Pénzügy
atm (Array)

Nemcsak a Budapest Bank, több hazai nagybank ügyfeleitől is loptak pénzt

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

gazdaságos. 2015. 08. 13. 13:50

Az ATM-eken elhelyezett külső eszközökkel lopták el a bankkártyák adatait, és aztán ennek felhasználásával nyúlták le a pénzeket. OTP-s kártyákat is megcsapoltak. Mutatjuk, hogyan védekezhet!

Korábban a témában:

Nem a Budapest Bankot érintő egyedi ügyről van szó, több hazai nagybank is érintett lehet a csütörtökön a Napi Gazdaságban napvilágot látott bankkártyacsalásban – erősítette meg megkeresésünkre a BB. Az ügyfelek pénzét külföldi bankterminálokról csapolták meg.

A bankok közül az OTP jelzett vissza leghamarabb, azzal, hogy náluk is volt olyan kártya, amelyről emeltek le pénzt. Az Erste ügyfelei viszont nem érintettek – tudtuk meg.

Ahol előfordult a kártyás csalás, arról is érdeklődtünk, tudják-e már, hogy hogyan történhetett? Hogyan juthattak hozzá az ügyfelek adataihoz? Hiszen a készpénzfelvételhez a csalóknak tudniuk kellett a PIN-t is.

Adatlopás történt

A Budapest Banknál azt válaszolták, hogy a folyamatban lévő nyomozás miatt részleteket nem mondhatnak, csak annyit, hogy bankkártya-adatlopás történt. Azonban annyit még elárultak, hogy nem a bankokban tárolt információkhoz fértek hozzá a csalók, hanem az ATM-eken elhelyezett külső eszközökkel lopták el a bankkártyák adatait.

Azt is hozzátették, köszönhetően a Budapest Bank csalás-megelőzési tevékenységének és a rendkívül gyorsan megtett intézkedéseknek, sikerült igen korán felismerni a visszaélést és megakadályozni, hogy tömegessé váljon.

Visszatérítik a a pénzt

A BB tájékoztatása szerint néhány tucat ügyfelüket érintette az eset, mindösszesen 1,1 millió forint értekben. Azt is hangsúlyozták, egyetlen ügyfelet sem éri majd anyagi kár, mert kártyaszabályzatuknak megfelelően visszatérítik nekik az őket ért veszteséget. Méghozzá a könyvelést követően a mai és holnapi napon.

Azt kérik, ha valaki még érintettnek véli magát, tegyen bejelentést náluk a telebankon keresztül.

Fotó: Thinkstock

Ami segíthet ilyen helyzetben

Ügyfeleiknek azt javasolják, hogy vegyenek igénybe mobilbanki szolgáltatást, amelynek réven nem kizárólag az az előnyük származhat, hogy a tranzakciókról értesítő sms-t kapnak, és így időben észlelhetik a hasonló incidenseket. Hanem az is, hogy a mobilbankon keresztül saját maguk is megakadályozhatják a további visszaéléseket kártyalimitjük ideiglenes megváltoztatásával.

OTP-s kártyákat is érintett

Az OTP válaszában hangsúlyozta, a szigorú monitoringrendszer miatt náluk csak 2 bankkártyával kíséreltek meg visszaélést elkövetni, és ez mindössze tízezer forint értékben sikerült. Az összeget a bank az érintett ügyfél részére megtéríti. Az érintett kártyákat a bank letiltotta, erről értesítette az ügyfeleit, illetve megkezdték az új bankkártyák gyártását.

Azt is kiemelték, a bank minden tőle telhetőt megtesz a bankkártya visszaélések számának, illetve az azokból származó károk csökkentésének érdekében. A visszaélések ellen a megfelelő biztonságtechnikai eszközök alkalmazásával, a bankkártya forgalom monitorozásával a bank magas szinten és hatékonyan védekezik a bankkártyás visszaélések ellen. Ezt igazolja, hogy a visszaélések forgalomhoz viszonyított aránya – ami a nemzetközi kártyatársaságok által használt mutatószám és lehetővé teszi a bankok kártya-üzletágában elkövetett csalások szintjének összehasonlítását – nagyságrendekkel alacsonyabb, azaz jobb a MasterCard által publikált európai átlagnál, illetve a világ országaira számított értéknél.

