A közúthálózat karbantartására és fejlesztésére, valamint részben az autópályák építésének finanszírozására szolgáló útalapot már régen megszüntették – idézi fel a Napi.hu. Ez volt az a pénzügyi alap, ahova az üzemanyag-értékesítés áfájának és a jövedéki adónak egy része átkerült az említett cél érdekében. Az alap bevételeit növelték a közútfenntartónak fizetett bírságok is. Ezeket a tételeket persze azóta is fizetik az autósok, csak az összeg nem az útalapba, hanem a költségvetésbe kerül, amiből jutott ugyan közútfenntartásra is, de az utóbbi években ilyen célra inkább uniós pénzeket vettek igénybe.
Az útdíj szintén ezt, az utak fenntartásának célját szolgálja, amelyet idén terjesztettek ki a megyei matricák bevezetésével. A kiterjesztést előkészítő tanulmányban kitérnek arra is, hogy célszerű lenne, ha a személyautók is a megtett kilométer után adóznának. A megtett úttal arányos díjszedési rendszer hosszabb távú átvezetését javasolták, az éves matrica megtartása mellett. Indoklásul azt írták, hogy a két rendszer fenntartása drágább az államnak, mintha csak egy lesz majd. Vagyis ha ez a forgatókönyv megvalósul, az úrvezetők is minden közúton fizethetnek útdíjat.
Ha részletesebben is kíváncsi, kattintson!