Üzleti tippek

Váltson zöldre!

admin
admin

2006. 05. 05. 00:00

Terjed a környezettudatos gondolkodás. A környezetbarát irodai munka a cégnek is jelentős összegeket takaríthat meg.

Ha többet szeretne tudni:


www.kovet.hu
www.ganesh.hu/ szolgaltatasok.html
Antal Orsolya–Vadovics Edina: Zöld iroda kézikönyv (KÖVET–INEM Hungária, 2005)

Az Európai Unióban a környezeti szempontokat minden jogszabály és szakpolitika kialakítása során figyelembe kell venni, az uniós pályázatok benyújtásakor is részleteznünk kell, hogy pályázatunk tárgya milyen módon befolyásolja a környezet állapotát, s a pályázó mit tesz a környezetkárosítás elkerülése érdekében. A cégünkkel kapcsolatos döntések során tehát nap mint nap előállhat olyan helyzet, amikor nem kerülhetjük meg a környezeti kérdéseket. Ha felelősséget érzünk a világért, alkalmazottjainknak pedig egészségesebb munkakörnyezetet szeretnénk teremteni, érdemes elgondolkodnunk az irodai munka „zöldítésén”.
Átgondolt szervezéssel és figyelve a részletekre jelentősen csökkenthetjük például az irodában keletkező hulladék mennyiségét. A zaj- és széndioxid-terhelést. Az energiafogyasztást. Ez pedig nemcsak a környezetnek jó, hanem a cégnek is komoly megtakarítást jelenthet. A papírköltség csaknem megfelezhető a környezettudatos papírhasználat szabályainak betartásával, és komoly megtakarításokat könyvelhetünk el az iroda egyéb fenntartási költségei, például az áram- vagy a vízdíj terén. Az alkalmazottak is elsajátítják a környezettudatos szemléletet – ezzel hosszú távon az egész társadalom szemléletformálásához is hozzájárulhatunk.

Apró változások, nagy eredmények

Egészen apró változtatásokra van csak szükség ahhoz, hogy az irodánkat akár már holnaptól „zöldnek” mondhassuk. De a rendszabályoknak csak akkor van értelmük, ha a dolgozók be is tartják őket. A kritikus pont az ő motiválásuk: ennek rengeteg módja létezik, a feltűnő helyeken elhelyezett figyelmeztető feliratoktól a konkrét környezetvédelmi célok kitűzésén át egészen a pénzdíjas „takarékossági versenyekig”.

Kezdjük mindjárt azzal, hogy igyekszünk kevesebb hulladékot termelni. Érdemes átállni arra, hogy az újra felhasználható hulladékot (műanyag palackok, üdítős fémdobozok, papír, üveg) szelektíven gyűjtjük és szállíttatjuk el. A pihenőhelyiségekben legyenek szelektív hulladékgyűjtők, a palackok és üdítősdobozok tömörítésére alkalmas készüléket is beszerezhetünk. Az irodahelyiségekben legyenek mindenki által elérhető helyen a hulladékpapír elhelyezésére alkalmas dobozok.

A papírhulladék keletkezésének is gátat vethetünk. Ha a nyomtató és a fax erre alkalmas, a nem reprezentatív megjelenésű dokumentumokat kétoldalasan nyomtathatjuk, másolhatjuk. A feljegyzéseket érdemes egyes sortávval, viszonylag apró, de még jól olvasható betűvel nyomtatni, hogy minél több szöveg férjen egy oldalra. Igyekezzünk minél több dokumentumot elektronikus úton továbbítani. Ösztönözzük arra a munkatársainkat, hogy minél kevesebb dokumentumot nyomtassanak ki – és gondosan olvassák át őket, mielőtt megnyomnák a „nyomtatás” gombot.

A számítógépeket érdemes közvetlenül összekötni a faxszal, így nem kell csak azért kinyomtatni egy oldalt, hogy azután elfaxoljuk. A csak egyik oldalukon használt lapok hátoldala megteszi jegyzetelés céljára. A beszerzésnél is érdemes környezettudatosan gondolkodni, újrafelhasznált fénymásolópapírt, illetve jegyzettömböket, valamint háztartási papírárukat (pl. vécépapírt) vásárolni.