Uniós szinten egyébként Magyarországon a legalacsonyabb a kártyás csalások aránya a forgalomhoz képest. A tavalyi évben az MNB statisztikája szerint 322 alkalommal éltek vissza csalók a megszerzett kártyaadatokkal. 

24 órában figyelik

Az OTP Bank Nyrt. folyamatosan (napi 24 órában) figyeli a bankkártyás tranzakciókat egy korszerű, a kártyatársaságok előírásainak megfelelő monitoringrendszer segítségével. Amennyiben pedig az ügyfél szokásaitól eltérő vásárlást és készpénzfelvételt, vagy visszaélésgyanús forgalmazást tapasztal, a lehető legrövidebb időn belül értesítik a kártyabirtokost a tranzakciók valódiságának megerősítése érdekében. Az értesítés telefonon érkezik (amennyiben nem lehet elérni az ügyfelet, akkor levélben).

Ők is ajánlják a kontroll sms-t, a limitbeállítást, illetve készítettek egy komplett anyagot is a biztonságos bankkártya-használatról. A biztonságos kártyahasználatról az MNB is készített összeállítást. 

Összesen ennyi a kár

A Magyar Bankszövetség kommunikációs vezetője, Sütő Ágnes lapunknak megerősítette, hogy néhány banktól július közepén bankkártyás adatokat szereztek meg csalók a magyarországi ATM-eken, majd a megszerzett bankkártyás adatokkal több külföldi országban hajtottak végre az elkövetők készpénzfelvételt.

A megszerzett kártyaadatok száma jelenlegi ismereteik alapján összességében 110 darab, a végrehajtott visszaélések teljes összege pedig a bankszektorra nézve alig haladja meg az 1 millió forintot. (A zöme ezek szerint a BB-nél keletkezett.)

Az ügyben a bankszektor a hatósággal és felügyeleti szervekkel szorosan együttműködve folytatja a vizsgálatot, és tette meg a szükséges lépéseket. Folyik a bankok által az esetlegesen érintett kártyák tiltása, és az érintett ügyfelek értesítése – tette hozzá Sütő Ágnes.

Takarjuk le a kezünket

Azt is hozzátette, hogy ilyen esetekben az okozott kárt általánosságban a bankok viselik. De fontos látni, hogy a folyamatban lévő vizsgálatok alapján valószínűleg azon ügyfelek kártyájával tudtak visszaélni, akik a PIN-kód beütésekor nem takarják el a kezüket. Ugyanis így a számsort akár egy egyszerű mikrokamerával is rögzíteni tudják.

A kártyabirtokosoktól fokozott figyelmet kérnek: amennyiben bárki olyan bankkártyás tranzakciót tapasztal, amit nem ő kezdeményezett a kártyáján, azonnal értesítse bankja ügyfélszolgálatát. A kártyahasználat során mindig takarjuk el a PIN-kód megadásakor kezünket, valamint az sms-kontroll igénylése és a bankkártyához kapcsolódó ésszerű limitek beállítása különösen fontos és nagy segítség a megelőzésben és a csalások megállításában – javasolta Sütő Ágnes is. 

Azt is megemlítette, hogy az Európai Központi Bank júliusban kiadott friss jelentése szerint a vizsgált, közel 30 ország közül Magyarországon a legalacsonyabb a bankkártyás visszaélések aránya, a jelentős európai országokhoz képest, az ottani adatok tizede. A szakértői adatok szerint egymillió kártyás tranzakcióból hazánkban csupán 20 esetben fordul elő csalási esemény, tehát a kis plasztiklap és bankunk nagyon hatékonyan őrzi pénzünket – jegyezte meg.

Arról azonban nem adhatott információt, hogy vajon mely bankok ügyfelei lehetnek még érintettek a csalási ügyben. Amint a többi banktól választ kapunk, erre vonatkozlóag bővítjük még a cikket.

Mi történik, ha visszaélnek a bankkártyánkkal?

Ha az ügyfélnél van a kártya, miközben visszaélnek vele, és a bank nem derít fényt “önvisszaélésre” (vagyis hogy az ügyfél csalt volna), akkor megtérítik a visszaélés teljes veszteségét. Erre legkésőbb a viszgálat lezárultáig, illetve az előre meghatározott határidőig (jellemzően 30, vagy akár 60 napig) kerülhet sor. 

