Üzleti tippek

Bolti marketing: végtelen kampány

Azt mondják, egy boltnál három dolog számít: a hely, a hely és a hely. Sajnos a legtöbb bolt ennél több marketingeszközt nem is használ, pedig a vevők nyitottak lennének ezekre...

Egy boltnál a hely-hely-hely mantra helyett sokkal inkább az alábbi két szempontra kell odafigyelni:
1. Hogyan tudok több új vevőt szerezni?
2. Hogyan tudom őket rávenni minél gyakoribb vásárlásra?
Nézzük ezeket sorjában!

Tud ajánlani egy jó boltot?

Van egy taktika, ami rengeteg új vevőt szerezhet a boltodnak. Ha ezt az eszközt nem használod, akkor bizony sok üzlettől eshetsz el. Pedig nagyon egyszerű, és sziklaszilárd pszichológiára épít.

Mi a legerősebb lökés, ami egy vevőt beterelhet egy új boltba? Mi az a reklám, ami hatásában maga mögé utasít bármilyen tévé-, óriásplakát- vagy sajtóhirdetést? Hát az, ha egy megbízható forrás mondja: „oda menj be, az jó lesz neked – nekem is jó volt!”

Ehhez tedd a következőt: keress egy másik boltot, olyat, amely ugyanazt a célközönséget akarja elérni, mint te, de nem konkurensed, és állapodjatok meg, hogy egymás boltjában kirakjátok a másik szórólapjait. Így azok a vevők, akik már ismerik a partneredet, bíznak benne, sokkal nyitottabbak lesznek a te boltod ajánlatára.

Még jobb, ha nem szórólapok, hanem kuponok kerülnek ki. Egy fodrász például kitehet egy kupont egy kozmetikusnál arról, hogy „Önnek is lelapul a frizurája a kozmetikusnál? Jöjjön át hozzánk, és most a hajmosást ajándékba kapja!”

Hogyan hirdess?

Semmiféle bolt sem hozhatja ki a legtöbbet magából, ha nem reklámoz folyamatosan. El lehet tengődni, de a profik tudják: ahhoz, hogy mindig újabb és újabb vevők jöjjenek, ahhoz, hogy frissen tartsuk az ismertségünket, bizony találni kell egy jó reklámot és hozzá jó médiát, amit akár éveken keresztül változatlanul használunk.

Minél több emberhez jut el a hirdetésünk, minél gyakrabban, annál több érdeklődő lesz. Ez mindenképen megállja a helyét akkor, amikor közvetlenül a fogyasztónak adunk el, például élelmiszert, cipőt, papírárut, de akár a bútor- és az ingatlanértékesítés terén is.

A legjobb eszköz egy folyamatos, akár „örökké” tartó kampány. Ehhez találnod kell egy médiumot (helyi újság, helyi rádióadó, plakát egy forgalmas sarkon, téren), ahol rendszeresen reklámozhatsz, de akár szórólapozhatsz is. Az újságoktól kérj hosszú távú együttműködési ajánlatot, így azonnal jobb árakat érhetsz el.

Mit reklámozz?

Fontos, hogy olyan terméket, szolgáltatást kínáljunk, amely a többséget érdekli – ezért látjuk szilveszterkor a virslit, télen a banánt, tavasszal a csokinyulat a reklámokban. Jól működik, ha a választék legolcsóbb termékét reklámozzuk, mert a vevő arra fog emlékezni, hogy virsli 199 forinttól van az üzletben, vagy gyerekíróasztal 9990 forinttól, vagy akár a hajvágás 400 forinttól. Ez elég ahhoz hogy a vevő bejöjjön (ez a cél), és ha már ott van, akkor akár a drágábbat is megveheti.

A gyakoriság terén a tapasztalatok azt mutatják, hogy minimum havonta, de legjobb, ha 2 hetente tudunk magunkról valamilyen hírt adni. Ennél kevesebb már nem kelti a folyamatosság érzését, az pedig elengedhetetlen a márkaépítéshez.

Hogy csald vissza a régi vevőket?

Van egy egyszerű módszer, amivel óriásit lendíthetne minden bolt a forgalmán, rendkívül hatékonyan és olcsón tarthatná meg vevőit. A boltok többsége mégsem használja ezt ki. Pedig egyszerű: kezdj el vevőadatbázist építeni!

Persze nem fog egyből jelentkezni a hatása: egy komoly adatbázist évekig kell bővíteni, karbantartani, de hát hosszú távra tervezünk, igaz? Viszont az, akinek már van vevőadatbázisa, átvészelheti a nehéz időket, könnyebben megtarthatja a vevőket, és a márkanevét is erősítheti. Hogyan?
Nehéz időkben (például nyáron) a listára kiküldött egyedi ajánlat sok vásárlást eredményezhet. Ha nincs lista, akkor csak az új vevőkre számíthatunk.

Az a vevő, aki folyamatos, személyre szabott kommunikációt kap tőled, jobban fog kötődni a cégedhez. Számára a márkád erősebb lesz, így jobb eséllyel vásárol nálad legközelebb.

A listaépítéshez kezdj úgy, hogy mindenkinek felajánlasz valamit cserébe a címéért, hiszen különben miért is adná meg, igaz? Lehet a viszonzás egy bón, egy ígéret, hogy a listán szereplőknek egy héttel korábban megnyitjuk az akciókat, de lehet csak egy kis ajándék is. Ha e-mailcímet kapunk, az a legjobb. Ha nincs, a postai is megteszi.

Ez az adatbázis olyan lehetőséget nyit számodra, amilyet a tömegmarketing soha: a közvetlen, akár névre szóló kommunikációét, ami hatásosabb, mégis költséghatékonyabb, mint a legtöbb marketingeszköz.

Maradjunk kapcsolatban!

Webajánló: ingyenes kkv Marketing Magazin



– Marketingtervezés 7 lépésben
– 3.. 2.. 1.. piaci bevezetés!
– Hogyan szerezz látogatókat a keresőkkel?… és még rengeteg hasznos téma itt:
www.MarketingCommando.hu

Végre létezik olyan anyag, amit egy felhasználó a gyakorlatban is képes alkalmazni és nem „tankönyvszagú”
Simon Rita
Levyngton Stúdió Bp.

Egy rutinos marketinges tudja, hogy a vásárlás nem a vevővel való kapcsolat vége, hanem a kezdete. Mi történik, ha mondjuk eladtunk egy kanapéból százat, és 3 év múlva a gyártó kihoz egy új huzatot? Ki lesz a legpotensebb célközönség erre? Bizony: az a száz család, amely otthon már kikoptatta a régi huzatot. De honnan tudjuk, hogy kik ők? Ez az információ csak akkor fog rendelkezésünkre állni, ha folyamatosan építjük az adatbázist vevőinkről és a vásárlásaikról.

Ha ezt nem tesszük meg, rengeteg pénzt hagyunk az asztalon! Hiszen a legkisebb költséggel így érhetjük el a legjobb vásárlóinkat, akik a legjobb eséllyel lesznek vevők egy adott ajánlatunkra, mert az pontosan rájuk van szabva.

Vett 2 éve egy PC-t joystickkel? Akkor szüksége lesz egy új grafikus kártyára, ha a legújabb játékokkal akadozás nélkül szeretne játszani!
Vett egy autót 3 éve? Akkor biztos szívesen eljönne az új modell exkluzív tesztvezetésére, egy héttel a nyilvános bemutató előtt.
Ezek azok az eszközök, amelyektől egy boltnak végre „jó marketingje” lesz!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik