Hétfői cikkünkben megnéztük, mennyit kereshet egy Uber-sofőr. Most annak járunk utána, mennyit kereshet egy taxis Budapesten. Forrásaink Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke, Baráth Tibor “mezitlábas” taxis (aki nem partnere nagy fuvarszervezőknek), és más taxisok voltak.
Mindezt 25-26 nap kemény munkával, péntek-szombat éjjeli műszakkal, borravalóval, szabályos adózást feltételezve kell érteni, egy számukra folyamatosan romló piacon, amelyet az Uber megjelenése és rohamos terjedése váltott ki.
Egy taxis kiadásai
A taxik és a vállalkozás fenntartását havi 250-300 ezer forintra lehet becsülni. Ez három nagyobb és sok apró tételből áll össze.
- havi 50-150 ezres bérleti díj / tagdíj a fuvarszervező taxicégeknek
- havi 68 ezres vállalkozói költség az államnak (ha a taxis saját kft-ben alkalmazott)
- havi 100 ezres tankolási tétel (napi 100 kilométerrel számolva, ami egy átlagos menetidő)
Az apróbb tételek a következők: a taxisok havi 15-20 ezret fizetnek a kötelező biztosításra (a taxiknak jóval magasabb a kötelező biztosítása, mint a normál autóknak, pl. egy középkategóriás, egy éves Skoda Octavia negyedéves taxis biztosítása 50 ezer forint). Havi 8 ezret fizetnek a BKK-nak drosztengedélyre, az éves műszaki vizsga költsége havi visszabontásban 12 500 forint, a 10 ezer kilométerenkénti, három havonta esedékes olajcsere költsége havi visszabontásban 3 ezer forint, a bankkártyás POS-terminál bérlése havi 5 ezer forint (bár ezt inkább venni szokták 100-150 ezerért).
És mekkora a bevétel?
Egy budapesti taxis átlagosan napi tíz fuvart bonyolíthat, legalábbis ezzel nyugodtan számolhatunk – tudtuk meg egybehangzó forrásokból. Ha minden flottul megy, ezekkel átlagosan napi bruttó 22-25 ezer forintot kereshet. Ebben benne vannak a péntek-szombat éjszakák, amelyek a legforgalmasabbak, ezeken a napokon 15-20 fuvart is teljesíthetnek.
Ez egy becslés, hiszen mindenkinek mások a bevételei. Nem mindegy, hogy egy taxis hány órát dolgozik, hogy fuvarszervezőnél van-e, hogy éjszaka is dolgozik, hogy egyéni vállalkozó-e, vagy a saját kft-jében alkalmazott. Mi havonta 26 munkanappal számoltunk, beleértve a péntek-szombat éjjeleket is.
Az indulás költségei
Beszélni kell a taxizás induló költségeiről is. Ezek a következők:
- A pszichológiai vizsga költsége 8 ezer forint (PÁV II.), de ezzel nyugodtan lehet kétszer-háromszor is számolni, mert általában megbuktatják a jelölteket, mondta Baráth Tibor.
- A többnapos taxisjogosítvány szaktanfolyam 110-120 ezer forint. Ezt gyakorlatilag egy szigorúbb B-kategóriás KRESZ vizsgának kell elképzelni, csak rövidebb válaszadási idővel.
- A sárga fóliázás (jobb minőségben) 200 ezer forint.
- Az URH rádió használtan 50-60 ezer forint, az antenna hozzá 10-15 ezer forint. Ha a taxis egy taxistársaságnál van, akkor tabletet kap, amelynek bérleti díja benne van a havi 50-120 ezres „rendszámdíjban”.
- A taxióra 200 ezer forint, a hitelesítése 20 ezer forint minden második évben.
- A kötelező két garnitúra (téli és nyári) gumi 100-100 ezer forint.
- A taxistársaságok kauciót kérnek a taxistól, ha hozzájuk csatlakozik, ez 50-200 ezer forint közé esik.
Fontos elem, hogy a Tarlós-féle taxisrendelet miatt a taxik nem lehetnek 10 évnél öregebbek. A gyakorlatban a nagyobb taxistársaságok általában nem fogadnak be 5 évnél idősebb autót. Egy középkategóriás, 3 éves használt autó nagyjából 2-3 millió forint.
Nem könnyű
Névtelenül nyilatkozó taxisok szerint a Tarlós-féle taxisrendelet brutálisan túlterheli a személyszállító vállalkozókat, viszont a fix tarifákkal kizárja őket az árversenyből. Az utolsó fél évben a fuvarszámuk 20-30 százalékkal csökkent az Uber miatt, ami nagyon nagy szám.
A taxisok attól tartanak, megélhetésük ellehetetlenül, hogy meg van kötve a kezük, miközben az Uber egyre népszerűbb, egy szerintük nem egyenlő feltételek alapján működő piaci versenyben. Frusztrációjukat csak növeli, hogy másfél éve éppen a vezetőik kérték, legyen fix tarifa, és “emelt szolgáltatási szint” a pluszköltségekkel, ám ez a stratégia – további állami beavatkozás hiányában – most a visszájára látszik fordulni.
Metál Zoltán, az OTSZ elnöke, illetve a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxistagozata szerint ők továbbra is azt kommunikálják, az Uber jogellenesen működik Magyarországon, ezért be kell tiltani. Azért írtak egy újabb levelet a miniszterelnöknek, hogy segítsen nekik, mert szerintük egyszerűbb a kormánynak intézkednie egy újabb “jogi szigorítással”, mintsem a különféle hatóságoknak egyenként büntetni az Uber sofőröket az utcán.
A történet minden bizonnyal nem ér véget ezen a ponton. Információink szerint a taxisok egy része “durvább fellépésen” töri a fejét, amennyiben rövid időn belül nem kapnak elfogadható választ az államtól.