Üzleti tippek

Részekben javulás

A romló nyereségesség arra kényszeríti az európai sajtópiac szereplőit, hogy outsourcing-gal javítsanak hatékonyságukon.








Részekben javulás 1

Táblázat

Részekben javulás 1
Részekben javulás 3

A jelenleg közel 25 milliárd eurós európai outsourcing-piacban komoly tartalékok vannak. Egyrészt mert olyan országok, mint Olaszország, Franciaország vagy Svájc az éllovasokhoz képest eddig meglehetősen szerény eredményeket mutattak fel, másrészt pedig a közeljövőben új üzletágak is bővítik az outsourcing globális piacát.

A tavalyi évben például az európai – mindenekelőtt a német – sajtópiac területén mutatkoztak jelek arra, hogy a lapkiadó vállalatok a növekvő költségek, illetve a csökkenő reklámbevételek és példányszámok ellensúlyozása érdekében az outsourcing más területeken már bevált módszereihez folyamodnak.









Részekben javulás 1

 http://www.cio.de/ markt/analysen/810875/

Részekben javulás 1
Részekben javulás 3

A német lapkiadók szövetségének (VDZ) felmérése szerint a megkérdezett 400 nagy- és középvállalat több mint fele tevékenységének egy részét már kiszervezte, további 12 százalék pedig tervezi, hogy a közeljövőben követi ugyanezt az utat. A felmérés szerint a kiszervezés elsősorban a kiadói munkával kapcsolatos tevékenységekre (IT-, backoffice-szolgáltatások, telekommunikáció, logisztika, pénzügy, számvitel, iratkezelés, karbantartás stb.) vonatkozott, de a lapkiadók 40 százalékánál tavaly már a lapkészítéssel kapcsolatos szerkesztőségi munkák egy részét (tördelés, kézirat-előkészítés stb.) is kihelyezték szolgáltatóknak. Az olyan témákat, mint a politika, gazdaság, sport vagy kultúra célszerű a központi szerkesztőség keretein belül feldolgozni, ugyanakkor a különszámokat, tematikus, alkalmi kiadványokat, mellékleteket (utazás, autó-motor, egészség, divat) célszerű kiszervezni, és független szakújságírókkal elkészíttetni.

Ugyancsak egyre több kiadó szervezi ki a hirdetési üzletágat is. A felmérés szerint a német lapkiadók csaknem negyede megtette már ezt, de még többen készülnek erre a váltásra. Az ok ebben az esetben is a költségkímélés. Az elmúlt négy évben ugyanis folyamatos visszaesés mutatkozott a hirdetési piacon, s a jelek szerint trendfordulóra egyelőre semmi esély. Ugyanakkor egy jó sales house egyszerre több kiadványra is tud hatékonyan és diverzifikáltan hirdetést szervezni.

A megkérdezettek természetesen tisztában vannak az outsourcing kockázatával. A lapkiadók 60 százalékánál fokozott óvatossággal kezelik a külső szolgáltatókat, mert a legtöbben attól félnek, hogy a kiszervezés az újság minőségének rovására megy (korábban ugyanis a kiszervezett tevékenységek sok esetben közelebb álltak a pr-hoz, mint az újságíráshoz). A legfrissebb tapasztalatok azonban azt jelzik, hogy az élesedő versenyhelyzet miatt az outsourcing keretében elvégzett munkák is jól illeszthetők a hagyományos szerkesztőségi tevékenységbe, és a sikeres német példák nyomán valószínűleg a közeljövőben más országokban is élnek ezekkel a lehetőségekkel.

Noha az outsourcing jótékonyan hat a globális gazdasági együttműködésekre, a lappiacon erre csak korlátozott mértékben van mód a nyelvi és kulturális akadályok miatt. A nyomdai és terjesztési tevékenység kiszervezésében viszont Kelet-Európa is profitálhat. Miközben a brit és amerikai cégek az offshore outsourcingra helyezik a hangsúlyt, addig a nyugat-európai országok – mindenekelőtt Németország – az anyavállalathoz legközelebb lévő úgynevezett nearshore-országokat – Csehországot, Szlovákiát, Szlovéniát, Magyarországot, Lengyelországot, Horvátországot és Romániát – részesítené előnyben az olcsó bérek, a szakképzett munkaerő és a kedvező üzletbarát gazdasági klíma miatt.

A lendületes évek után 2005 első felében némi megtorpanás volt tapasztalható az outsourcing-piacon, de elemzők az ázsiai és az európai régió megélénkülésétől 2009-ig további 17 százalékos növekedést várnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik