A regisztrációs adó áfaalap-e? A regisztrációs adóval kapcsolatos nem egyértelmű szabályok miatt az APEH állásfoglalást adott ki. E szerint a regisztrációs adót kétféle módon lehet megfizetni. 1. Az adó alanya – import esetén az importáló, egyéb esetben a tulajdonjog megszerzését igazoló okiratban szereplő magánszemély vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet – által. 2. Az áfa alanya – márkakereskedő, gyári vezérképviselet – által teljesített értékesítés forgalomba helyezése miatt adóelőlegként. A PM szerint a regisztrációs adó adóelőlegként történő megfizetése esetén nem lehet azt a személygépkocsi-értékesítés áfaalapjába bevonni. Vagyis amikor a márkaképviselet, vezérképviselet értékesíti az autót, a regisztrációs adóelőleget külön bizonylaton kell a vevőre áthárítani, s az nem képez áfaalapot. |
Az egyesület tagvállalatainak elbizonytalanodott vezetői különböző jogértelmezésekbe kapaszkodnak. Amennyiben társaság hozza be az autót, akkor itthon kell a 25 százalékos általános forgalmi adót leróni. Amikor továbbértékesíti az autót és a vételárba a regisztrációs adót is beleszámítja, logikusnak tűnik, hogy a regisztrációs adóval terhelt összegre számítja az áfát.
Bonyolítja a helyzetet, ha nem készpénzért, hanem finanszírozással szerzi meg, mondjuk lízingeli a vevő a kocsit, ekkor ugyanis a futamidő végéig a lízingcég nevén szerepel a jármű. Éppen ezért a legegyértelműbb a helyzet, ha magánszemélyként importálják a használtautót, ilyenkor ugyanis nincs semmilyen áfaügylet. A használt cikkeknél az áfát a származási országban egyszersmind a vételár kifizetésével „rója le” a – nem áfaalany – magánszemély. Itthon tehát nem fizet áfát, így a regisztrációs adó után sem kell áfát fizetnie a használt autó behozatalakor.
Előnyben a magánszemélyek
Ugyanaz a személygépkocsi : 1. ha magánszemély hozza be: 1 200 000 forintba, 2. ha vállalkozás hozza be: 1 900 000-2 000 000 forintba kerül. |
Érthető tehát a kereskedők egyesületének adatai alapján, hogy az idén behozott használt személyautók nyolcvan százaléka „magánimporttal” érkezett az országba, míg korábban éppen fordított volt az arány, s a céges behozatal volt az import kilenctizede.
Csődbe mennek a cégek?
Fojt Attila szerint drámai következménye lett a szakmában a magánszemélyekkel szemben a cégeket ért hátrányos megkülönböztetésnek. A használtautó-behozatalra és -továbbértékesítésre szakosodott cégeknek – becslések szerint – kétharmada a tevékenységének befejezését tervezi, vagy már le is húzta a redőnyt. Az élet kényszerítette ki, hogy a fennmaradó társaságok, „kiutaztatóként” próbálnak talpon maradni. „Utazásszervezőként” viszik magukkal külföldi autóvásárló portyára a vevőiket, hogy „magánszemélyként” kedvezményesebben hozzák be a kocsikat.
Lengyelország a legolcsóbb Az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint az eurozónán belül közeledtek egymáshoz az új autók árai: Lengyelországban a legolcsóbbak az autók, a legdrágábbak pedig Németországban. Az EU 15 korábbi tagállama közül Finnországban kell a legkevesebbet fizetni az autókért, s ehhez hasonlóak a cseh-, a magyar és a szlovákiai árak is. Lengyelországban viszont ezektől átlagosan 9 százalékkal kerülnek kevesebbe az új autók, bár nem minden kategóriában. |
Más momentum is igénybe veszi az autót külföldről behozók türelmét. A jogszabályi változásokkal a kocsi eredetét egy speciális eljárással, „származásellenőrzéssel” kell igazolni, amely mintegy hétezer forintos költség és sok idő. A származás megállapítására alvállalkozóként egy külső cég szerződött a belügyi tárcával. A szükséges igazolások beszerzése nem napokat, heteket, hanem bonyolult esetben akár több hónapot is igénybe vehet Fojt Attila tapasztalatai alapján. Ez idő alatt pedig nem kaphat végleges forgalmi rendszámot a behozott kocsi, így a kereskedő vevője finanszírozási szerződést sem tud kötni a kocsira, így persze el sem lehet adni.
Bonyolítja a helyzetet, hogy július 1-jétől változott, hatóságivá vált a gépjárművek eredetiségvizsgálata is, amely új – néhány haszonjármű-kategóriában kisebb díjakat, ugyanakkor a legkurrensebb kis személyautók estében – nagyobb kiadást jelent a megrendelőnek.
Új személygépkocsit itthon érdemesebb venni
Itthoni haszonjármű-vásárlás 1. Előnyei: – az uniós árkiegyenlítődés még nem valósult meg, így az átadási árak alacsonyabbak, mint a régi tagállamokban, – a régi haszonjárművet beszámítják, – garanciát nyújtanak, – segítenek a legjobb finanszírozási konstrukció kiválasztásában. 2. Hátránya: – a választék nagyobb külföldön. |
A jogi értelemben is új – tehát fél évnél fiatalabb vagy hatezer kilométernél kevesebbet futott – személygépkocsi behozatalánál ugyanolyan előírások, regisztrációs adómértékek és adminisztrációs terhek várnak a magánimportőrre is, mint a márkaimportőrökre. Ráadásul a vételár magas magyar kulccsal számított áfáját is itthon kell megfizetni.
Győző Gábor a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint ezek a terhek, valamint az árkiegyenlítődés a magyarázata annak, hogy kereskedői berkekben nem is hallottak arról, hogy valaki maga importált volna az idén új gépkocsit, mert ha kintről hoz be, csak rosszabbul járhat.
A haszonjárművek még olcsóbbak itthon
Külföldi haszongépjármű-vásárlás előtti jó tanácsok: 1. A német, a Benelux, a svájci, az olasz illetve a rangsorban az ezeket követő francia használt haszonjármű-piacot szondázza meg először az interneten (www.mobil.de). 2. Személyesen csak akkor vágjon neki az útnak, ha interneten keresztül már megtalálta azt a gépkocsit, amelyet meg akar venni. 3. Indulás előtt ne felejtsen el a leendő használtautó-vásárló egy pillantást vetni a Közlekedési Főfelügyelet honlapjára. Itt ellenőrizze, hogy mely típusok, évjáratok és modellek felelnek meg a hazai forgalomba helyezési előírásnak. |
A választék vonzóbb Nyugat-Európában, mint itthon. Ugyanakkor a használt autót külföldön vásárlók nem számíthatnak azokra a szolgáltatásokra – például gépkocsi-beszámításra, rövid szavatosságra, garanciára –, mint amit itthon nyújtanak a márkakereskedők. Különösen a finanszírozás okozhat gondokat, hiszen a lízingnek ebben a járműkategóriában nagy jelentősége van.