Takarékoskodjunk az írószerekkel is: a felesleges fogyasztás a legegyszerűbben úgy küszöbölhető ki, hogy minden munkatársat megkérünk: írja ki egy füzetbe a „közösből” felvett írószereket. Jó, ha a beszerzésnél gondolunk arra, hogy a filctollak, tollak környezetbarát festékkel legyenek megtöltve, és minél kevesebb legyen a hozzájuk járó csomagolás. Érdemes nagy tételben vásárolni. Az elemek esetében részesítsük előnyben az újratölthető akkumulátorokat.

Fogjuk meg az energiát

A világítótestek izzóit érdemes ugyanolyan fényerejű energiatakarékos izzókra cserélni: ezzel nemcsak a költségeink csökkennek, hanem a hulladék mennyisége is, mivel ezeknek sokkal nagyobb az élettartamuk. Ahol egyszerre csak pár percig ég a villany (például a mosdóban), ott maradhatnak a hagyományos izzók, de figyelmeztessük a munkatársakat a világítás lekapcsolására, vagy szereltessünk fel mozgásérzékelő kapcsolót.
Az iroda hőmérsékletét is érdemes kellemesre, de nem túl melegre állítani. Egyfokos hőmérsékletcsökkenéssel a fűtési költségeket akár 10 százalékkal is visszafoghatjuk.

A számítógépeket, másolókat, faxokat és egyéb berendezéseket kapcsoljuk ki a munkaidő végén, és ösztönözzünk mindenkit arra, hogy ha ebédelni vagy értekezletre megy, legalább a számítógép monitorát kapcsolja ki. Ez nemcsak az energiaköltségek csökkentése végett fontos: egyetlen, éjszakánként bekapcsolva hagyott számítógép éves szinten egy tonna felesleges szén-dioxidot bocsát ki.

A konyhában adjunk lehetőséget arra, hogy a dolgozók megmelegíthessék a magukkal hozott ebédet, álljon a rendelkezésükre vízforraló, mikrosütő, mosogatási lehetőség, étkészlet, tányér – így nem kell a sok hulladékkal járó házhoz szállítást választaniuk, ráadásul ők is spórolhatnak az ebédköltségekkel. A kávét, cukrot, tejport, vagyis a nem romlandó, mindennap használt apróságokat érdemes minél nagyobb kiszerelésben megvásárolni, hiszen ez sokkal kevesebb csomagolóanyagot és így hulladékot jelent. Ha vállalati büfét, ebédlőt üzemeltetünk, jó alternatíva lehet a bioételek felvétele a kínálatba.

Ha költözik az iroda

Még komolyabb lehetőség nyílik a környezetbarát tervezésre, ha új berendezések vásárlása előtt állunk, vagy épp új helyre költözik az iroda. A felújítás, gépcsere vagy költözés előtt érdemes gondosan áttekinteni, hol is lehetne energiát megtakarítani. Szükség esetén szakértő segítségét is kérhetjük a „zöld” iroda kialakításához.

A különféle berendezések, például fénymásolók, számítógépek, nyomtatók beszerzésénél is nagyon fontos, hogy alacsony energiafelhasználású, modern gépeket válasszunk, amelyek, ha egy bizonyos ideig nem használják őket, standby üzemmódra váltanak át (s ezáltal a berendezések jelentette folyamatos zajterhelést is csökkentik). Az esetleg valamivel drágább, korszerű gépek költsége alacsonyabb üzemeltetési költségek formájában térül meg.

Fontos az is, hogy hosszú élettartamú, bővíthető számítógépeket vásároljunk, amelyek nem kerülnek rövid idő múlva a szeméttelepre, hanem az új kívánalmaknak megfelelően átalakíthatók. A mérések szerint a laptopok kevesebb energiát használnak fel, mint az asztali számítógépek, viszont a bővíthetőségük korlátozott és költségesebb. Ha az asztali gép mellett döntünk, a hagyományos monitorokat érdemes kis energiaigényű LCD-monitorokra cserélni. A hőpapíros fax helyett vásároljunk sima papírral működőt, mivel a hagyományos faxpapírt nehéz újrahasznosítani.

