A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén – olvasható az Európai Unió Bíróság (EUB) friss ítéletében.
Mindazonáltal amikor az e tekintetben engedéllyel rendelkező szakértő az ütközést követően megállapította, hogy az érintett repülőgép repülésre alkalmas, a fuvarozó nem igazolhatja a késést a második ellenőrzés elvégzésének szükségességére hivatkozással.
Az ügy előzménye, hogy két cseh állampolgár beperelte a cseh légitársaságot, amiért a Burgaszból Brnóba tartó gépük öt órát és húsz percet késett. A késés két részletből tevődött össze. Egyszer a sugárféket érintő műszaki problémát észleltek, amelynek elhárítása egy óra és negyvenöt perces beavatkozást vett igénybe. Másodszor a gép a leszállás során egy madárral ütközött, ami szükségessé tette a jármű műszaki állapotának ellenőrzését.
A cseh házaspár 250 eurót (78 ezer forintot) követelt a légitársaságtól kártalanítás jogcímen. Az illetékes cseh bíróság az EUB-hoz fordult, hogy a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat legalább háromórás késése esetén (erről egy uniós irányelv rendelkezik).
A cseh bíróságnak tehát azt kell vizsgálnia, hogy a késés fuvarozónak felróható része legalább háromórás-e, és ezért arra kártalanításnak kell-e vonatkoznia. Vagyis a rendkívüli körülménynek betudható késést le kell vonni a légi járatnak az érkezéskor fennálló teljes késési idejéből.