Csendben a magyarországi IT-piac egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát a 2001-ben 6 milliárd forintos forgalmat realizáló Montana Rt. A növekedés azonban Vadász Pál elnök-vezérigazgató szerint nehezebbé vált, mert az egész ágazat egyre kanyargósabb útra került, a technológiaváltások – amelyeket akár paradigmaváltásnak is lehet nevezni – egymást érik, az információs technológia nemzetközi óriásai és a nemzeti vállalkozások egyaránt nagyobb rugalmasságra kényszerülnek.
Az operatív irányításba alig több mint két éve beszállt menedzser azt tartja, hogy a mai folyamatok megértéséhez az iparág történelmét is figyelembe kell venni. A számítástechnika hajnalán – a XX. század negyvenes éveiben – néhány, többségében Nobel-díjas tudós privilégiuma volt a számítógép használata. Egy évtizeddel később már az egyetemeken a tudósok jelentős része kapcsolatba került komputerekkel, de az igazi tömeges elterjedés csak a hatvanas években történt. Vadász Pál ezt az időszakot úgy karakterizálja, hogy akkor már a mérnökök számítógépeztek. A hetvenes években jött el a technikusok, majd egy évtizeddel később a laikusok ideje. “A múlt évtizedben, nem utolsósorban az internet és az egyéb hálózatok elterjedésével, már valódi közszükségleti cikk lett a számítógép” – mondja Vadász, aki csak a kérdés komolysága miatt nem nevezi ezt az időszakot a gyerekek korszakának.
S ezzel bekövetkezett az, amit néhány évvel ezelőtt még senki sem gondolt volna: a hardvereken megkereshető marzs lassan kicsinek bizonyult. Ezért Vadász Pál a Montanát tudatosan több lábra állította, s míg két éve még a PC-eladások a cég forgalmának mintegy 80 százalékát tették ki, addig ma már “egészséges mix” tapasztalható a társaságnál. Egyre nagyobb szerepet játszik a hálózati technológia, a szerviz, a konzultáció és a szoftverfejlesztés. Az ügyfelek változó igényeit így jobban ki tudják elégíteni. Korábban a kelet-európai IT beszerzési modell úgy nézett ki, hogy a hardver és a kész szoftvercsomag megvásárlása után a cég belső munkatársai megpróbálták a drágán beszerzett technológiát a vállalat igényeihez passzítani. “Ma már inkább a problémamegoldást keresik az ügyfelek, így nekünk is ezt kell nyújtanunk” – mondja a cégvezető.
Ez persze óriási kihívás, mert az ágazatban olyan gyorsan változnak a körülmények, hogy a stratégiai tervezés állandó folyamattá vált. “Aki a kanyargós úton nem összpontosít mindig a lehető legjobban, az hamar elszállhat” – mondja Vadász. Az egyedi útitervet azonban minden cégnek magának kell elkészítenie, a technológiában ugyanis nincsenek már különbségek.