A Szentkirályi Ásványvíz Kft. a magyar ásványvízpiacon egyedülálló, hirtelen növekedésnek indult 2004-ben, a hatékony marketing kampányoknak, a megnövekedett vásárlói keresletnek, és nem utolsó sorban a fogyasztók elégedettségének köszönhetően. Tavaly év végére a cég piaci részesedése – a 2003. év végi 0,3%-ról – közel megharmincszorozva tavaly: 8,6%-ra – nőtt; és mára, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács adataiból kiderül, hogy 15% fölé emelkedett. A piaci erősödés mellett a Szentkirályi nem titkolt szándéka, hogy meghatározó szerepet töltsön be a magyar ásványvíz piacon, amelyet a legfrissebb AC Nielsen* kutatási adatok is igazolnak. A Szentkirályi ásványvíz eddig szénsavmentes kategóriában megszerzett piacvezető pozíciója tovább erősödött azzal, hogy immár a Magyarországon teljes, összevont (szénsavas és -mentes) ásványvízpiacon is az első helyre került: az értékesített mennyiség alapján már 9%-ot tudhat magáénak a „tortából” a Szentkirályi, megelőzve ezzel az ásványvízpiacon évekig egyeduralkodó versenytársát.
(*más szempontok szerint vizsgálja a piacot, mint pl. az Ásványvíz Szövetség)
A Szentkirályi ásványvizek iránti intenzív és egyre növekvő vásárlói igényeket a cég a különböző kereskedelmi láncokba és hipermarketekbe való „belistázódás” révén próbálta meg kielégíteni, hiszen komoly mennyiséget ezeknél a partnereknél tudnak leghamarabb realizálni. A megrendelések elindítását és kielégítését azonban egy viszonylag szűk kereskedő csapat végezte a területéhez tartozó hiper- és szupermarketekben. A cég a széleskörű disztribúció érdekében 2005. július 1-től 20 fős, országos üzletkötői hálózatot alakított ki, amely révén az ország teljes területére jutott megyei képviselő.
Az értékesítő csapat kibővítésével egy időben a Szentkirályi felvette a kapcsolatot Magyarország – a 20%-os piaci részesedésével – vezető gyümölcslégyártójával, a Sió-Eckes Kft.-vel. A két fél 2005. novemberében határozatlan időre szóló szerződést kötött egy közös értékesítői csapat felállításáról, amelynek révén a meglévő kereskedőcsoport további 25 fővel bővült. A saját csapat és a Sióval közös 25 fős területi képviselők munkája révén a Szentkirályi egy megyében közel 250-300 egységet fog lefedni (ez a 18 megyére vonatkozóan 4500-5400 és Budapesten további, kb. 1000 egységet jelent). Az együttműködés legfőbb erénye, hogy mindkét cég megtartja függetlenségét, és a 25 fős területi képviselői csapattal járó mindennemű – pl. bér-, haszongépjármű-lízing, üzemanyag, mobiltelefon – költség megoszlik a két partner között.
Részünkről természetes lehetőségként merült fel a Szentkirályival való együttműködés, hiszen márkáink erősek, ismertségük jól kiegészítik egymást: a Sió hosszú évek óta piacvezető, a Szentkirályi pedig egy fantasztikus sikertörténet eredményeként vált az ásványvízpiac meghatározójává, maga mögé utasítva világcégeket és a magyar piacon akár évtizedek óta ismert márkákat. Meggyőződésem, hogy a közös, “másodlagos sales force” működtetése révén az egyre erősebb importversenyben is erősíteni tudjuk egymás vezető pozícióját, és kétszámjegyű forgalombővülést is jelenthet majd mindkettőnk számára” – mondta Fazekas Endre, a Sió-Eckes Kft. ügyvezető igazgatója.
Az átfogó, komplex tevékenység elsődleges feladata a megrendelések ösztönzése az értékesítési helyeken, a bolti kép kialakítása és (a polcok, szigetek, display-ek) ellenőrzése, valamint akciók szervezése és a szavatossági idő ellenőrzése. További, rövid távú terveik között szerepel még országszerte közös hűtők (kb. 500 db) és italautomaták (ún. vendók, 20 db) kihelyezése. A közös, 25 fős, ún. „egymegyés” területi képviselői (TK) csapat fő feladata a 300 m2-nél kisebb eladóterű hazai üzletláncok, a független kiskereskedelmi egységek, valamint a nagyobb mennyiségben rendelő, ún. „volumen gasztró” vevőkörrel való kapcsolattartás (1/3-1/3 arányban). A területi vezetők irányítása alatt működő „Key-account” területi képviselő (KTK) csapat feladata pedig a kiemelt partnerekkel (pl. a nagy nemzetközi és hazai láncokkal) való kapcsolattartás, és ezen a területen mindkét fél továbbra is egymástól függetlenül, a saját termékeit menedzseli és értékesíti.
