Üzleti tippek

Kiss Pál István

A változások embere








Kiss Pál István 1

Eredmények
• Vezetése alatt a Nutricia piacvezetővé nőtte ki magát a magyar tejpiacon
• A felvásárlások jelentősen hozzájárultak a magyar tejipar konszolidációjához
• Irányításával a cég három, ma már Közép- és Kelet-Európa több országában is forgalmazott sikeres márkát épített fel: a Milli és az Oké! termékcsaládot, valamint a Szabolcstejtől megszerzett régi-új Pöttyös Túró Rudit

Kiss Pál István 1
Kiss Pál István 3

Tudományos pályáról érkezve mártózott meg Kiss Pál István az üzleti életben. A gödöllői egyetemen közgazdasági szakon végző, majd logisztikából kandidáló, és humán erőforrás menedzsmentből is képesítést szerző egyetemi oktató 1994-ben döntött úgy: ahelyett, hogy különböző egyetemek “megélhetési vendégoktatóvá” váljon, inkább kipróbálja magát az üzleti szférában. Ekkorra datálódik az akkor még a holland Royal Numico Holding tulajdonában lévő Nutricia céggel kötött frigy, ahol kezdetben humán erőforrás igazgatóként, majd néhány hónapig kereskedelmi igazgatóként tevékenykedett. Kiss Pál István 1997 augusztusa óta a magyar leányvállalat, egy éve pedig a régió első számú vezetője.

Eseményekben gazdag, mozgalmas időszak áll a háta mögött. A Nutriciához való belépésekor a cég még nem tűnt ki a magyar tejpiac szereplők – a tröszti privatizáció révén keletkezett 19 megyei tejipari vállalat – közül. Felismerve a méretgazdaságosság előnyeit, valamint a világban zajló kereskedelmi koncentrációt, a Nutricia terjeszkedésbe kezdett: 1997 és 2000 között a Hajdútejen kívül 7 kelet-magyarországi tejipari céget olvasztott magába. A nagy felvásárlások közepette a Nutricia is gazdát cserélt: a csecsemőtápszerekre, vitamin- és táplálék-kiegészítőkre koncentráló holland Numico ugyanis eladta tejipari érdekeltségeit a szintén holland Friesland Dairy Foods Holdingnak, amely évente háromszor több tejet dolgoz fel, mint Magyarország teljes termelése.

A terjeszkedést a konszolidáció időszaka, a vállalati struktúrák újragondolása követte. Ez a folyamat most már végéhez közelít a hazai tejipar legnagyobb szereplőjévé előlépett vállalatnál. Abban, hogy mindez zökkenőmentesen ment végbe, Kiss Pál István szerint nagy szerepe van a menedzsmentet és a cégkultúrát egyaránt jellemző nyitottságnak.

Az intenzív márkaépítés mellett a cég immár külföldön kezdett erőteljes terjeszkedésbe. A cél – részben a hajdani Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó országok konyháinak rokonságára építve – a régióbeli együttműködés erősítése. A csoport mostanában Romániában és Szlovákiában vásárol fel két jelentős tejipari vállalatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik