Üzleti tippek

Kényelmes produceri székek

A televíziós műsorgyártás piacán nincs igazi verseny, az évek során bebetonozott helyzet alakult ki. Mi alapján dőlnek akkor el a milliós megrendelések?

Az opcionálisan meghosszabbítható vagy teljes szezonra szóló szerződésekkel rendelkező műsorgyártó cégek száma az évek során megfogyatkozott. A piacot uraló két legnagyobb produkciós iroda – az RTL Klubnak és a Cool Tv-nek gyártó IKO Production valamint a TV2-nek dolgozó Interaktív Kft. – a legenyhébb becslések szerint is évi több milliárd forintos forgalmat bonyolít. A mindkét országos kereskedelmi csatornának gyártó „kakukktojás” Primetime egymilliárd forint fölötti bevételével a középmezőnybe tartozik. Az MTV bizonyos műsorait készítő Show Game több száz milliós, a leginkább kreatív ötleteit megvalósító SuperGroup és az egyműsoros gyártók (pl. Friderikusz Produkció) néhány millió forintos megrendelésekkel vannak jelen a piacon. Abban mindenki egyetért, hogy a befolyási övezetek kialakulása után az irodák egymással nem tudnak és nem is akarnak versenyezni, új belépőktől nem kell tartani.

Jóféle házi

A két gigantikus „házi beszállító” – az IKO és az Interaktív – az RTL Klub és a TV2 saját, „belső” cégének tekinthető. Bár kizárólagosság hivatalosan nincs, az összefonódás a tulajdonosi egyezéseknél vagy a közös székházaknál tetten érhető. Nekik már nem kell klasszikus értelemben értékesíteniük, fő feladatuk a kivitelezés, a műsor menetébe, tematikájába alig szólnak bele. A legtöbb napi-, heti- és haviműsor így készül a legkülönbözőbb műfajokban. Kivétel a „Barátok közt”, amit az RTL másik legnagyobb beszállítója, a Grundy UFA készít, és a legdrágább produkció a hazai piacon.

A kb. 130 fős IKO idénytől függően átlagosan 80 százalékban az RTL-nek gyárt. „Tavaly mintegy 1500 órányi műsort készítettünk. A finanszírozásban nincsenek általános, merev elvek vagy lefektetett egységárak. Piaci áron dolgozunk, a költségvetéseket a koncepció és a technika határozza meg” – mondja Vízvárdy Bence, az IKO executive producere. A nagyságrendek a TV2-nél is hasonlóak. „Az Interaktív nagyüzemben, heti 25 óra műsort gyárt. 2005-ös árbevétele 3,3 milliárd forint volt. Profitja 8 százalék körül mozog” – mondja Juhász András, az Interaktív Kft. cégvezetője.

Piaci alapokon

A Primetime ebben a duális piaci helyzetben független és önálló maradt, mindkét országos kereskedelmi adó 9 éve vásárol tőle. „Olyan piac- és csatornaképes terméket állítunk elő, amelyet az adott televízió nem képes elkészíteni, mert az adott sztárt nem tudja helyettesíteni, illetve olyan egyedi műsorformátumot kap, amelyet a szükséges jogok hiányában nem tud reprodukálni” – mondja Kovács Kristóf, a Primetime tulajdonosa, aki sztárjait és produkcióit kizárólag kész, jogilag is védett műsorcsomagok formájában értékesíti. A Primetime 20 vagy 40 komplex műsorra, szezonálisan és közönségarány alapján szerződik. Az iroda helyzete stabil, fél évre előre biztosan, 1–2 évre nagy biztonsággal kalkulálhat. „Üzletről van szó, a csatorna egy héttel adás után utalja a pénzt. A műsor ára nemcsak bekerülési költségével, hanem a piaci értékével is arányos. Egészséges piaci árrésen dolgozunk, amelyet a műsor sikere, illetve az időszakos ráfordítások folyamatosan befolyásolnak” – teszi hozzá Kovács Kristóf. Míg a házi cégek belső gyártású műsorai a televíziók döntése alapján napok alapján elindíthatók vagy megszüntethetők, mint például egy többszereplős beszélgetős műsor, addig a Primetime Fábry Show-ja vagy Activityje több évre kötött, hosszú távú szerződéseken alapszik.

„Maradjanak velünk!”

Az új műsorok gyártásáért a nyilvános pályáztatás vagy a verseny fogalma többnyire ismeretlen. Ezt azzal magyarázzák a megkérdezett szakemberek, hogy egy nagyszabású tévéműsor elkészíttetésével a csatorna jelentős kockázatot vállal: anyagi, bizalmi és presztízsvonatkozásban egyaránt. Bukás esetén a televízió hatalmas pénzeket veszíthet, nagyobb promóció esetén imázsa komolyan sérülhet. Ezért az adók biztosra mennek, és az „utcáról” nem szívesen hívnak ismeretlen cégeket. „A tévéműsorgyártás külön szakma, a profi kivitelezéshez nagyon kevesen értenek. Több száz ember mozgatása és a technika rendkívüli szervezettséget és szakértelmet igényel. Egy show-műsor sok millió forint, amelyből legalább egy évadnyit (minimum 8 darabot vagy nyolc hónapot) érdemes megrendelni ahhoz, hogy szerződés szülessen” – mondja Závodszky Zoltán, a Show  Game ügyvezetője. A „Krém” esetében is a cég egy szezonra szerződött, amit az MTV meghosszabbíthat, de akár évad közben fel is bonthat. Az igazgató szerint a financiális konstrukció leginkább mégis a műsor típusától függ. Egy napi, ugyanolyan struktúrával és stábbal rendelkező adás – pl. Jakupcsek-show – árszabása matematikailag kalkulálható, míg egy változó tartalommal és helyszínekkel futó műsor – pl. Bagi–Nacsa – költsége, így árrése is módosulhat. A műsort „eladó” pilot forgatásokat és az éles felvételeket pedig előre kell finanszírozni.

