A számlavezető hitelintézetek soha nem kérik ügyfeleiktől az elektronikus banki ügyintézéshez szükséges egyedi azonosítókat, például a PIN-kódot sem telefonon, sem SMS-ben, sem emailben – figyelmeztet a Magyar Nemzeti Bank és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
A két szervezet közös közleményében azt írta: az olyan üzenetek, amiben ilyen azonosítókat kérnek, mindig csalóktól származnak. Ilyen esetekben a fogyasztónak azonnal értesítenie kell szolgáltatóját, hogy megtehessék a szükséges lépéseket – a figyelemfelhívást, a nyomozó hatóságok értesítését, fokozott biztonsági intézkedések életbe léptetését.
Egyes csalók újabban a NAV nevében adóvisszatérítés lehetőségéről küldenek sms-t, amiben arra kérik a címzetteket, hogy interneten keresztül adják meg az adataikat. A megadott link látszólag az adóhivatal felületére irányítja az érintetteket, de az űrlap hamis, aki kitölti és elküldi az adatait, azzal kell számolnia, hogy a bankkártyájáról pénzt emelhetnek le.
A NAV teljesen más úton értesíti az ügyfeleit – ügyfélkapun keresztül, postán, vagy folyószámla-kivonaton. Az adóhatóság feljelentést tesz az ügyben.
Az internetes banki csalások tipikus módszere az is, hogy a csalók emailben egy banki alkalmazás letöltését kérik, de a linkre kattintva az ügyfél vírust telepít a gépére. Egyes adathalászok az ügyfeleket hamis, de az eredetire megtévesztésig hasonlító internetbank-oldalakra csalják – tették hozá.
Az elektronikus banki szolgáltatások biztonságáról és a csalások elleni védekezésről az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján olvashatnak további információkat.