„Az elmúlt hónapban több mint egymillió matricát vásároltak az autósok, ez nagyságrendekkel meghaladja a tavaly januári értéket. Az országos éves matricából negyven-ötven százalékkal több fogyott eddig, mint tavaly, ami azt jelenti, hogy összességében többen használják a gyorsforgalmi utakat” – mondta többek között a Magyar Hírlapnak adott interjújában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. Becsey Zsolt azt is állította, hogy a tapasztalatok szerint a települések útvonalai nem leterheltebbek, mint eddig, vagyis hogy nem lett jellemző a fizetőssé tett gyorsforgalmi utak elkerülése.
Ez így nekünk nagyon nem stimmelt
Több okból sem. A nagyságrendekkel mérhető többletet túlzásnak tartottuk. Egy nagyságrend az ugye megtízszerezést jelent, két nagyságrendes növekedés pedig azt, hogy valaminek az értéke megszázszorozódott. A nagyságrendek pedig legalább két nagyságrendet. Százszoros növekedés az e-matricaeladásban? Ezt még az olcsó benzin mellett is túlzásnak éreztük.
A 40-50 százalékos éves országos matricavásárlási többletet szintén sokalltuk, különösen, hogy közben több mint hatszázezer megyei matrica is elkelt. Bár mint később kitérünk rá, annak lehet ésszerű magyarázata, ha több éves matrica fogy. Viszont azzal szemben az várható, hogy kevesebb keljen el a haviból, vagy hetiből, erre azonban nem utalt az államtitkár.
Azt az állítást pedig nem láttuk semmivel alátámasztva, hogy többen használnák a gyorsforgalmi utakat, mint eddig. Ahogyan azt sem, hogy a települések útjai nem lettek leterheltebbek. Hiszen Becsey helyettes államtitkár nem említett forgalom-számlálási adatokat.
A minisztériumot hiába faggattuk
Megkérdeztük hát a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy is van ez az egész. Vagyis hogy vannak-e adataik arról, ténylegesen többen használják-e a gyorsforgalmi utakat, és ha igen, mennyivel, illetve hogy mi a magyarázat rá. Arra is kíváncsiak voltunk, vannak-e adataik arról, hányan kerülik el a gyorsforgalmi utakat.
Ezen kívül rákérdeztünk, hányan vannak, akik éves matrica helyett megyei matricát vesznek. A helyettes államtitkár ugyanis azt is kijelentette, sokan használják ki annak lehetőségét, hogy az éves matrica helyett megyeit vegyenek. S hogy a januártól hatályos megyei matricarendszer és annak mostani módosítása révén az autósok hetven százaléka veheti olcsóbban igénybe a hazai autópálya- és gyorsforgalmi úthálózatot.
A minisztériumtól azonban nem kaptunk válaszokat.
Ennyi matrica fogyott tavalyhoz képest
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. viszont megküldte az adatokat, hogy mennyi matrica is fogyott tavaly illetve idén januárban.
Az általuk megküldött adatokból világosan látszott, hogy nincs szó nagyságrendekkel több matricavásárlásról, mint tavaly. Összességében majdnem kétszer annyi, 1444,9 ezer darab matricát adtak el idén januárban, mint tavaly (786 300).
A növekmény (662 700) nagy része pedig a megyei (621 100) matricákból adódott össze. Vagyis (figyelembe véve azt is, hogy ennek kétharmada Pest megyei) a többlet leginkább abból származhatott januárban, hogy olyanok is kénytelenek idén útdíjat fizetni, akiknek tavaly még nem kellett. Az pedig kiderül majd, hogy az éves adatok mit mutatnak.
Éves országos matricából tavaly januárban összesen 165 300 darab fogyott, idén januárban pedig 220 200 darab. Vagyis valóban jóval több, mint egy évvel korábban. A növekmény (54 900) azonban nem 40-50, hanem csak 33 százalékos.
Ezért tolódhatott az éves matricák felé a vásárlás
Az országos matricákon belül a tavalyi D1-gyel szemben idén a D1+D2+U áll. Tavaly ugyanis még csak D1 kategória volt, az idén bontották szét. Ezzel együtt akik D2-be kerültek, azoknak meg is duplázódtak a díjaik, kivéve, ha éves matricát vesznek. A díjkategóriákról és díjakról itt tájékozódhat.
Az éves e-matricánál a növekményt egyébként magyarázhatja az, hogy a D2 kategóriánál az éves matricadíj nem változott, a havi és heti viszont duplájába kerül, mint tavaly. Így akik a D2-esek közül várhatóan legalább 5 havi, vagy 8 heti matricát elfogyaszthatnak az egy év alatt, azoknak érdemesebb lehet(ett) megvenni az éves országos matricát.
Az tehát csak később derülhet ki, hogy vajon az éves matricanövekmény emiatt volt-e, vagy amiatt, amit az államtitkár mondott, hogy többen használják a gyorsforgalmi utakat, mint eddig. Persze ha lenne forgalom-számlálási adat, az eldönthetné a kérdést, de ilyenről nem kaptunk hírt.
Egyelőre annyi látszik, hogy az éves matricák száma 54 900-zal nőtt tavaly januárhoz képest. Havi matricákból viszont 22 700-zal kevesebbet vásároltak az idei év első hónapjában, mint tavaly. A heti bérletekből azonban 5900-zal több fogyott januárban.
Budaörs cáfolja
A megyei matricákon belül, ahogy azt sejteni lehetett, Pest megyére vásárolták a legtöbbet.
Budaörs önkormányzate pedig forgalom-számlálási adatokkal cáfolta a helyettes államtitkár azon állítását, miszerint ne nőtt volna a forgalom a fizetőssé tett gyorsforgalmi utak elkerülése miatt. A pest megyei városban legalábbis átlagosan 15, egyes részeken pedig 35 százalékos forgalomnövekedést mértek tavalyhoz képest.
Százmillió forint járhat vissza
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint február 2-án estig 1400 felesleges e-matrica visszaváltását kezdeményezték, többségüket elektronikusan a nemzetiutdij.hu oldalon keresztül. Az előzetes becslések szerint mintegy húszezer autósnak összesen százmillió forintnyi útdíj járhat vissza az utólagos változtatások miatt.