Óriási mennyiségű hulladék keletkezhet az irodai kávéautomaták műanyag poharaiból is. Ha ilyen automata beszerzésén vagy lecserélésén gondolkodunk, válasszunk olyan berendezést, amely lehetővé teszi, hogy a dolgozó a saját kávésbögréjét, poharát használja, amikor italt vesz.

A konyhákban és fürdőkben érdemes víztakarékos csapokat felszereltetni, és a meleg víz hőmérsékletét is takarékosan szabályozni (vigyázat, a baktériumok terjedésének megakadályozásához a forró víznek legalább 60 Celsius-fokosnak kell lennie!). A mellékhelyiségekben felszerelt víztakarékos vécétartályok segítségével is visszafoghatjuk a vízfelhasználást, az energiatakarékos kézszárítók pedig a papírtörölközők használatát teszik feleslegessé.

Az íróasztaltól a kerékpárig

Az irodabútorok beszerzésénél is figyelni kell a környezeti szempontokra. Lehetőleg tartós bútort válasszunk, abból később lesz hulladék. A bútorok anyagának a lehető legtöbb része legyen újrahasznosítható, s a fából készült tárgyak alapanyaga lehetőleg ne ritka trópusi fa legyen, hanem telepített erdőből származzon. A faforgácslapból álló bútorok ne legyenek PVC-bevonatosak, a felületkezeléshez használt festékek, lakkok pedig lehetőség szerint oldószermentesek legyenek. Az alkatrészeket csavarozással, csapolással vagy formaldehidmentes ragasztóval illesszék egymáshoz. A bútorhuzat lehetőleg természetes vagy újrafelhasználható anyagból készüljön, a bútorok tisztítására pedig környezetbarát tisztítószereket válasszunk.

A megfelelő nyílászárók, reluxák, függönyök felszerelésének költségei is megtérülnek a fűtés- és világítási számlákban: a jól szigetelt ablakokon nem szökik ki a drágán előállított meleg, amit az is segít bent tartani, ha estére elfüggönyözzük az ablakokat. A természetes fény kihasználásával pedig kevesebb mesterséges világításra van szükségünk.

Ha új irodába költözünk, a helyszín kiválasztásakor gondoljunk a környezet védelmére is. Érdemes például végiggondolni, hogyan jutnak el munkatársaink az irodába: ösztönözzük a tömegközlekedés használatát azzal is, hogy busszal, villamossal jól megközelíthető helyen keresünk telephelyet. Vállalaton belül szóban, vagy egy kisebb adatbázis létrehozásával segíthetjük a „telekocsi” mozgalom terjedését, vagyis azt, hogy az egy irányban lakók megosztozzanak valamelyikük autóján és a benzinköltségen. A több embert szállító autósokat esetleg a parkolás megkönnyítésével is jutalmazhatjuk.

Egyre többen vannak, akik szívesen érkeznének kerékpárral a munkahelyükre, ezzel egyszersmind a napi sportolást is „letudva”. Ehhez biztonságos kerékpártárolóra és zuhanyozási, átöltözési lehetőségre van szükség.

Mi legyen a régi gépekkel?

2003. február 13-án lépett életbe az Európai Unió két irányelve, amelyek közül az egyik (2002/96/EC) a hulladékká vált elektronikus készülékek kezeléséről, a másik (2002/95/EC) a berendezésekben található veszélyes anyagokról rendelkezik. A tagállamokban a gyártóknak tavaly augusztustól kellett megoldaniuk az elektronikai hulladékok ingyenes visszavételét. A 2005 augusztusa előtt készült berendezéseket gyártmányra való tekintet nélkül, a rájuk eső kvóta alapján kell visszavenniük.

Még jobb, ha a leselejtezett elektronikus berendezéseket nem tekintjük automatikusan hulladéknak: a használt számítógépeket például kedvezményes áron kiárusíthatjuk a munkatársaknak, vagy jótékonysági akció keretében iskoláknak, szociális intézményeknek adományozhatjuk. Ugyanígy járhatunk el a pihenőhelyiségek leselejtezett hűtőszekrényeivel is. Számos számítógép-forgalmazónál árkedvezményt kaphatunk új gép vásárlásakor, ha leadjuk a használt gépet. Ilyenformán ezek a berendezések még jó ideig nem kerülnek a szeméttelepre, hanem eredeti funkciójukban hasznosítják őket.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Farkas Norbert / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.