Honnan az ötlet?

Egy konkrét hirdetői területre vagy célcsoportra orientált műsor igénye elvileg érkezhetne a kereskedelmi osztályoktól, de erre nincs példa. A leggyakoribb, hogy az adó kreatívcsapata külföldi példával találkozik, és azt adaptálja. Ez történt akkor is, amikor a TV2 stábja a Cannes-i vásáron belefutott az „Áll az alku” ötletébe, amelyből később önálló produkciót hozott létre, immár újragomboltan, napi rendszerességgel. Egy javaslat érkezhet „kívülről” is, mint pl. a „Nem a te napod” esetében. Ekkor a gyártó cég megfinanszíroz egy pilot adást, amit a tévé megvesz, majd siker esetén több adásra szerződnek. Az IKO és az Interaktív döntő többségében licencalapú, belső gyártású műsorai és a Primetime sztárra alapozott adásai közötti szűk hézagban olyan kisebb cégek kaphatnak helyet, amelyek alternatívaként használható, kreatív műsorötletekkel jelentkeznek. Kovács Kristóf szerint ugyanakkor nem az ötlet, hanem a csomag a lényeg, amit nem lehet csak úgy reprodukálni. „Az Activity esetében megállapodást kötöttünk az osztrák tulajdonossal, hogy ezzel a címmel és branddel a világon bárhol kizárólag mi készíthetünk műsort. Az ötletet előtte bárki használhatta volna” – jegyzi meg a Primetime producere. Vízvárdy Bence is úgy látja, ha egy javaslat minden pontját kőbe vésik, az levédhető. „De talán senkinek nincs joga kijelenteni, hogy egy ötlet csak tőle származhat. Sokan hiszik, hogy megváltották a világot, közben nincs róla tudomásuk, javaslatuk máshol, máskor már megvalósult. Egy alapötlet végtelen számú formában ölthet végső formát” – teszi hozzá az executive producer. A 150 fős Interaktív által gyártott műsorok ötleteinek 80 százaléka nemzetközi formátummal rendelkező külföldi licenc, a fennmaradó 20 százalék saját javaslat. „Ha forgatókönyvszintű szinopszis készül, az védjegyoltalom alá eshet. Például a JóbanRosszban szereplői, kapcsolataik, a díszlet, a név és minden részlet védett” – mondja Juhász András. Magyarországon a logókkal, szlogenekkel ellentétben a csupán csíraállapotú know how-t vagy műsorötletet még nem lehet levédetni.

Hol lehet bekapcsolni?

„Mi mindig 5–6 egyedi szinopszissal vagyunk készen, amelyek vizualitásukkal és igényességükkel is kitűnnek” – mondja Váczi Henriett, az immár Abszolút néven futó egykori Propagandát szállító Supergroup ATL-divízió igazgatója. „Ezekkel kell megtalálnunk a rést a pajzson.” A műsorok szponzorai „együttműködő partnerek” néven futnak. A műsorkészítők sokszor bartermegállapodásokat kötnek az adás elkészítését eszköztárukkal segítő vállalatokkal. A cégek támogatásukért logójukkal vagy promóciós ajándékaikkal jelennek meg. Ennek forintosított reklámértéke összhangban van a csatorna árképzésével. De ezt a technikát csak a „nagyok” használják. „A szponzorok logóinak és ajándékainak reklámértéke távolról sem közelíti meg a blokkokban található szpotok kereskedelmi értékét, így a műsor szponzoráltatása sok esetben ellehetetlenül.”

Kovács Kristóf szerint a kisebb cégek kiszolgáltatott helyzetben vannak, kényük-kedvük szerint packázhatnak velük a televíziók. Ők jellemzően kis költségvetésű produkciókat szerezhetnek meg, amelyek esetében a csatornák inkább kiadják a gyártást. „A piacon a két nagy aránya egyre nő, a helyzet a reklámpiachoz hasonló trendek szerint alakul. Mára a külföldi gyártású licencek helyett jelentősen megnőtt az ötletet használó, saját gyártású és személyiségre épülő műsorok száma” – teszi hozzá Závodszky Zoltán.

A sokkal kisebb nagyságrendű és kapacitású, jóval szerényebb anyagi keretek között működő Cool Tv-nek szintén gyárt az IKO. „Műsorai nem a klasszikus műfajok, itt a lánglelkű kreatívok is komolyabb szerepet kaphatnak. Szabadon lehet kísérletezni és például „gerilla főzőműsort” készíteni. Bár az alkotáshoz egészen „más agy” kell, még sincs kis- vagy nagyprodukció, csak produkció van” – véli Vízvárdy Bence. Azt szinte valamennyi produkciós vezető kiemelte, hogy a szakmai színvonal emelkedésével tapasztalat és kapacitás híján még a „lánglelkű kreatívok” sem maradnak meg a piacon.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik