Az eddigi matricaértékesítési adatok szerint többen használják a gyorsforgalmi utakat, mint tavaly ilyenkor – mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a Magyar Hírlapnak.
Mi már akkor megírtuk, hogy ezzel az állítással valami nagyon nem stimmelhet, és hogy kár, hogy nincsenek hozzá alátámasztó adatok.
Most egy felmérés éppen azt mutatja, hogy bizony nem kevesen vannak, akik nem szívesen fizetnek ott, ahol eddig nem kellett, hanem inkább elkerülik a díjkötelessé tett új szakaszokat.
Ennyien kerülnek
A legforgalmasabb januári napokon közel 30 százalékkal több jármű haladt át a fizetőssé vált útszakaszok alternatív útvonalain az elmúlt év azonos időszakához képest – derül ki a közlekedési adatok értékelésével foglalkozó Best Way Traffic Kft. elemzéséből. A forgalomnövekedés az elkerülő utakon a hónap egészét figyelembe véve átlagosan 12-15 százalék volt, és a menetidő is ezzel arányosan növekedett.
A kerülőutakon még lassabban lehet haladni
Az új útdíjrendszer bevezetésével 2015. január 1-jétől néhány kivételtől eltekintve a teljes gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé vált a személyautók számára. Ez az intézkedés a közlekedési adatok elemzése alapján leginkább az M0-s autóúton, valamint a vidéki nagyvárosok gyorsforgalmi útjainak bevezető szakaszain befolyásolta a forgalmat.
A legjelentősebb változást a Vácról Göd és Dunakeszi települések központján át a fővárosba vezető 2-es úton tapasztalhatták a közlekedők, mivel sokan választották ezt az útvonalat az M2-es és az M0-s autóutak újonnan fizetőssé tett szakaszainak elkerülése érdekében.
Hasonló mértékű forgalomnövekedés mutatkozott Budaörs és Budapest között az 1-es úton. Mint írtuk, Budaörs forgalomszámlálási adatai is azt támasztják alá, hogy sokan kerülik a fizetős szakaszokat, és inkább a városon hajtanak át.
A felmérés szerint emiatt a korábbinál több időt vett igénybe az úti cél elérése az említett útszakaszokon. Az M1/M7 autópálya fizetőssé vált bevezető szakaszán például változatlanul 11 perc alatt lehetett eljutni Gazdagrét központjából egy budaörsi bevásárlóközpontba, viszont a Budaörsöt átszelő 1-es főúton idén januárban már 18-20 percet vett igénybe ennek az útnak a megtétele, míg tavaly legfeljebb 15 perc volt itt a menetidő.
A többség megvásárolta a matricát
„Az előzetes adatok elemzése alapján az agglomerációból Budapestre és a vidéki nagyvárosokba naponta ingázók többsége januárban már döntött és megvásárolta a gyorsforgalmi utak használatához szükséges új típusú éves megyei e-matricát. Ezáltal az állandó és legnagyobb forgalmat generáló autósok továbbra is az eddig megszokott útvonalakon jutnak el munkahelyükre, így ők nagyobb mértékű forgalomváltozást nem idéztek elő. Számukra jobban megérte ez az egyszeri beruházás a hosszabb és lassabb alternatívát jelentő elkerülő utak használatával szemben. Főként azok választották a fizetős útszakaszok elkerülését, akik csak alkalmi jelleggel érintik az említett útvonalakat” – összegzett az elemzést készítő cég ügyvezetője, Illés Gábor.
Így hathat majd a vasárnapi zárva tartás
A Budapest és a nagyobb vidéki városok környékén található nagyáruházakat a forgalmi adatok alapján nagyrészt hétvégén keresik fel az autóval érkező vásárlók. A szakértő szerint ezért a március 15-től életbe lépő vasárnapi zárva tartás bevezetését követően a szombati napokon jelentősen nőni fog a bevásárlóközpontokat érintő díjmentes szakaszokat használó járművek száma.
Ennek oka a felmérés készítői szerint az, hogy a hétvégi vezetők és a vásárlási szándékkal utazók várhatóan nem vásárolják majd meg a matricát, így csak az alternatív útvonalakon juthatnak el díjmentesen az agglomerációkban található áruházakba.