Pénzügy

Az októberi szemétszámlát sokáig fogják emlegetni a családok

Az egységes hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer kialakítása érdekében az állam létrehozta az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot, mely a tervek szerint áprilistól biztosította volna a közszolgáltatási díj számlázását és a díjak beszedését. Azonban ez a vállalás így nem teljesült.

Hétfőn a Magyar Nemzetre hivatkozva írtuk, hogy húzós számlát kaphat a lakosság – most megkérdeztük a szolgáltatókat, mit is jelent ez, hol tart a számlázás, mi van azokkal, akik április óta nem kaptak számlát, milyen ütemezésben lehet kifizetni a felgyűlt tartozást, stb.

Augusztustól kezdődött újra a számlázás

A hulladékdíj fizetésével kapcsolatos kérdéseinkre a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) szóvivőjétől, Csizmadia Tamástól kaptunk válaszokat. Először is azt mondta el, hogy a hulladékgyűjtésről szóló számlákat nem most kezdték el kiküldeni, hanem augusztustól, fokozatosan, viszont akkor még nem teljes körűen.

Ez azt jelenti, hogy a lakosság több mint 70 százalékának már kiküldték a számlákat (augusztus elején, vagy később), szűk 30 százaléknak (hozzávetőlegesen mintegy 600 ezer háztartásnak) azonban még nem.

Bérszámlázással vagy NHKV-s számlával

A már kiküldött számlák részben bérszámlázás keretében készültek el – az ezzel kapcsolatos bérszámlázási szerződéseket jellemzően augusztusig kötötte meg az NHKV a helyi hulladékszállító cégekkel, akik tulajdonképpen a nemzeti kukacég cég nevében küldik ki a számlákat (amiken az NHKV neve és számlaszáma szerepel) – tette hozzá.

A másik nagy rész pedig az a kis híján 1,2 millió ügyfél, akik már közvetlenül az NHKV-tól kaptak számlát (ezeket már a cég saját számlázóprogramjával készítették).

Van viszont mintegy 134 olyan közszolgáltató, amely nem kötött szerződést bérszámlázásra az NHKV-val – ezek Czizmadia megfogalmazása szerint jellemzően kisebb lakosságszámú települések közszolgáltatói, akik nem vállalták, vagy nem akarták vállalni a bérszámlázás nehézségeit. Helyettük is az NHKV számláz, így a teljes lakosságot lefedve – tette hozzá.

Fotó: MTI/Honéczy Barnabás
Fotó: MTI/Honéczy Barnabás

Vannak, akik április óta nem kaptak számlát

Beszéltünk egy olyan hulladékszállító céggel, akik nem kötöttek szerződést a NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal bérszámlázásra (nevük közlésének mellőzését kérték). A hulladékszállító cég az előírás szerint utoljára a március-áprilisi időszakról küldött számlát az ügyfeleinek (kéthavonta volt náluk számlázás), amelynek hátoldalán szerepelt a számlázás átállításával kapcsolatos NHKV-tájékoztató. Azóta a helybéliek nem kaptak számlát – legközelebb majd az NHKV-tól fognak.

Csizmadia Tamásnak is elmondtuk ezt, reagálva arra, hogy azt mondta, a teljes lakosságot lefedik. Azt válaszolta kicsit korrigálva amit előzőleg mondott, hogy a hasonló cipőben járó települések lakói majd az NHKV-tól fognak számlát kapni.

Hogy erre mikor lehet számítani? Válasza szerint fő szabályként már nyomtatás, illetve postázás alatt vannak a számlák. Az érintett mintegy 600 ezer háztartásba tehát ezen a héten, vagy a következő héten meg kell hogy érkezzenek a számlák. Amiken ugye többhavi (5-6 havi díj) lesz, kifizetése nehézséget jelenthet a fogyasztóknak.Januárig minden hónapban kéthavi díjat kellhet fizetni

Az NHKV szóvivőjénél rákérdeztünk arra is, hogy ezt a többhavi díjat hogyan lehet majd kifizetni, van-e részletfizetési lehetőség azok számára, akiknek nehézséget okoz. Annál is inkább, mert nem a fogyasztók tehetnek arról, hogy nem küldték nekik folyamatosan a számlákat, és így többhavi tartozásuk gyűlt fel.Csizmadia Tamás azt mondta, úgynevezett csúsztatott fizetési lehetőséget biztosítanak. A számlát a kézhezvételtől számított 15 napon belül kell rendezni. A csúsztatott fizetési lehetőség pedig azt jelenti (attól függően, hogy havi, kéthavi, vagy negyedéves bontásban van a számla), hogy egy, vagy két hónapos elcsúsztatással vannak az egyes határidők. Vagyis az 5-6 hónap alatt felgyűlt számlaösszeget több hónap alatt fizethetik ki az ügyfelek (pl. az áprilisit októberben, a májusit novemberben, és így tovább).De mivel közben az aktuális számlát is rendezniük kell, ez azt jelenti, hogy 5-6 hónapon keresztül dupla szemétszámlát kell fizetniük azoknak, akiknek április óta kimaradt a számlázás. Valamikor januárban éri magát utol a rendszer – tette hozzá Czizmadia.
A kiszámlázott díjak (mint a szóvivő hangsúlyozta, rezsicsökkentett számlákról van szó, ahogy eddig is) egyébként nem változtak.

Részletfizetés lehet, ha eddig is lehetett

Több mint 70 százaléknak tehát már augusztus elejétől kiment a számla, az is többhavi volt – számukra is volt csúsztatott fizetési lehetőség, amennyiben az NHKV-tól kaptak számlát. Ha pedig a helyi szolgáltató küldte ki a bizonylatot (bérszámlázással), akkor lehetett részletfizetést kérni. Ez nem automatikus, és csak akkor lehetséges, ha részletfizetésre korábban is volt lehetőség.Vannak egyébként a bérszámlázók között is, akik csak mostanában küldték ki az első számlát (április óta). Ha valaki többhavi számlát kap, és részletfizetést szeretne kérni, akkor a számlán lévő elérhetőségeken, illetve a helyi szolgáltatónál érdeklődhet – javasolta Csizmadia.

Januártól számlázhat mindenkinek az NHKV

Mint megtudtuk, a „nagy számlázóprogram” felállítása tesztüzemben zajlik idén október elejétől. (Amit eddig használt az NHKV, az 1,2 millió számla kiküldéséhez az a „kis számlázóprogram”.) Nagyjából arra lehet számítani, hogy a „nagy számlázóprogram” januártól kezd majd el élesben működni – tette hozzá.

A számlázórendszer kialakításával kapcsolatban az NHKV közbeszerzési pályázatot írt ki, melynek eredménye szeptember elején lett meg, nyertes a 2014-ben újra állami tulajdonba került Antenna Hungária Zrt. lett, az Euromacc Kft.-vel közösen. Rajtuk kívül még egy pályázó volt. A szerződés értéke éppen belefért az előzetesen becsült 550 millió forintba (+áfa). Ehhez képest igen rapid tempóban halad a fejlesztés, hogy már a tesztelésnél járnak, és januárra ígérik az éles üzemet.

Mi a helyzet, ha az átutalást nem állítottuk át?

Arra voltunk még kíváncsiak, mi történik, ha az ügyfél nem kísérte figyelemmel, hogy a szemétszállítás számlázásánál változás volt, és továbbra is a korábbi szolgáltatójának utalt (vagy csoportos beszedéssel, vagy egyedi utalással, vagy online banki beállítással, stb.).

Az NHKV szóvivőjétől a következőket tudtuk meg. Akinek csoportos beszedési megbízása volt, azt (a Magyar Bankszövetséggel kötött április együttműködés keretében) automatikusan átállították a bankok NHKV-s beszedésre. Ha valaki ezt 8 napon belül nem kifogásolta, akkor érvényesült ez az automatizmus. Amennyiben pedig kifogásolta, akkor választhatott más fizetési módot.

Ha viszont valaki más módon utalt a korábbi szolgáltatójának, az eddig egy külön számlára gyűlt – az azonosítók alapján jóváírják az ügyfélnek, erősítette meg a hulladékos cég által is mondottakat Czizmadia, hozzátéve, hogy nem jelentős számú érintettről van szó. Viszont arra feltétlenül oda kell figyelniük azoknak, akik utalnak, hogy ha megkapják az első NHKV-s számlát, onnantól már a kukaholding számlaszámára küldjék a pénzt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik