A személygépkocsikéval azonos szintre hozott adóterhelés miatt – Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke szerint – a kereslet visszaesése egész évben érezhető lesz. Az ügy előzménye, hogy 2002 májusában az uniós vámjogszabályok harmonizációjának keretében megváltoztatták a két üléssoros, dobozos haszonjárművek vámbesorolását, ami november 1-jétől, a módosítás adóvonzata pedig január 1-jétől hatályos.
Az MGE korábban kifogásolta a tervezetet, ám akkor a Pénzügyminisztérium ellenérvként az eredeti uniós szöveget. Győző Gábor azonban megjegyzi: az EU-ban nem általános, hogy a vámbesorolás határozza meg az adózást, ezért ezekre a műszaki szempontból teherautóként nyilvántartott járművekre nem alkalmazzák a személyautókra vonatkozó adóelőírásokat.
Toyota
Erre utal Krajcsovits Sándor, a Toyota Motor Hungary Kft. illetékese, mondván, a hatszemélyes dobozos furgon az unióban létező és kedvelt járműkategória. Az előírások változása a Toyota esetében leginkább a Hiace forgalmát sújtotta, ezért az importőr stratégiát módosított a kereslet élénkítése érdekében.
Toyota Hiace
Hosszúság: 4718 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 2000 mm
Tengelytáv: 2985 mm
Terhelhetőség: 1200 kg
Raktér: 5,5 m3
Nettó alapár: 3,19 millió Ft
Amíg a Hiace inkább a 9 köbméternél kisebb rakterű járművek vásárlóinak igényeit elégíti ki, a társaság a jövőben nagyobb figyelmet szentel a Dyna családnak, amely különféle hosszúságú alvázaira 10–13 köbméteres felépítmény rendelhető. Krajcsovits Sándor szerint a 2,5–3,5 tonnás kategória nagy keresletre számíthat Magyarországon.
Volkswagen
Volkswagen Caddy
Hosszúság: 4226 mm
Szélesség: 1696 mm
Magasság: 1836 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Terhelhetőség: 550 kg
Raktér: 2,9 m3
Nettó alapár: 1,9 millió Ft
Az ügyfelek továbbra is keresnék az 5-6 személyes áruszállítókat, ám az adóteherrel növelt áron a jármű eladhatatlan – mondja Kovács András, a Porsche Hungária Kft. Volkswagen haszonjármű divíziójának márkaigazgatója. A márka negyedik generációs Transporter modelljének eladásai január–februárban 35 százalékkal csökkentek az elmúlt év azonos időszakához képest. Igaz, mondja az igazgató, még mindig piacvezetők, de ebben a helyzetben a Caddy kisáruszállító előtérbe helyezésében látják a kiutat: a járművet a közelmúltban nettó 2 millió forintos áron kínálták, és az akció szép eredményeket hozott.
Renault
Miután minden márka akciózásba kezdett, a felfrissített Kangoo-val áprilisban piacra lépő Renault például nettó 1,89 millió forintért hirdeti 1,2 literes benzinmotorral ellátott – az úgynevezett prima felszereltségi szintbe tartozó – 60 lóerős alapmodelljét, amelyhez még egy légzsákot is adnak. Wachtler Tamás a Renault Hungária termékfelelőse elmondta, hogy a dízelmotor a business szinttől rendelhető, a 2,33–2,52 millió forintos ársávban szereplő komfort szintet pedig azoknak a kisvállalkozóknak ajánlják, akik maguk vezetik áruszállítójukat. A modell kényelme – felszereltsége révén – eléri a személyautókét.
Renault Kangoo Express
Hosszúság: 4035 mm
Szélesség: 1672 mm
Magasság: 1860 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Terhelhetőség: 625–825 kg
Raktér: 2,75 m3
Nettó alapár: 1,89 millió Ft
E kisautók, a furgonettek szegmensét hagyományosan a francia márkák uralják: az elmúlt évben a Peugeot/Citroën csoport Partner/Berlingo modellje vezette az értékesítési listát a Volkswagen Caddy és a Renault Kangoo Express előtt. A Renault ugyanakkor a 3,5 tonnáig terjedő piac legnagyobb értékesítője volt az elmúlt évben, s ez elsősorban a haszonjárművek új generációját képviselő új Traficnak volt köszönhető, jóllehet a márka a Twingo haszonjármű kivitelétől a Master teherautóig 1–13,9 köbméteres rakterű járműveket kínál széles palettáján. Noha a literes benzinmotoros Trafic a legolcsóbb, 3,3 millió forint + áfa, ám a legkedveltebb a 3,575 millió forintos, 82 lóerős 1.9 dCi változat – tájékoztatott Wachtler Tamás, hozzáfűzve, hogy az ugyancsak 1,9 literes 100 lovas kivitelhez még az első félévben a 2,5 literes nagy dízel, a 135 lóerős dCi motor is járul a kínálati palettán.
Opel
A járművet a GM-Europe a Renault-val közösen fejlesztette ki, s az Opel Vivaro/Renault Trafic a nemzetközi szakzsűri szavazatai alapján a 3,5 tonna alatti kategóriában a 2002. év haszonjárműve lett. A második helyre az Opel Combo került, amelynek világpremierje a 2001. októberi Budapesti Autószalonon volt. A Combo azóta is jól tartja magát a piacon: lapzártánkig több mint százat adtak el az év eleje óta; a Vivaróból 83 talált gazdára, s a Corsa Van is átlépte az ötvenes határt.
Opel Combo
Hosszúság: 4322 mm
Szélesség: 1684 mm
Magasság: 1801 mm
Tengelytáv: 2616 mm
Terhelhetőség: 590-810 kg
Raktér: 2,39 m3
Nettó alapár 2,22 millió Ft
Wolf Károly, az Opel Southeast Europe magyar divíziójának igazgatója ugyanakkor a piac sajátosságairól szólva rámutatott: a márka piaci részesedése a tavalyi január/februári 6,2 százalékról 6,92 százalékra emelkedett, de úgy, hogy az elmúlt két hónapban 40 kocsival kevesebbet értékesítettek, mint egy évvel korábban. Emellett az idei piacvezetők a Ford, a Volkswagen és a Renault fej-fej mellett halad, hiszen az első és a harmadik márka értékesítési eredménye között csupán 40 autó a különbség.
Ford
December vége óta fut a magyar utakon a kölni Ford gyár által fejlesztett új modell, a Transit Connect, amely elnyerte a „2003-as év haszongépjárműve” díjat. A szakújságírókból álló nemzetközi zsűri a maximális 140 pontból 126-ot adott a Ford Transit Connectnek, kiemelve, hogy a Ford – ellentétben számos más konkurenssel – nem személyautóból származó fő-, illetve részegységeket használt a kocsi építésénél. Az eredmény egy kompromisszumot nem ismerő haszongépjármű, nagyon sok, erre a célra tervezett műszaki tartalommal.
Ford Transit Connect
(rövid változat)
Hosszúság: 4278 mm
Szélesség: 1795 mm
Magasság: 1814 mm
Tengelytáv: 2664 mm
Terhelhetőség: 625–825 kg
Raktér: 2,8 m3
Nettó alapár: 2,399 millió Ft
A 2001. év haszonjárműve díjat elnyert Transithoz hasonlóan a Transit Connect üzemeltetési költségei is alacsonyak, és mindkét modell fejlesztése során a tartósság volt az elsődleges szempont.
