Pénzügy

Ubereznél egy kis mellékesért? Így csináld legálisan!

Nyáron az adóhatóság egy nagyobb horderejű ellenőrzésbe kezdett. 100 százalékos volt a bukás az Uber-sofőröknél, mindegyikük fennakadt a NAV rostáján. Megkérdeztük az egyik adótanácsadó céget, hogyan is kéne ezt legálisan csinálni - legalábbis adójogi szempontból.

Akár az Ubernek, akár az utasnak nyújt szolgáltatást a sofőr, minden esetben gazdasági tevékenységet végez. Vagyis üzletszerűen, nyereség elérése érdekben végzi a tevékenységet, és ez esetben az áfa törvény hatálya alá tartozó adóalannyá válik. Ugyanakkor van egy lehetősége a sofőröknek a legoptimálisabb adóalanyformára, ha úgy döntenének, autójukkal egy kis mellékest keresnének, legálisan. Ez pedig az egyéni vállalkozói forma, amely mellé választható a Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata), amellyel 6 millió forintos jövedelemig mellékállásúak számára 25 ezer forint tételes adó megfizetése mellett nincs több költség.

Az egy másik kérdés, hogy a legális sofőrködéshez taxaméter, számla- és nyugtatömb is kell az autóba, valamint taxi engedély és alkalmassági vizsga. Tehát, ha valaki teljesen legálisan uberezik, az épp olyan, mintha taxizna, sok lényegi különbség nem lesz. A videóban megvizsgáltuk az ATA Solution szakértőivel, hogy mi a jogi képlet és miképpen érdemes vállalkozni, adózni.

Olvasói sztorik