Üzleti tippek

Parragh László



Elért eredmények

• Piacvezető cég létrehozása
• 300 partner a viszonteladói hálózatban

Izgalmas időszakban vágott bele az üzleti életbe Parragh László, hiszen 1989-ben pezsdült meg igazán a hazai piac, rengeteg új lehetőséget és veszélyforrást rejtegetve. Frissen végzett jogászként cégek alapításával foglalkozott, és mivel az egyik partner nem tudta kifizetni munkabérét, cserébe 30 százalékos részesedéshez jutott egy szórakoztató elektronikai cikkek kereskedésével foglalkozó társaságban. Ez akkoriban nagy üzlet volt, mivel 1989 tavaszán a kormány hirtelen “lezárta” az osztrák határt, így egy alapvetően hiányalapú piac nyílt meg a vállalkozás előtt. Parraghék az elektronika mellett párhuzamosan belekezdtek a csempeforgalmazásba is, ami akkor még szűz területnek számított. Úgy gondolták, ha magas színvonalon csinálják a fürdőszoba-berendezést, akkor a konkurencia nehezebben tud beszállni ebbe a szektorba. Ennek érdekében aztán nagy gyorsasággal nyitottak üzleteket szerte az országban, jelentősebb tőke hiányában minimális befektetéssel és főleg partneri kapcsolatokat építve. Végül éppen ennek a lépésnek volt köszönhető, hogy piacot tudtak szerezni, s ezzel együtt már az árbevételük is jelentősen megugrott. Néhány év alatt megerősödtek, és a nagy forgalom következtében önállóan – és így sokkal hatékonyabb megrendelőként – tudtak fellépni a külföldi gyártóknál. A gyors és szerencsés döntések végül 1993-ra értek be: ekkor kezdhették meg a saját tulajdonban lévő országos hálózat kiépítését. “Nem kevés önbizalommal nagyot szeltünk a piaci tortából” – emlékszik vissza Parragh László a piacfelosztás időszakára, most azonban a feladat már a tortaszelet megtartása. Ez nem könnyű, hiszen az ágazat jelentős része a feketegazdaság szélén táncol: az üzletek csak úgy lehetnek versenyképesek, ha kis helyi családi vállalkozásokban működnek. Parragh cége már átlépte a kritikus pontot, így az átlátható működésből eredő hátrányokat ellensúlyozza a nagy méretből adódó hatékonyság és piaci részesedés.
A tulajdonos elismeri: a kezdeti döntéseket nagyban meghatározta, hogy amolyan “vak ló bátorságával” vágott bele bizonyos dolgokba, mint amilyen a névválasztás is volt: a Parragh kellően egyedi és egyben egzotikus hangzással bírt. “Ezt most már márkanévvé is tettük – mondja a névadó -, de utólag visszagondolva, az ehhez hasonló lépéseknek iszonyú nagy kockázatuk volt.” A jó üzletembernek azonban szerencséje is van, mint ahogy missziója is: Parragh álma az, hogy a színvonalas fürdőszoba fogalma idővel egybeforrjon a nevével. Ennek eléréséhez már most mindent megtesznek, hiszen ajánlataik főleg a közép- és az a feletti rétegeknek szólnak. Legismertebb arcuk a kiskereskedelmi értékesítés, amelyben iskolát is teremtettek, hiszen ők terjesztették el Magyarországon azt, hogy a csempeárakat ne darabban, hanem négyzetméterben adják meg. “Az országban azonban még mindig kevés embernek van egyfajta belső látása” – adja meg az okát Parragh annak, hogy ők miért kínálnak teljes fürdőszobákat boltjaikban. Ez alapján ugyanis a vevők látják, hogyan is néz ki egy teljes “vizesblokk”, így döntésüket is könnyebben hozzák meg – akár az egészet megvásárolják, vagy csak egyes modulokat választanak ki. A kiskereskedelem mellett a cég viszonteladói ágazata is jelentős: 300 partnerükön keresztül ma már a forgalmuk 30-35 százaléka itt keletkezik.
Bár övé a legnagyobb cég a piacon, Parragh László egyelőre nem akar nyugdíjba vonulni, hiszen még mindig talál magának kihívásokat. Most éppen büszkeséggel tölti el, hogy Delphino néven – a sárga alapon fekete delfin cége jelképe – már saját csempét gyártatnak Olaszországban. Az induláskor szinte mindent ő csinált (“még az árut is én pakoltam be a teherautóba”), és bár most már több mint százan dolgoznak cégében, az operatív irányításban még aktívan részt vesz. Emellett számos egyéb cég vezetőségében benne van, s kiveszi a részét az érdekvédelmi szervezetek munkájából is. Jelenleg éppen az Országos Kereskedelmi és Iparkamara elnöki tisztségére pályázik. Benne van abban a csapatban is, amelyik a miniszterelnököt látja el gazdasági tanácsokkal, emellett immár hét éve a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke. Szakbarbárnak tehát semmiképpen sem lehet nevezni, amit az is megerősít, hogy magángalériája már lassan három éve működik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik