Üzleti tippek

Bevezető – Öt éve…

Öt éve tart a bulvár nagy menetelése a magyar piacon. 2001-től 2003-ig ez elsősorban az eladott példányszámok lendületes növekedését jelentette, az utóbbi három évben már a bulvárlapok hirdetési piaci megítélése is egyértelműen javult. A magas elérés miatt az első fecske persze az FMCG volt, de ma már a korábban csak „komoly” lapokban megjelenő pénzintézeti és autós szektor is előszeretettel hirdet bulvárújságokban. Még mindig vannak azért olyan hirdetők, akik nem szívesen használják ezeket a lapokat, ez pedig potenciális bevétel-növekedést jelenthet középtávon, de talán ennél is fontosabb a példányszám várható növekedésének a hirdetési bevételekre gyakorolt húzóhatása.

A két hazai bulvárnapilap együttes értékesített példányszáma jelenleg mintegy 300 ezer. Ez nemzetközi összehasonlításban egyáltalán nem nevezhető magasnak. Sőt, ha azt nézzük, hogy egyes országokban a piacvezető bulvárnapilap értékesített példányszáma mennyi az összlakosságra vetítve, azt látjuk, hogy jellemző a 4–5 százalékos arány, sőt még 10 százalékot is láthatunk (lásd táblázatunkat a ??? oldalon). Ezzel szemben nálunk a Blikk esetében az összlakosság mintegy 2,5 százalékával egyezik meg az eladott példányszám. Érdekesség, hogy a cseheknél ennél jóval több bulvárnapilap fogy, egyedül Lengyelországban hasonló az arány a miénkhez.

Ha ebből indulunk ki, akkor a növekedési lehetőségek kifejezetten jók, a példányszámok érezhető emelkedése nyilván azzal is jár, hogy a hirdetési tortából is nagyobb szeletet hasít majd ki ez a szegmens a politikai napilapok rovására. De mindez persze csak középtávon igaz. A következő másfél évben a kormányzati megszorító intézkedések következtében a reklámköltés reálértékben várhatóan stagnálni fog, és a lakosságot érintő tehernövekedés minden bizonnyal meglátszik majd az értékesített példányszámokon is.

Mindez rövid távon rontja az egész média és a hirdetési piac pozícióját, de középtávon lesz egy ennél is fontosabb hatás, nevezetesen a piaci átrendeződés. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a rossz idők persze mindenkit rosszul érintenek, de lesznek, akik jobban bírják, és lesznek, akik rosszabbul, sőt: be is zárják némely terméküket. Azaz lesznek, legalábbis középtávon, akik a rossz helyzet miatt tudnak erősödni és további piaci pozíciókat szerezni. Csak azt a néhány évet kell kibírniuk.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik