Üzleti tippek

A minőségbiztosítás előnyei

A kedvezőbb partneri megítélés, a vevők nagyobb bizalma, a cég társadalmi és piaci megítélésének javulása, valamint a pályázati elbírálásban szerezhető előny, amelyet egy vállalkozás nyerhet attól, ha minőségbiztosítási rendszer vezet be és azt tanúsíttatja.

A cég vezetésének első lépcsőben el kell határoznia, hogy mely minősítési rendszert kívánja bevezetni. El kell döntenie azt is, hogy a rendszerépítés folyamatát önállóan oldják meg vagy külső szervezetet bevonásával végzik el a felkészülési munkát. Általában a vállalkozások külső tanácsadó cégekkel, felkészítő szervezettel kötnek szerződést. Célszerű legalább 3-5 különböző cégtől ajánlatot kérni. A választást segítik a cég referenciái. A külső felkészítő, tanácsadó alkalmazása természetesen nem jelenti a felelősség áthárítását. A rendszer kialakításához és bevezetéséhez szükséges felkészülési idő a cég méretétől függően 6–18 hónap. Ez az időtartam függ attól, hogy a cég hányféle tevékenységet, folyamatot végez, milyen létszámmal, hány telephelyet működtet. A bevezetést mindenekelőtt egy teljes vállalatátvilágítás előzi meg, amelynek során a kiindulási állapotot és a megvalósítandó célt vetik egybe. Ez alapján határozzák meg a rendszerfejlesztés költségeit is. A minőségbiztosítási rendszer kiépítését követően kerülhet sor ennek tanúsítására. A tavalyi statisztikák szerint tanúsítások 80 százalékát az ISO 9001 és az ISO 14 000 rendszerek tették ki.

ISO 9000
Az egyik legáltalánosabban alkalmazott nemzetközi minőségügyi szabványsorozat, a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (International Standard Organization) sorozata. Többféle ISO szabvány létezik, amely különböző célokra készült, tehát nem különböző fejlettségi szintet képvisel. Irányelveket ad a termelés, a termékek vagy a szolgáltatás minőségét befolyásoló tevékenységekre, vagyis a termelő és a fogyasztó közötti kapcsolatot szabályozza.
ISO 9001: a tervezés, a fejlesztés, a gyártás, a szerelés és a szolgáltatás minőségbiztosítási rendszerének modellje. Ez a szabvány az összes minőségügyi tevékenységet magában foglalja, ez a legszélesebb körű modell.
ISO 9002: a gyártás, a szerelés és a szolgáltatás minőségbiztosítási rendszerének modellje. Olyan termelő vállalatok alkalmazzák, amelyek nem foglalkoznak kutatással, fejlesztéssel.
ISO 9003: a végellenőrzés és a vizsgálat minőségbiztosítási rendszerének modellje.
ISO 9004: azok a cégek alkalmazzák, amelyek a szabvánnyal összhangban lévő minőségügyi rendszert kívánnak megvalósítani, de nem törekszenek tanúsításra. Például az ISO 9004-2 kifejezetten a szolgáltatási szektorban működő vállalatoknak készült.

ISO: 9001:2000: Ezzel a minőségügyi rendszerrel azt bizonyítja egy vállalkozás, hogy a vevő igényeinek és a jogszabályok követelményeinek megfelelő terméket képes előállítani. A szabvány szigorú előírást szab meg a dokumentálás, a vezetőség felelősségi köre, az erőforrásokkal való gazdálkodás, a termék előállításával, a méréssel, elemzéssel és fejlesztéssel kapcsolatban.
Az ISO 9001-9002-9003 szabványok 2003. december 31-ig érvényesek a minőségügyi rendszerek tanúsítására. 2000 december 15-én adták ki az új ISO 9001:2000 szabványt, amely érvényteleníti és helyettesíti ezt a három szabványt. Új minőségügyi rendszerek kiépítését ettől az időponttól már csak e szerint lehet végrehajtani, a régieket a meghatározott időpontig át kell dolgozni. 
Az ISO 9000 rendszerek előnye:
Kedvezőbb partneri megítélés
Vevők nagyobb bizalma
Pályázati elbírálásban előny
Az ISO 9000 rendszerek ára
Létszám (fő) Átlagos ár (millió forint)
10–50 1
50–100 1,2
100–200 1,4
250Az árak iparáganként változnak