„Szinte minden versenytársunk esetében multinacionális cég áll a háttérben, akik jelentős, főként anyagi támogatást kapnak anyavállalatuktól, pl. az értékesítés segítésére vagy marketingre. Ebben a kiélezett piaci helyzetben olyan partnert kerestünk az országos lefedettségünk növeléséhez, amely függetlenségünk 100%-os megtartásával, jelentősen hozzájárulhat az egyre növekvő fogyasztói kereslet kielégítésére és a 2006. végére tervezett 25%-os piaci részesedésünk eléréséhez. Korábbiakban is folytattunk már tárgyalásokat egy esetleges közös bolti promócióval kapcsolatban a Sió- Eckes Kft.-vel, így teljesen evidens volt számunkra, hogy ők az ideális partnerek céljaink realizálásában. Reményeink szerint közös csapatunk által hamarosan olyan piacokra is eljutunk, ahová önerőből csak jelentősen nagyobb, hosszabb időráfordítással tudtunk volna eljutni” – mondta Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. Ügyvezető igazgatója.
###
Sió-Eckes Kft. (www.sioeckes.hu ):
1993-ban az Eckes AG., Európa vezető gyümölcslégyártója, megvásárolta az 1991-ben létrejött Sió- Nektár Kft.-t, ezzel megalakult a Sió-Eckes Kft. A Sió-Eckes Kft. Siófok határában, Balatonszéplak-felsőn egy több száz hektáros őszibarack- és sárgabarack-ültetvény mellett található. Ez a kb. 40000 fa adta gyümölcs is a híres Sió baracklevek alapanyagául szolgál. Az elmúlt években az Eckes-Granini vezetésével közel kétmilliárd forintos beruházás után, a siófoki gyár Európa egyik legmodernebb gyümölcsfeldolgozó és gyümölcslégyártó üzemévé vált. A minden korábbinál kiválóbb minőségű gyümölcsleveket a professzionális marketing és kereskedelmi politika emelte Magyarország vezető gyümölcsleveivé. Mára 27% értékbeni és 20% mennyiségi piacrészesedésével (Nielsen, 2005.) a Sió-Eckes Magyarország legnagyobb gyümölcslé-forgalmazója, mely gyors ütemben fejlődik az exportpiacokon is. A cég 2005-ös nettó árbevétele várhatóan valamivel meghaladja a 10,5 milliárd forintot.
Szentkirályi Ásványvíz Kft. (www.szentkiralyi.hu ):
A Szentkirályi Ásványvizet 1994 óta – akkor még a Vitapress Kft., ma már az ásványvíz nevét viselő kft. szárnyai alatt – forgalmazzák Magyarországon. Az indulás után négy évvel, az ásványvíz 1998-ban elnyerte a FOODAPEST Sikerdíjat. A cég már akkor is jelentős növekedésre tett szert az piacon, de később, a 2002. évi közel 4 millió db ásványvíz eladása is még veszteséget termelt. A Szentkirályi Ásványvíz Kft. megalakulásának évében, 2003-ban már 10,5 millió darab palackot értékesítettek itthon, de az igazi áttörést a 2004-es párizsi Aqua Expo-n, a szénsavmentes kategóriában, a legjobb külföldi ásványvíznek járó Eauscar-díj jelentette. Ebben az évben a cég elnyerte még az Arany Tallér díjat, a jó ügyek pártfogásáért a Szent Miklós Emlékérmet és egy újabb FOODAPEST elismeréssel is gazdagodott. 2005-ben a cég újra Eauscar-díjban részesült a rózsaolajjal és gyógynövény-kivonatokkal ízesített ásványvizével. 2005 őszén Magyarországon a teljes, összevont (szénsavas és -mentes) ásványvízpiacon az első helyre került: az értékesített mennyiség alapján már 9%-ot tudhat magáénak a „tortából” a Szentkirályi.
További információk:
Szentkirályi Ásványvíz Kft. (www.szentkiralyi.hu, tel.: 70/597-530, E-mail: szentkiralyi@szentkiralyi.hu)
Balogh Levente, ügyvezető igazgató (tel: 76/597-530)
Sajtókapcsolat: B&D ComMedia Kft. (tel/fax: 201-2512)
Béres Anikó, ügyvezető igazgató (20/943-4143, aniko.beres@commedia.hu)
Felköszöntött állomásajtó, örökbe fogadott zöldterület: 12 év alatt több mint százezer ügyet kezelt a hatóságokhoz hidakat kereső Járókelő.hu
Az egyesület ügyvezetőjével, Lukács Mátéval, illetve az oldal egyik gerincével, Kutyina Olgával beszélgettünk.