Ha viszont elveszett a kártya, vagy ellopták, akkor az ügyfél 45 ezer forintig mindenképpen köteles állni az őt ért veszteséget, és csak az e feletti összeget vállalja át a bank. Feltéve, hogy a szerződésben foglaltaknak megfelelően járt el az ügyfél a kártyahasználat során.

A Citi titkolózik

A Citibanktól cikkünk megjelenése után kaptunk ugyan választ, de azt az infromációt nem osztották meg velünk, hogy vajon ügyfeleiket érinti-e a csalás. 

Ők is hangsúlyozták viszont, hogy mindent megtesznek az ügyfelek védelme érdekében, rendszerekkel az OTP-hez hasonlóan a nap 24 órájában figyelki a tranzakciókat, bankkártyás költéseket, és gyanús tranzakció észlelése esetén azonnal megteszik a szükséges lépéseket (kártyatiltás, ügyféllel történő kapcsolatfelvétel, stb.).

Tanácsuk

A maximális biztonság érdekében azt javasolják ügyfeleiknek, hogy jegyezzék meg PIN-kódjaikat, és semmiképpen ne írják rá a bankkártyára illetve ne árulják el senkinek. A PIN-kód ne egyezzen meg a születési dátummal és ne legyen személyes adatokból kikövetkeztethető! Ezen kívül érdemes szerintük gyakran megváltoztatni a készpénzfelvételhez szükséges kódot, de ügyelni kell arra, hogy ez ne nyilvános helyen (pl. internetes kávézókban, stb.) történjen.

Tanácsuk még, hogy legyünk nagyon körültekintőek az ATM-eknél. Ez például azt jelenti, ahogy Sütő Ágnes is kitért rá, hogy amikor PIN-kódunkat beütjük, takarjük el kezükkel a számlapot. Így megnehezíthetjük a csalók munkáját, mert illetéktelen személyek – akár rejtett kamera segítségével – nem tudják leolvasni a kódot. 

Azt is kérik, hogy mindenki azonnal jelentse, ha az ATM-en vagy annak környékén bármi szokatlan vagy oda nem illő dolgot, készüléket észlel, illetve ha megrongálódott a készülék. Általában a kártyanyílást érdemes figyelni, a csalók erre szokták a legtöbb esetben a másolószerkezetet felhelyezni. Sokszor nehezen észrevehető, de általában azonosítható, hogy a szokottól eltérő a nyílás, vagy egyestleg rongálási nyomok találhatók rajta.

És végül: semmiképpen ne hagyjuk, hogy egy látszólag segítő szándékú személy intézze helyettünk a készpénzfelvételt, vagy abban közreműködjön.

A biztonságos bankkártya-használatról ők is készítettek tájékoztatót

Az MKB-nál

A bank tájékoztatása szerint két ügyfél érintett náluk az ügy, a teljes kár összesen 300 ezer forint.

Azt is írták megkeresésünkre, hogy a kártyák adatait szinte bizonyosan ATM-re szerelt eszközökkel szerezték meg a csalók. A mágnescsík adataihoz valamilyen skimmerrel (kártyaelfogadó nyílása elé szerelt olvasó eszközzel) juthattak hozzá, a PIN megszerzése vélhetőleg videókamerával történhetetunk t.

Kiknek kell különösen aggódniuk?

A bank szerint nincsen különösen, speciálisan fenyegetett ügyfélkör, hiszen az járhatott pórul, aki az éppen megpreparált ATM-et használta.

Tanácsaik egybe vágnak a többi bankéval: ha gyanús, szokatlan eszközt, felszerelést látunk az ATM-en, keressünk másikat. A tranzakció során senki ne legyen a közelünkben. A kártyaterhelésekről kapjunk SMS-t a mobiltelefonunkra, és ha az abban jelzett tranzakciót nem tudjuk azonosítani, azonnal tiltassuk le a kártyát az ügyfélszolgálaton. Amikor pedig beütjük a PIN kódot, a másik kezünkkel takarjuk el a kíváncsi tekintetek elől. A kártyánkon pedig legyen a vásárlási szokásainkhoz igazodó kártyalimit (összeg és tranzakciószám).

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Pregnant woman sitting in childbearing center
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.