Csütörtök este a körúton pár kisebb üzlet a kirakatában a mai fekete péntek (Black Friday) kapcsán 20-30 százalékos akciót hirdetett. Körülnéztünk a neten is: azt láttuk, hogy az online áruházak ennél sokkal aktívabban rárepültek a lehetőségre.
Arra voltunk kíváncsiak, vajon mennyire esélyes, hogy az amerikai vásárlási őrület begyűrűzzön hozzánk is, a kiskereskedelmi üzletekbe és láncokba. A weben nemigen találtunk arra jelet, hogy a nevesebb áruházak, bevásárlóközpontok ráakcióztak volna a fekete péntekre. A Tescóval beszéltünk is, megerősítették, kifejezetten ehhez kapcsolódó aktivitásuk nincs.
Ez nem Amerika
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkárát kérdeztük, hogy állnak a magyar kereskedők a fekete péntekhez. Vámos György jót derült a kérdésünkön, majd azt mondta, bár a magyar vásárlók is szeretik az akciókat, nálunk mégis mások a szokások.
Amerikában szinte minden kereskedőcég benne van a fekete pénteki akciózásban, vannak üzletek, ahol aznapra 0-24 óráig terjesztik ki a nyitva tartást is. Ez ma nálunk még egyáltalán nem jellemző a boltokra. A másik nagy különbség az akciók nagyságában érzékelhető.
Rafináltak a magyar kereskedők
Míg Amerikában ilyenkor tényleg brutális, ellenállhatatlan akciókat hirdetnek, 70-80 sőt 90 százalékos leráazásokkal, addig a magyar kereskedők közül csak a szokásos 20-30 százalékos árengedményt lengetik be azok, akik ‘feketepéntekeznek’.
Vámos szerint talán azért is nem indult be nálunk gőzerővel az amerikai gyakorlat meghonosítása, mert a magyar üzletek nem akarnak olyan magas kedvezményt adni, és bíznak abban, hogy e nélkül is sikeres lesz a karácsonyi szezonjuk. Ami eddig be is vált.
A körúti példára reagálva pedig úgy fogalmazott: rafináltak a magyar kereskedők, akik már meglátták a fantáziát a mai napban. Kiírják, hogy fekete péntek, de nem adnak olyan hatalmas árengedményt, ami mellé dukálna. Viszont a vásárlók ezzel is jól járhatnak.
Érdekes akciókra bukkanhatunk
Szóval érdemes nyitott szemmel járni ma az üzleteket, illetve nézni a webáruházak ajánlatait. Sőt, wellnessakciókat is hirdetnek. A Barion pedig ingyenes parkolással nyomul (illetve a díj utólagos visszatérítésével) – ezzel népszerűsítenék a magyarországi e-pénzt.
Az eMAG online áruház például idén indított először Black Friday akciót Magyarországon, de máris óriási sikert értek el. Már az első két órában több mint 60 ezer látogató rohamozta meg az oldalt egy időben, akik eddig mintegy 35 ezer terméket vásároltak, összesen 800 millió forint összértékben – közölték. Mire megjelent cikkünk, ez az összeg már 1,2 milliárd forint felett járt, mint azt blogjuk mutatja.
Idén karácsonykor kisebbek lehetnek az akciók
Vámos szerint egyébként az idei karácsonyt az utóbbi években megszokottnál kicsivel szerényebb akciózás jellemezheti. Mert míg a válság időszakában karácsony nélkül is akciózni voltak kénytelenek a boltok, hogy becsalogassák a vevőket, most egy kicsit javult a helyzet.
Egy felmérés szerint egyébként idén minden tizedik magyar költ majd többet karácsonyra, mint tavaly, és a szórakoztatóelektronikai cikkek mellett a szépségápolás lesz a sláger.
Ami még érdekesség a feket péntekkel kapcsolatban: Romániában már sokkal jobban rákattantak a kereskedők és a vásárlók is, mint nálunk: az idén már 5 millióan tervezték a kedvezményes vásárlást.