ISO 14001– Környezetirányítási rendszer
A környezetvédelem megjelenítése egy vállalat általános irányítási rendszerében. Előnye az
anyag és energiafelhasználás csökkenése, a szennyezőanyag-kibocsátás csökkenése, a hulladék-újrafelhasználás javulása, a cég társadalmi és piaci megítélésének javulása.

HACCP
Az élelmiszer-előállítás során alapvető fogyasztói elvárás, hogy az élelmiszer biztonságos legyen. Az, hogy mikrobiológiai szempontból megfelelő félkész és készterméket nyerünk, azt a különböző előállítási technológiáknak a kialakítása, leírása, szabályozása, betartása és a munkafolyamatok higiéniai ellenőrzése eredményezi. Az így kialakított termelési rendszert, amely a közegészségügyi és higiéniai szabályok betartásával biztonságos élelmiszert eredményez Veszély Elemező Kritikus Ellenőrzési Pontrendszernek, az angol megfelelőből rövidítve HACCP nevezzük. Az Európai Unióban minden élelmiszer-termelő, -forgalmazó és vendéglátó-ipari cégnek rendelkeznie kell HACCP tanúsítvánnyal. Magyarországon 2002. január 1-jétől kell alkalmazni. 
A HACCP előnye:
A kritikus pontok ellenőrzésével megelőzhetők az élelmiszerbiztonsági problémák. Az élelmiszerláncban az első termelőtől, a végfelhasználóig, a fogyasztóig alkalmazható.
A HACCP ára:
A vállalat nagyságától függően, átlagosan 500–1,5 millió forint.

TQM – teljes körű Minőségirányítás
A szervezet olyan irányítási koncepciója, amelynek középpontjában a minőség áll. A minősítések 1 százalékát teszi ki és inkább a nagyvállalatokra jellemző minősítési rendszer. A TQM-ra számos szerző, szervezet megfogalmazta saját definícióját, melyek közös elemei, hogy a középpontban a minőség áll, a vállalat valamennyi munkatársát bevonják a folyamatos fejlesztésbe, valamint a döntési folyamatokba, a szervezet egészének és tevékenységének folyamatos továbbfejlesztésébe. Lényeges a vevőközpontúság, vagyis a külső és belső (szervezeten belül működő részlegek) vevők igényeinek megismerése és kielégítése. A TQM bevezetésének árát a vállalat gazdálkodási mutatóinak – így például a rendszer bevezetésének következtében kimutatható forgalomnövekedés – százalékában határozzák meg.

Üzlet&Siker Minősítési Rendszer
Az Üzlet&Siker Minősítési Rendszer egyik fent felsorolt minőségbiztosítási rendszerhez sem hasonlít, célja a feltörekvő vállalkozások teljesítményének elismerése. A mérés pedig részben üzleti kategóriák szerint – nyilvános cégadatokból nyerhető –, részben pedig a siker mércéjéül szolgáló szempontok – van-e saját fejlesztésű terméke, vállalatirányítási rendszere – szerint történik. A minősítési rendszer lényeges kritériuma, hogy az elismerés nem öncélú, az aki kapja, hasznát is veszi: a minősítési kritériumoknak megfelelő vállalkozások publicitást kapnak, elmondhatják sikereiket, a legjobbak értékes szolgáltatási csomagot vehetnek igénybe, amellyel tovább növelhetik versenyképességüket, kiváló minősítésüket pedig védjegyként alkalmazhatják, ami elősegíti partnerkapcsolataikat. 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik