A jegybank emlékeztetett, hogy a márciusban megjelent ajánlás alapján mintegy 144 ezer nem fizető – késedelmes vagy már felmondott – jelzáloghiteles ügyfél helyzetét szeretnék rendezni.
Megoldást kell keresni
A közlemény szerint a pénzügyi intézményeknek meg kell kísérelniük a kapcsolatfelvételt az adósokkal, kezesekkel, jelzálog-kötelezettekkel, információkat kell kérni tőlük, értékelni helyzetüket, illetve megoldási javaslatokat tenni számukra.
Ehhez elengedhetetlen az adósok együttműködése, akik csak a sikeres közös megoldás esetén mentesülhetnek a nem fizetett tartozás behajtásától – hangsúlyozta az MNB.
Legalább két javaslattal kell előállniuk a bankoknak
A pénzügyi intézmények az együttműködő adósoktól – kizárólag a közös megoldás kidolgozása érdekében – információkat kérnek egyebek között munkaviszonyukra, jövedelmükre, a fedezeti ingatlan részletes jellemzőire, az életkörülményekre, s az esetleges egyéb tartozásokra vonatkozóan. Ezek alapján a pénzintézetek egyedileg elemzik az adósok fizetőképességét, a késedelem okait, az adósok jelenlegi és várható helyzetét, majd legalább két, személyre szabott fizetésrendező megoldási javaslatot készítenek.
Az ajánlás szerint Az adós valós fizetőképességéhez történő igazodást biztosítja az is, hogy a hátralévő futamidő nem nyúlhat bele a nyugdíjas évekbe.
Az MNB megjegyezte, előfordulhat olyan megoldás is, amelyek a fedezeti ingatlan értékesítésével járnak, ez esetben szóba jöhet az átköltözés kisebb, alacsonyabb fenntartási költséggel járó ingatlanba, vagy olyan határozott idejű lakásbérleti konstrukció, amely lehetővé teszi az adós számára a bérleti időszak lejárta után az ingatlan visszavásárlását. A jegybank ajánlása ösztönzi a hatályos állami adósságrendező programokban való önkéntes részvételt is – áll a közleményben.