Üzleti tippek

7 tanács az e-szignó használatához

Bár egyelőre még alig tízezer az elektronikus aláírást használók száma, a jövőben érdemes lesz a vállalkozóknak igénybe venni a hitelesítés-szolgáltatók ilyenfajta szolgáltatását: az e-aláírás ugyanis nagyban megkönnyíti az igénybe vevők munkáját.

Kapcsolódó jogszabályok az Opten Kft.-től:
2001. évi XXXV. törvény az elektronikus aláírásról

A papírmentes irodára még várni kell, ám az e-aláírás alkalmazása már most is csökkentheti a vállalat által felhasznált
papírmennyiséget. „Körülbelül tízezerre tehető az elektronikus aláírást használók száma, pontosabban ennyi elektronikus aláírást hitelesítő tanúsítvány lehet érvényben az országban. Ez a cégeket, munkatársaikat, és az e-szignót használó magánszemélyeket is tartalmazza” – nyilatkozta az Üzlet&Sikernek Nagy Zsolt, a hazai hitelesítés-szolgáltatók közül legrégebbi motorosnak számító Netlock Kft. PKI-tanácsadója.

A hitelesítés-szolgáltatók által kibocsátott elektronikus aláíráshoz szükséges szintén elektronikus tanúsítvány tulajdonképpen az aláírási címpéldányhoz hasonlítható. Az aláírás során felhasznált technológia, az úgynevezett Nyilvános Kulcsú Kódolás több elvárásnak képes együttesen megfelelni. Az elektronikus aláírás egyrészt hitelesít, azaz igazolja, hogy az elektronikus dokumentumhoz tartozó elektronikus aláírás a jelzett feladóhoz tartozik, másrészt biztosítja a tartalom integritását, illetéktelen észrevétlenül nem változtathat a dokumentumon, bármilyen módosítás kimutatható.

Az e-aláírásról szóló törvény kétféle joghatás kiváltására alkalmas aláírást különböztet meg: a fokozott biztonságú aláírást, illetve a minősített aláírást. Fokozott biztonságú tanúsítványt mind az öt hazai szolgáltató (Netlock Kft., MÁV Informatika Kft., Microsec Kft., Matáv Rt., és a Giro Rt. (a tagbankok felé)) nyújt, minősítettet azonban egyelőre csak a Netlock és a MÁV Informatika, ám rövidesen a Matáv is már a minősített szolgáltatók közé kíván tartozni.

Mire használható az e-aláírás?


Elektronikus adóbevallás – teljes biztonsággal
A kormány tavaly novemberben úgy döntött, hogy az adóhivatal 2004. február elsejéig továbbra is az elektronikus aláírás megbízható módját alkalmazza az adóbevallások hitelesítéskor.
Várhatóan ezután is kizárólag a minősített elektronikus aláírás időbélyegzővel biztosítja majd a bevallások hosszú távú hitelességét.
Megoldásra vár azonban az adóbevallások hitelesítéséhez használt tanúsítványok kiadásának kérdése. Ezt a kiemelt adózók esetében jelenleg még az adóhivatal állítja ki, ám egy korábbi törvény szerint az adóhatóság ezt csak átmenetileg látja el. Az első piaci minősített hitelesítés-szolgáltatót, a Netlock Kft.-t, 2003 márciusában vette lajstromba a Hírközlési Főfelügyelet, a törvény szerint november elsejétől az APEH hitelesítési szolgáltatásának meg kellett volna szűnnie. Még sem szűnt meg, hanem az APEH jogkörét meghosszabbították 2004 januárjáig. A Netlock Kft. reméli, minél hamarabb piaci alapon működhet a tanúsítványok kibocsátása.

1. Alkalmas cégek közötti hiteles és biztonságos kommunikációra.
Az e-szignót használó cégek elsősorban az egymás közötti hiteles, biztonságos kommunikáció miatt alkalmazzák az e-szignót. Vegyünk példaként egy ajánlattételt! Mivel a fokozott biztonságú aláírás kielégíti az írásbeliség követelményeit, így az ajánlatot ahelyett, hogy sok száz oldalra, több példányban kinyomtatnánk, elküldhetjük elektronikusan aláírva is. Az ajánlat hitelességét az elektronikus aláírás garantálja, a biztonságot pedig a technológia, azáltal, hogy az elektronikusan aláírt ajánlatot nem lehet észrevétlenül módosítani.

2. Használható számviteli bizonylatok elektronikus kibocsátására.
A számviteli törvény lehetővé teszi a számviteli bizonylatok elektronikus kibocsátását, tárolását, feltétele azonban a legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírás és az időbélyegző alkalmazása. A vállalkozások körében egyre gyakoribb, hogy a bizonylatokat már nem aktákba rendezve tárolják évekre visszamenőleg, hanem elektronikus aláírással (vagy fokozott biztonságú vagy minősített aláírással) ellátott elektronikus dokumentumként.

3. Szoftverfejlesztők a szoftver integritását jelzik az e-szignóval.
Kiemelt szerepe van az e-szignónak szoftverfejlesztők körében. Aki saját fejlesztésű szoftverét például a weben elérhetővé teszi, a szoftver elektronikus aláírásával védi programja integritását és jelzi, hogy ő ezért vállalja a felelősséget, a más által véghezvitt utólagos módosítások, esetleges vírusok, már nem a készítő a felelőssége.

