos sztereotípiák többé-kevésbé igaznak is bizonyultak, ugyanis úgy hírlik, hogy a Szabadság téren meglehetős gyanakvással fogadták a kereskedelmi világból érkezett szakembereket. Eleinte olyan alapvetőnek tűnő szempontok elfogadtatása is komoly erőfeszítést igényelt, hogy egy közszolgálati televíziónál is figyelembe kell venni a nézettséget.

Az MTV korábbi sales-rendszerének kereskedelmi jellegű átszervezése sikeresnek bizonyult. 2005 tavaszán például elérték, hogy úgy módosuljon a műsorstruktúra, hogy jobban ki lehessen használni a médiatörvényben rögzített óránkénti hatperces reklámidőt. Csak ezzel a lépéssel 60-ról 80 százalékra növelték a rendelkezésre álló reklámidők kihasználtságát. 2005-ben gyakorlatilag ugyanakkora nettó reklámbevételt ért el a köztévé, mint az előző évben, valójában azonban ez növekedést jelent, hiszen 2004-ben a labdarúgó-Európa-bajnokság és az athéni nyári olimpiai játékok közvetítése miatt 640 millió forintos extra bevétele volt a tévének.

Fontos lépés volt, hogy az MTV elsődleges célcsoportját a korábbi 18–49-ről a 18–59 éves, A, B, C Esomar státusú nézőkre módosították. Ezt megelőzően ugyanis a kampányok kétharmadánál nem tudták teljesíteni a 18–49-re vonatkozó vállalásaikat, mert ehhez nem szállítottak elegendő GRP-t.

Azonban a bevételek további növelését komolyan gátolta, hogy ebben az időszakban nézettség területén nem tudott előrelépni a közszolgálati televízió. A programstruktúrába láthatóan már nem mindig kaptak – a kereskedelmi médiumoknál megszokott – beleszólást Fischerék. Jól mutatja ezt, hogy 2005 őszén egyszerre több magas nézettségű műsor is lekerült a képernyőről, ezért az erre az időszakra vonatkozó reklámbevételi terveket képtelenség volt tartani. Akkori hírek szerint emiatt konfliktus is volt Fischer és a tévé elnöke között. A salescsapat fő problémája állítólag nem az említett műsorok megszűnése volt, hanem az, hogy nem sikerült ezeket pótolni hasonlóan jó nézettségű programokkal. Az olyan műsorok, mint például a Nagy Könyv ugyan elősegítették a köztévé prémiumimázsának építését, de nézettség terén nem voltak sikeresek. Elég csak megnézni, hogy a Nagy Könyv tavaly decemberi döntője a teljes lakosság körében mindössze 6,2 százalékos közönségarányt ért el, miközben az RTL Klub 45,3, a TV2 ekkor sugárzott műsora 26,6 százalékot produkált.

Hova megy?

Bár Fischer András az MTV-től való októberi távozásáig nem kívánt nyilatkozni, egy kívülálló is jó néhány olyan okot találhat, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy elfogadta a felkínált új állást. Egy biztos, az utóbbi időben meglehetősen felforrósodott a levegő a köztévé körül. Május közepén például Rudi egy sajtótájékoztatón bejelentette, hogy szívesen lemondanának a reklámbevételekről, ha ezt magasabb támogatással ellentételezné az állam. A felvetésnek ugyan különösebb realitása nincsen, de a televízió érintett munkatársai furcsán érezhették magukat, amikor erről az elképzelésről az újságokból értesültek.

Tudta-e…?

Fischer András 1993 óta dolgozik a média területén, előtte export-import üzletkötő volt a Transelektrónál, majd a Ferunion Külkereskedelmi Vállalatnál. 1988 és 1993 között a Magyar Hitel Bank marketing-tanácsadója, majd a marketingfőosztály vezetője volt.

Újabban a májusban érkezett program-főtanácsadó, Olaf Steenfadt tett arról, hogy napirenden legyen az MTV „helyzete”. Miután jelentést küldött az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének itteni tapasztalatairól, annak elnöke éles hangú levelet írt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek, többek között arról, hogy a „műsorköltségekből visszafolyik valamennyi a pártoknak”. Rudi Zoltán ez után kénytelen volt közleményt kiadni, amiben cáfolja az elhangzott állításokat.

Mindezek az után történtek, hogy a kormány bejelentette, szeretné összevonni az MTV-t a Duna Tv-vel. Ezek a csatározások viszont nem könnyítik meg a köztévé amúgy sem zökkenőmentes működését. Pedig van így is elég probléma: az új székház építése áll, amíg a két országos kereskedelmi tévében összesen nem dolgoznak ezren, addig az MTV-nek még mindig 1600 belsős munkatársa van, és még lehetne sorolni.

Fischer András leendő munkahelyéről még nem beszél, Rudi Zoltán nyilatkozatából lehet annyit tudni, hogy „olyan ajánlatot és lehetőséget kapott, amire nem lehetett nemet mondani”. (Az elnök egyébként „nagy veszteségnek” nevezte Fischer távozását.) Érdekes módon makacsul terjed egy olyan – alaptalan – pletyka a piacon, hogy Fischer a Sanoma Budapest Zrt. megüresedett hirdetési igazgatói pozícióját foglalja el. Azonban több forrásból is azt az információt kaptuk, hogy a szakember egészen új területen – bár lényegében a médián belül maradva – és némileg hasonló pozícióban folytatja pályafutását a T-csoportnál. Úgy tudni, hogy a Danubiustól vele érkezett szakemberek továbbra is maradnak az MTV-nél.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.