Különböző elválasztófalak, oldalsó tolóajtók, síkba hajtható utasülések, rugalmasan variálható rakodótér segíti a mindennapi munkát, a teherrögzítő rendszer pedig arra biztosít lehetőséget, hogy a vállalkozók lyukak fúrása nélkül alakíthassák ki saját igényeik szerint a rakodó vagy polcrendszert a Transit Connectben. A modell Tourneo Connect névre keresztelt változata ugyanakkor azok számára készült, akik kettős céllal kívánnak használni ilyen gépjárműveket: ezt az autót úgy tervezték, hogy megfeleljen a mindennapok munkakövetelményeinek, de a hétvégi családi kirándulásoknak is.
Az idén 500 Transit Connect értékesítését tervező importőr, a Ford Hungária haszonjármű márkamenedzsere, Balogh Gergely elmondta, a Transit Connectet két verzióban kínálják: rövid tengelytávú, normál tetős, illetve hosszú tengelytávú, magas tetős változatban. A vásárlók az 1,8 literes, 75 lóerős dízel vagy 90 lóerős második generációs, közös nyomócsöves turbó dízel a TDCi, illetve a szintén 1,8 literes, 115 lovas benzines motor között választhatnak. A Transit Connect kategóriájában élenjáró biztonsági rendszereket ajánl, köztük vezető-, utas- és oldalsó légzsákokat csakúgy, mint az ABS-t kipörgésgátlóval. A legolcsóbb kivitel nettó ára 2,399 millió forint.
Peugeot
Szintén decemberben lépett a piacra a Peugeot Partner felfrissített változata. Az idei első két hónap eladási eredményeit értékelve Stekl László, a Peugeot Hungária kereskedelmi igazgatója megjegyezte: jó volt a modell fogadtatása, noha arra számítottak, hogy a kereslet az évszaknak megfelelően vissza fog esni. Hozzáfűzte, hogy az új Partner külső és belső jegyeiben egyaránt idomult a márka új dizájn-irányvonalához, és dinamikusabb formai jegyek jellemzik. A beltérben a gyakorlati szempontokat érvényesítették a tervezők, s a kocsi ára is jobb mint az elődmodellé: van olyan kivitel, amelynek nettó ára mindössze 2 millió forint.
Peugeot Partner
Hosszúság: 4138 mm
Szélesség: 1724 mm
Magasság: 1796 mm
Tengelytáv: 2693 mm
Terhelhetőség: 582-779 kg
Raktér: 3 m3
Nettó alapár: 2,04 millió Ft
A márka ugyancsak az év végén mutatta be a 206-os kétüléses haszonjármű változatát. Noha a Peugeot mindig is erős volt a haszonjárművek területén, s a Partner tartósan piacvezető a maga szegmensében, a képviselet újabb lépéseket tervez. A kereslet további élénkítése érdekében egy olyan program feltételrendszerén dolgoznak, amely révén a kereskedőhálózat még előnyösebb feltételeket nyújthat a vásárlóknak.
Fiat
Az idei év haszonjárműve szavazáson a Fiat új Ducatója szerezte meg a második helyet. Nem is csoda, hogy a Ducato a Scudóval együtt jó keresettségnek örvend, s a legkelendőbb a 2,8 JtD motorral ellátott Ducato 18-as, amely nettó 4,245 millió forintba kerül.
Fiat Ducato-18
Hosszúság: 5599 mm
Szélesség: 2024 mm
Magasság: 2470 mm
Tngelytáv: 3700 mm
Terhelhetőség: 1480 kg
Raktér: 12 m3
A Ducato-11 2,0 JTD nettó alapára: 3,36 millió Ft
Igaz, tájékoztatott az importőr pr-vezetője, Majthényi Krisztina, a tavalyi értékesítési boom jórészt a megváltoztatott vámrendeleteknek volt köszönhető, ezért idén lassabban és csökkenéssel indul a piac. Januárban még érezhető volt a decemberi megrendelések-átadások hatása. A Fiat Magyarország ugyanakkor azon van, hogy felkavarja a piacot. Egy nettó 1,2 millió forintos kishaszonjármű behozatalán dolgozik, ami a piacon egy teljesen új szegmens megnyílását jelentené.