Üzleti tippek

Hogyan optimalizáljuk távközlési költségeinket?

admin

2003. 06. 05. 00:00

A legtöbb vállalkozás nagyobb beruházások nélkül is képes lenne lefaragni távközlési költségeiből. Mindez csupán némi odafigyelést, kalkulációt, és a legelőnyösebb lehetőségek kiválasztását jelenti. Az alábbiakban néhány hasznos, gyakorlati tanáccsal igyekszünk segíteni a spórolásban.

Spóroljunk az alap- és havidíjjal

Kisvállalkozások számára kézenfekvő megoldás lehet, ha az egy telephelyen lévő két analóg vonalat ISDN2-re cseréli le. Ennek havidíja éves szinten jóval alacsonyabb, mint a két vonal havidíja összesen: a megtakarítás éves szinten csaknem harmincezer forint, még beleszámítva az ISDN2 ötezer forint körüli egyszeri belépési költségét. Érdemes annak is utánajárni, hogy egy számlára hány vonalat tudunk összevonni. A Matáv Ritmus díjcsomagjainál például lehetőség van erre, mégpedig úgy, hogy csak öt csatlakozás után kell a Ritmus díjcsomag kiegészítő havidíját fizetni. Aki tehát eddig több számlán fizetett, és van ötnél több csatlakozása, annak érdemes felülvizsgálnia költségeit!

A legkedvezőbb vezetékes díjcsomag

A cég tevékenységét szem előtt tartva, valamint a telefonszámla összetételének áttanulmányozása után pontos képet kaphatunk a vállalat telefonálási szokásairól, láthatjuk mely irányba történő telefonhívások a leggyakoribbak, illetve leghosszabbak. Ennek tudatában érdemes belevetni magunkat a telefontársaságok díjcsomagjaiba, hiszen a számunkra legkedvezőbbel jelentős megtakarításokat érhetünk el.
A Matáv által üzleti ügyfeleknek ajánlott Ritmus díjcsomagok között találó olyan, amellyel a helyi, helyközi hívásainkon spórolhatunk, mások a belföldi távolsági hívások vagy a mobilszámok tárcsázásánál kínálnak jelentősebb kedvezményt mint a Standard konstrukció, de van olyan díjcsomag is (Ritmus Csúcs), amely szinte az összes kedvezményt magában foglalja. A Vivendi körzetekben szintén nem egy díjcsomag közül választhatnak a céges előfizetők: a Virtuóz és Koncert névvel illetett díjcsomagok alatt számos konstrukciót találunk, mindegyik más és más irányba biztosít kedvezményeket.

Olcsón külföldre

A külföldi tulajdonban lévő, vagy nemzetközi partnerekkel rendelkező cégek távközlési számlájának jelentős részét teszik ki a még mindig borsos nemzetközi tarifák. A telefontársaságok által kínált különböző díjcsomagok eltérnek egymástól a nemzetközi díjak szerint. Ha kihasználjuk a cégek akcióit, például a Matáv Ritmus Standard+ Nemzetközi modulját, az összköltséget még tovább tornázhatjuk lefelé. A modul havi 500 forint többletkiadást jelent, de cserébe 45 Ft/percdíjat biztosít például Ausztriába, Németországba, Franciaországba vagy Olaszországba. Már havi 60–70 perc külföldi telefonálás esetében is olcsóbban megússzuk a nemzetközi modullal, mintha a standard nemzetközi tarifákon beszélnénk.

A VoIP szolgáltatásElőnye:


A nemzetközi (és a fix-mobil) telefonszámlákban jelentős, 20–40 százalékos megtakarítást érhető el mind a néhány tízezres, mind a több százezres nagyságú telefonszámlát kézhez kapó cégeknél.
Hátránya:
A beszélgetés minősége valamivel gyengébb: erősebb a visszhang, némi késleltetés érezhető.
Hosszabb a hívásfelépülési idő.

Csaknem 20–40 százalékkal kedvezményesebben telefonálhat külföldre az a kis- és középvállalkozás, amely a VoIP (Voice over IP) szolgáltatást választja. A VoIP lényege, hogy a hangot adattá, digitális jellé alakítja, és azt a világhálón keresztül továbbítja. Aki a nemzetközi vagy esetleg mobilhívás helyett az interneten történő telefonálást választja, távközlési számláját érezhetően csökkentheti, ám a hagyományos telefonrendszereknél valamivel rosszabb minőséget fog kapni.

A kis- és középvállalkozások számára a szolgáltatók elsősorban olyan VoIP megoldásokat ajánlanak, amelyek a vállalati telefon – alközpontokon keresztül, automatizáltan is igénybe vehetők, azaz a telefonálási szokásokon nem kell változtatni, ugyanúgy hagyományos, vezetékes telefonunkról indíthatjuk a hívást. Ilyen például az Euroweb NeoPhone Business szolgáltatása, a Matáv Barangoló Kártyája, vagy a Covysoft VoIP ajánlata; ez utóbbi a nemzetközi hívások mellett a fix-mobil tarifák terén is jelentős kedvezményeket kínál. További kedvezmény, hogy néhány cég elengedi a kapcsolási díjat, a számlázás másodpercalapú, valamint online követhetjük hívásainkat és azok költségét.

Közép- és nagyvállalkozásoknak a szolgáltatók – például GTS, Pantel, Matáv – bérelt vonalon keresztül is kínálnak IP alapú beszédszolgáltatást. Ez jellemzően multinacionális cégek hazai leányvállalatai, valamint a jelentős külföldi ügyfélbázissal rendelkezők számára kedvező: a nemzetközi hang és fax-forgalomban a megtakarítás elérheti a 20–40 százalékot.

Spóroljunk a mobilon

Gyakori jelenség, hogy egy munkatársat keresve először a vezetékes melléket tárcsázzuk, majd, ha azt nem veszi fel, mobiltelefonján próbáljuk utolérni az illetőt. Nemcsak hogy kényelmetlen a folyamatos tárcsázás, drága is. Köztudott, hogy a vezetékes-mobil tarifák a szolgáltatók legdrágább percdíjai közé tartoznak.

A mobilszolgáltatók most már a kis- és középvállalkozásoknak is kínálnak olyan mobilhálózatokat, amelyek a hagyományos, vezetékes rendszerek funkcióit a mobiltelefon adta rugalmassággal ötvözik. A Pannon GSM Mobitrend konstrukciója például azt ígéri, hogy ha a cég vezetékes rendszerét teljes egészében mobilhálózatra cseréli le, a költségek 10–20 százalékkal könnyen csökkenthetők.

Nyilvánvaló, hogy ez azokra a cégekre igaz csak, akiknek munkatársaik vagy nagyon mobilak vagy olyan térben (pl. bevásárlóközpont, szerelőüzem) dolgoznak, hogy a vezetékes kapcsolat nem megoldható. A naphosszat telefonjuk mellett üldögélő, elsősorban házon belül telefonálók számára viszont nem éri meg, hiszen míg a mobilhálózatban, bár kedvezményes percdíjat, de fizetni kell a házon belüli hívásokért, addig a vezetékes alközponton belüli hívások ingyenesek. Tény viszont, hogy mobiltelefont mindenképpen érdemes mobilról hívni, ezért célszerű a vezetékes alközpontba beépíteni minden szolgáltatótól egy mobil adaptert, amely segítségével a mobilhívások minden szolgáltatónál hálózaton belüliek lesznek.

Költséghatékony internet

Az internettel most barátkozó, a világhálót elsősorban levelezésre használó, csupán egy-két személyt foglalkoztató cégek számára elegendőnek bizonyulhat telefonos behívásos módon kapcsolódni az internetre. Az ilyen kapcsolat sebessége analóg vonal esetében maximálisan 56 kb/s, ISDN vonal esetében 64 kb/s vagy 128 kb/s. Ha havi 20–25 óránál kevesebbet „lóg” a cég a világhálón, akkor árban olcsóbban jöhet ki, mint az átalánydíjas szélessávú konstrukcióknál, igaz ilyen sebességgel nem túl élvezetes a böngészés.

Aki munkájához, tájékozódáshoz aktívan használja a webet, annak érdemes a szélessávú megoldások közül választani. Az ország területén legtöbb helyen ez az ADSL szolgáltatást jelenti, néhány településen található kábeles internetelérés, egy-két vidéki városban pedig vezeték nélküli gyors kapcsolatot kínálnak a szolgáltatók. Ahol pedig ezek közül egyik sem található, ott marad a drágább, de nagyobb megbízhatóságú bérelt vonal.

Az ADSL-technológia révén telefonköltség nélkül, nagysebességen, korlátlanul internetezhetnek a cég alkalmazottai. A legegyszerűbb 384 kbit/s sávszélességű csomagok 5-7 olyan felhasználót is képesek kényelmesen kiszolgálni, akik csak levelezésre és böngészésre használják a webet, nem töltenek le nagy terjedelmű dokumentumokat. Ez utóbbi esetben, illetve a felhasználó szám növekedésével párhuzamosan érdemesebb nagyobb – 512, 768 vagy 1500 kbit/s – sávszélességre váltani. A legkisebb, 384 kbit/sec sávszélességű, dinamikus IP címet tartalmazó csomagok havi díja nettó 10–14 ezer forint között mozog, fix IP címmel 16–23 forintba kerül ugyanez a sávszélesség. Az elmúlt egy év tendenciái egyébként világosan mutatják, hogy a dial-up felhasználók fokozatosan térnek át a szélessávú, átalánydíjas megoldásokra, elsősorban az ADSL-re.

Az adatátviteli költségek optimalizálása

Vegyünk példának egy két telephellyel rendelkező vállalkozást, ahol naponta néhány alkalommal adatkapcsolatot kell létesíteni a távoli számítógépek között. Ha az átküldendő adatmennyiség csupán néhány kbit, akkor ennek telefonköltsége hagyományos analóg, 56 kbit/s sebességű modemmel sem jelentős. Nagyobb adatmennyiségnél érdemes egy vagy két csatornás ISDN-t használni, így az átvitel garantált sávszélessége 64 kbit/s illetve 128 kbit/s. Ha a két telephely közötti kapcsolatra intenzíven, naponta akár három órára is szükségünk van, akkor érdemes digitális menedzselt bérelt vonalat kiépíteni a két részleg között. Az adatátvitel így nemcsak költséghatékonyabbá válik, de biztonságosabb is. A vonal alkalmas beszéd- és adatátvitelre, video- és multimédiás kommunikációra vagy egyidejűleg internetezésre is. Mielőtt szolgáltatót választunk, érdemes alaposan áttanulmányozni az egyes szolgáltatók – például a Matáv, Axelero, Euroweb, Elender, V-com – ajánlatait: a sávszélesség és a kiegészítő szolgáltatások alapján széles sávban szóródnak az árak. A menedzselt bérelt vonal előnye lehet, hogy fix havi költsége révén a távközlési költések könnyen tervezhetővé válnak.

Ha a nagymennyiségű adatforgalom mellett a telephelyek közötti telefonköltség is tetemes, érdemes megfontolni a virtuális magánhálózat kiépítését. A magánhálózathoz való csatlakozás ma már nem csak telefon- vagy bérelt vonalon történhet, hanem a sokkal költséghatékonyabb ADSL-szolgáltatás is igénybe vehető.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Variety of fruits in supermarket
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.