4. Önkormányzati ügyintézésre is jó.
A közigazgatási ügyintézés terén is egyre hangsúlyosabbá válik. Jó példa erre az egyik budapesti önkormányzat esete, amelyik a közelmúltban a tanúsítványok költségeit magára vállalva elhatározta, hogy biztosítja a parkolási igények és a helyi adóbevallások elektronikus úton való beadását.

5. Elektronikus adózás területén is hasznos.
A 450 kiemelt adózó 2002 óta már kötelező jelleggel elektronikusan nyújtotta be adóbevallását, illetve tett eleget adatszolgáltatói kötelezettségének, 2004. január elsejétől ez a kör az első 3000 legnagyobb adózóra terjed ki. 2005. január elsejétől még tovább bővül a kör: már az első 10 000 adózó számára lesz kötelező és teljes körű az online adóbevallás és adatszolgáltatás, sőt ha az APEH informatika rendszere ekkora lehetővé teszi, ekkortól már bárki más is választhatja a kényelmesebb bevallási módot. A jelenlegi törvény szerint az elektronikusan eljuttatott adóbevallásokat minősített e-aláírással kell ellátni.

6. Cégbírósági e-ügyintézésre is alkalmazható 2005-től
2005. szeptember elsejétől a kft.-k székhelyének, fióktelepének és tevékenységi körének megváltozását, valamint az rt.-k cégbejegyzési és változás-bejegyzési eljárásait az ügyvédek elektronikus úton tudják intézni. A próbaüzemet követően, 2007 januárjától a kft.-k és rt.-k minden bejegyzési és változás-bejegyzési eljárásában alkalmazhatóvá válik az elektronikus ügyintézés.

7. A biztonságos e-kereskedelemben rendkívül fontos szerepe van.
A világhálón elektronikus szolgáltatást – e-bankolás, e-kereskedelem – futtató szervereknek is szükségük lehet elektronikus tanúsítványra. A szervertanúsítvány egy adott webszervert és az ahhoz tartozó weboldalt hitelesíti, ezáltal tanúsítva a weboldal tulajdonosát. Online vásárlás esetén például biztosíthatjuk, hogy a vevőtől az oldalon bekért személyes adatok biztonságos, illetéktelen által nem hozzáférhető módon jutnak el szerverünkhöz. A szervertanúsítvány azon szervertulajdonos vállalkozások számára javasolt, akik olyan szolgáltatásokat üzemeltetnek weboldalukon, amely bizalmas jellegű adatok továbbítását követelik meg: ilyen például e-bankolás, elektronikus kereskedelem, internetes ügyfélszolgálat.

Mibe kerül az e-szignó?


Az e-aláírás típusai:
1. Fokozott biztonságú aláírás annak felel meg, amikor egy magánszemély kézjegyével lát el egy dokumentumot, vagy egy vállalat cégszerűen aláír egy papírt. A fokozott biztonságú aláírással ellátott elektronikus irat a törvényben rögzített feltételek fennállta esetén jogszabály erejénél fogva kielégíti az írásbeliség követelményét.
2. Minősített aláírás: még erősebb joghatással bír, az ilyen típusú aláírással ellátott okiratokat a polgári perrendtartás teljes bizonyító erejű magánokiratnak tekinti, ez megfelel például annak, amikor egy természetes személy két tanú jelenlétében lát el kézjegyével egy szerződést.

Aki e-szignóra vágyik, első lépésben egy hitelesítés szolgáltatónál tanúsítványt kell igényelnie, amelynek éves díja attól függően, hogy milyen típusú tanúsítványról van szó (fokozott biztonságú vagy minősített, magánszemélynek vagy cégnek szóló, egyéni vagy csoportos) 5000 és 70 000 forint között mozog.

Ezt követően el kell dönteni, hogy hol szeretné az e-aláírásához használandó titkos kulcsot tárolni: számítógépén egy fájl formájában vagy csipkártyán? „Ez utóbbi rugalmasságot biztosít, mivel nem csak a kulcsot tartalmazó számítógépen tudunk elektronikusan aláírni. Ennél fontosabb szempont azonban, hogy a csipkártya jóval biztonságosabb, hiszen a kártyán lévő tanúsítványhoz nehezebb hozzáférni, mint például a számítógépen lévőhöz” – magyarázta lapunknak Tapasztó Balázs, a Matáv e-szignó szakértője. A csipkártyához olvasóra is szükség van, a kettő együttes költsége 18–20 ezer forint körül van.

A széles körben elterjedt levelezőrendszerek már tudják kezelni az elektronikus aláírást, ám időpecsét kezelését még nem támogatják. (A digitális aláírás mögé helyezett időpecséttel igazolhatjuk, hogy mikor tettük meg például ajánlatunkat.) A szolgáltatás az időbélyeg szolgáltatóknál igényelhető. Ha nem csak levelezésnél, hanem más alkalmazásoknál – például ügyviteli szoftvernél, Word/Excel dokumentum elkészítésénél – is szeretnénk használni elektronikus aláírásunkat, ehhez megfelelő szoftverre van szükségünk. Többek között e célt szolgálja a Koping-Datorg cég MultiSigno névre hallgató terméke.



Webajánló:
• Matáv e-szignó szolgáltatás: www.eszigno.matav.hu
• MÁV Informatika Kft.: www.mavinformatika.hu/ca/
• Microsec Kft.: www.e-szigno.hu
• Netlock Kft.: www.netlock.hu

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik